De Audi TT-S officieel

De afgelopen dagen zijn links en rechts al wat korrelige foto’s opgedoken van de nieuwe Audi TT-S. Omdat de boel nu toch al is uitgelekt, heeft Audi besloten om dan maar helemaal openheid van zaken te geven.

Zo schokkend is dat overigens ook niet, want aanstaande zondag treedt de TT-S in Detroit voor het eerst op voor publiek. De met de letter S opgesierde TT is uitgerust met een 2,0 liter TFSI turbomotor. Vergeleken met de 3,2 liter V6 van het huidige TT-topmodel lijkt dat een bescheiden cilinderinhoud, maar wees niet bevreesd. Je kunt beschikken over een vermogen van 272 pk, terwijl dat met de V6 beperkt blijft tot 250 pk. Een knappe prestatie, mogelijk gemaakt door het feit dat de bestaande TFSI viercilinder op alle punten is aangepast, van zuigers tot cilinderblok en turbo tot de luchtinlaat en het uitlaatsysteem.

Daardoor is de TT-S behoorlijk snel. Met de optionele S-tronic automaat flits je in 5,0 seconden naar 100 km/u en met de handgeschakelde zesbak ben je maar een fractie langzamer. Om ervoor te zorgen dat je met dat tempo niet in de heg of tegen een onbuigzamer obstakel belandt, heeft Audi de TT-S uitgerust met quattro vierwielaandrijving en de befaamde magnetische schokdempers. Ook staat de TT-S een centimeter lager op zijn wielen. Volgens Audi zorgt een aangepast ESp ervoor dat je in de TT-S een gecontroleerde drift kunt maken. Nu moet driften wat ons betreft altijd gecontroleerd zijn, maar het is fijn om te weten.

Uiteraard heeft de TT-S ook wat cosmetische veranderingen ondergaan om hem te onderscheiden van het gepeupel. We zien xenon koplampen met dezelfde LED-strips als de A5 en R8, terwijl ook de rest van het front een wat scherper snit heeft. De TT-S staat standaard op 18-inch lichtmetaal, optioneel kun je voor 19-inch wielen kiezen. Als passagier of bestuurder zit je in de TT-S in een met leer beklede stoel die door het stiksel nog het meest doet denken aan een honkbalhandschoen. Dat zit vast heerlijk. Verder zien we nogal wat aluminium en S-logo’s op het instrumentarium en de versnellingspook.

Naar verluidt heeft Audi ook nog een TT-RS in de planning zitten die de TT-S doet verbleken. Maar voorlopig is de komst van de TT-S een extra reden om hartstochtelijk naar de zomer te verlangen, want in juli staat hij bij de dealer. Dan komen we ook meer te weten over de prijs.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken