Het nieuwste project van Audi is er een dat eigenlijk een beetje ouderwets aanvoelt: nieuwe auto’s bouwen met materialen die zijn gerecycled van oude auto’s. Hoe eenvoudig het ook mag lijken, het is eigenlijk iets dat zelden wordt gedaan. En nog minder vaak echt goed wordt gedaan.

Zeker, sloopauto’s worden gerecycled, maar de materialen gaan veelal niet terug de auto-industrie in. Het staal van gerecyclede autocarrosserieën gaat meestal naar de bouwsector, aluminium wordt vaak gemengd met andere metalen van lagere kwaliteit om motoronderdelen te gieten en kunststoffen hebben de neiging nergens snel heen te gaan. Of je eet ze op als microplastic.

Audi wil van oude auto’s nu (pas) nieuwe auto’s maken

Maar nu is Audi, samen met vijftien partners bezig met het uitzoeken hoe oude auto’s in nieuwe kunnen worden veranderd. Het proefprogramma MaterialLoop heeft sinds de start in oktober vorig jaar al een manier opgeleverd om staal te hergebruiken in ‘15.000 binnendeuronderdelen voor de Audi A4’ en het plastic van oude grilles wordt gebruikt voor gordelhoezen in de Q8 e-tron.

Het plastic van de grilles krijgen ze bijvoorbeeld van dealers als ze kapotte onderdelen vervangen. Nu hebben ze bij Audi hun zinnen gezet op het uitzoeken hoe ze hoogwaardig aluminium en glas kunnen hergebruiken, nog voordat het programma in april afloopt. We dachten dat alleen MTV-programma’s onnodige deadlines hadden voor de spanning, maar Audi dus ook.

Aluminium recyclen is lastiger dan je denkt

Als je dacht dat aluminium oneindig gerecycled kan worden – van cokeblikjes naar brandstofrail en daarna naar mountainbike – dan hebben we slecht nieuws. Aluminium wordt vaak gelegeerd (gemengd met andere metalen) om te voldoen aan specifieke vereisten voor sterkte, kosten, corrosiebestendigheid en nog meer zaken. En daar zit het probleem.

Als je al deze soorten aluminium bij elkaar gooit om te recyclen, dan is het aluminium wat je krijgt niet puur genoeg om te gebruiken voor bijvoorbeeld de carrosserie van een nieuwe auto. Audi wil dus uitzoeken hoe aluminiumlegeringen toch een tweede leven kunnen krijgen als aluminium van hoge kwaliteit, zodat ze die weer bij auto’s kunnen gebruiken.

Uiteindelijk wil Audi dezelfde materialen oneindig gebruiken

Het einddoel is een closed loop of een gesloten cirkel, waarbij er in principe geen nieuwe materialen worden ingekocht. Oude auto’s worden compleet gerecycled en dezelfde materialen blijven tot het einde der tijden hergebruikt worden. Zo ver zijn we nog lang niet, dus je snapt waarom Audi vijftien partners heeft ingeschakeld. Wat ons betreft een uitstekend initiatief.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear