
Autofabrikanten vechten elkaar de tent uit op het gebied van duurzaamheid. Wie is er het duurzaamst en wie heeft er beste oplossing voor de klimaatproblemen? Audi gooit hierbij nu een fijnstoffilter in de strijd voor elektrische auto’s. Het laatste beetje fijnstof dat vrijkomt bij het laden en rijden, moet dit filter gaan opvangen.
Samen met het bedrijf Mann+Hummel bouwde Audi het speciale filter. Volgens het merk wordt 85 procent van de fijnstof die vrijkomt veroorzaakt door slijtage aan de remmen, banden of wegen. Het filter van Audi kan stofdeeltjes van 10 micrometer opvangen die met het blote oog niet te zien zijn.
Het Audi-fijnstoffilter vangt stof uit de omgeving op
Audi monteert het fijnstoffilter achter de grille van de auto. Tijdens het rijden zorgt de rijwind ervoor dat deeltjes terecht komen in het filter. Tijdens het opladen wordt de nabije lucht dankzij een ventilator actief door het filter getrokken.
Audi’s projectmanager Fabian Groh verwacht dat we binnenkort allemaal rondrijden met zo’n fijnstofopvanger. ‘We doen vandaag al veel op eigen initiatief. We verwachten dat het in de toekomst ook wettelijk verplicht zal worden.’ En nee, Audi-bestuurders, je hoeft niet per se dicht achter iemand te gaan rijden om zijn stof te filteren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
