
Autofabrikanten vechten elkaar de tent uit op het gebied van duurzaamheid. Wie is er het duurzaamst en wie heeft er beste oplossing voor de klimaatproblemen? Audi gooit hierbij nu een fijnstoffilter in de strijd voor elektrische auto’s. Het laatste beetje fijnstof dat vrijkomt bij het laden en rijden, moet dit filter gaan opvangen.
Samen met het bedrijf Mann+Hummel bouwde Audi het speciale filter. Volgens het merk wordt 85 procent van de fijnstof die vrijkomt veroorzaakt door slijtage aan de remmen, banden of wegen. Het filter van Audi kan stofdeeltjes van 10 micrometer opvangen die met het blote oog niet te zien zijn.
Het Audi-fijnstoffilter vangt stof uit de omgeving op
Audi monteert het fijnstoffilter achter de grille van de auto. Tijdens het rijden zorgt de rijwind ervoor dat deeltjes terecht komen in het filter. Tijdens het opladen wordt de nabije lucht dankzij een ventilator actief door het filter getrokken.
Audi’s projectmanager Fabian Groh verwacht dat we binnenkort allemaal rondrijden met zo’n fijnstofopvanger. ‘We doen vandaag al veel op eigen initiatief. We verwachten dat het in de toekomst ook wettelijk verplicht zal worden.’ En nee, Audi-bestuurders, je hoeft niet per se dicht achter iemand te gaan rijden om zijn stof te filteren.
Meer van TopGear


Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
