Liefhebbers van benzinemotoren (en daar rekenen we onszelf ook toe) hebben stille hoop dat verbrandingsmotoren in de toekomst ook hun plekje op de weg kunnen behouden. Bijvoorbeeld door duurzame synthetische brandstoffen. Audi heeft nu gezegd dat synthetische brandstoffen voor hen niet de toekomst zijn. Het Duitse merk zet volledig in op de elektromotor en schuift de benzinemotor door naar de geschiedenisboeken.

‘Synthetische brandstoffen zijn voor ons slechts een overbruggingstechnologie’, vertelt Audi’s hoofd van techniek Oliver Hoffmann aan TopGear. ‘Voor andere industrieën – boten en vliegtuigen et cetera – kan dit een oplossing zijn voor de toekomst. Onze toekomst, en om eerlijk te zijn, de toekomst van persoonlijke mobiliteit, zullen batterij-elektrische voertuigen zijn.’

Concerngenootje Porsche werkt hard aan synthetische brandstoffen en dat hield de hoop levend voor toekomstige benzinemotoren van Audi. Maar eigenlijk is het geen verrassing: het merk zei vorig jaar al dat er van hen geen nieuwe verbrandingsmotoren meer zouden komen.

De synthetische brandstof zelf is het probleem niet, maar meer de manier waarop het gemaakt moet worden. Hetzelfde geldt voor waterstof. De hoeveelheid energie die er nodig is om deze brandstoffen te genereren, is een veelvoud van wat je gebruikt als je batterij-elektrisch rijdt. ‘Waterstoftechnologie is geen raketwetenschap. We kunnen deze technologie ontwikkelen, maar het probleem is om groene waterstof te krijgen. De meest efficiënte manier voor ons om de CO2-uitstoot te verminderen, is elektrische mobiliteit op batterijen’, zegt Hoffmann.

Dat wil echter niet zeggen dat Audi helemaal de neus ophaalt voor de synthetische brandstoffen. Vorige week maakte het merk enkele positieve geluiden over mogelijke toetreding tot de F1. De sport schakelt in 2026 over naar naar een volledig duurzame brandstof. Wie weet vinden ze nog wel een doorbraak. De Duitse overheid ziet synthetische brandstof in ieder geval nog wel zitten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)