
Een auto de ‘Final Edition’ noemen, roept het vermoeden op dat het snel klaar is met het model. Stom als we zijn, gingen we ervan uit dat de Audi TT Final Edition, de laatste zou zijn. Natuurlijk niet, want Audi heeft een reden bedacht om nog een speciale TT uit te brengen. In Spanje worden 25 Audi TT’s verkocht ter ere van het 25-jarig bestaan van de coupé.
Drie generaties heeft de TT overleefd. Na zijn presentatie tijdens de autobeurs van Frankfurt in 1995 kwam het eerste productiemodel in 1998. Na een Roadster- en Quattro Sport-uitvoering kwam in 2006 een vernieuwde generatie die de eerste TTS en TT RS voortbracht. In 2014 presenteerde Audi de derde en laatste generatie van de TT. Als we eerlijk zijn, vinden we de eerste generatie nog steeds de leukste.
Geen RS voor de laatste Audi TT
Helaas kiest de Spaanse tak van Audi niet voor een van de sportievere versies van de TT. In wezen is de gelimiteerde TT de sterkste, normale versie. Hierbij krijg je 2,0-liter viercilinder lijnmotor die 245 pk en 370 Nm produceert. Het vermogen gaat naar alle wielen, 0 naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De laatste Audi TT staat op 20-inch velgen met een Y-patroon dat bestaat uit tien spaken. De 25 kopers kunnen kiezen uit drie kleuren voor de lak: Nogaro-blauw, Gletsjer-wit en Tango-rood. Vanbinnen zijn er genoeg onderdeeltjes die je eraan herinneren dat het een speciale uitvoering betreft. De laatste Audi TT kost 72.800. Voor dit bedrag krijg je ook een speciaal Audi-horloge en een koolstofvezel hoesje voor je sleutel. Zou dit dan wel het definitieve einde van de TT zijn?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom komen jullie niet met een suv versie van de audi tt?