
In Oostenrijk is het jaarlijkse Wörthersee VW-tuningfeestje weer aan de gang, en zoals gebruikelijk zorgen de verschillende merken van de Volkswagen Groep voor wat extra spektakel. Zo komt Audi met deze TT Ultra quattro, een lichtgewicht versie van de kleine coupé, uiteraard met de nodige poweeeer.
In deze super-TT zijn allerlei vederlichte materialen verwerkt, zoals koolstofvezel, titanium en magnesium. Niet alleen de carrosserie en het interieur, maar ook het onderstel ontving een afslankkuur: zo kreeg de TT keramische remmen, en werden de veren niet van staal, maar van met glasvezel versterkt kunststof gemaakt. De motor, niet geheel verrassend een 2.0 TFSI, is eveneens 25 kilo lichter. Het resultaat is een wagengewicht van 1.111 kilo, wat neerkomt op een besparing van zo'n 300 kilo ten opzichte van een standaard TT.
Combineer dit met een vermogen van 310 pk en een koppel van 400 Nm, en je weet dat er wat te vieren valt: van 0 naar 100 km/u gaat de TT Ultra in 4,2 seconden, en de top bedraagt 280 km/u.
Hebben? Dat gaat helaas niet, want het is een conceptcar. Maar ach, dat was de A1 quattro ooit ook, en we weten allemaal wat daar uiteindelijk van geworden is…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Simpele EU-regel maakt het lastiger om uitlaten van motorfietsen luid te maken

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model
