Het is alsof je als ouder je kind een pakje peuken in de schooltas stopt en daarna tijdens de les de lerares tipt dat ze stout zijn en verboden spulletjes mee hebben genomen. De douane in de Verenigde Staten heeft duizenden Porsches, Bentleys en Audi’s in beslag genomen vanwege verboden onderdelen. De tipgever? Dat was ouderlijke unit Volkswagen.

Het is dat het de Financial Times die het meldt, anders hadden we de bronvermelding ‘volgens twee mensen die verstand van de zaken hebben’ niet helemaal serieus genomen. Volgens het artikel van de FT komen de onderdelen uit het westen van China en zijn ze geproduceerd in omstandigheden die in strijd zijn met de wetten over dwangarbeid. De auto’s zelf komen uit Duitsland.

Waarom klikt Volkswagen?

De onderdelen kwamen via een leverancier die ze weer had van een andere leverancier – het is bijna een fluisterspel. Een van de leveranciers kwam er te laat achter dat er verderop in de keten niet helemaal lekker gehandeld was en meldde dat eerlijk aan Volkswagen. De duizenden auto’s waren toen al onderweg vanuit Duitsland naar de VS.

We vermoeden zo dat Volkswagen zijn lesje wel heeft geleerd van de dieselgate en om een nieuw schandaal te voorkomen, trok het merk nu zelf aan de bel. Het merk bevestigde de inbeslagname zelf ook al. Om welk onderdeel het exact gaat is niet bekend, Volkswagen meldt alleen dat het gaat om een ‘klein elektronisch component is dat onderdeel is van een grotere regelunit’.

Volkswagen meldt: ‘Zodra we informatie ontvingen over aantijgingen met betrekking tot een van onze toeleveranciers, hebben we de zaak onderzocht. Wij zullen de feiten ophelderen en vervolgens passende stappen ondernemen. Dit kan ook de beëindiging van een leveranciersrelatie omvatten als ons onderzoek ernstige overtredingen bevestigt.’

Wat gebeurt er met de Audi’s, Bentley en Porsches?

Dezelfde twee mensen melden aan de Financial Times dat Volkswagen al begonnen is het met vervangen van de verboden onderdelen met goede spullen. Daarna mogen de auto’s gewoon het land in. Omdat het nogal wat auto’s zijn, kan het tot volgende maand duren voordat alle auto’s de haven mogen verlaten en richting de showrooms of klanten mogen.

Reacties

  • Christian heeft op 27 maart 2024 geschreven:

    Moraal van het verhaal: Laten we in Europa terug starten met eigen produkten.
    We hebben de kennis en mogelijkheden.
    Gewoon doen en niet naar VS, China of andere continenten kijken.

    Reageer
  • ED heeft op 23 maart 2024 geschreven:

    Dit is gewoon belachlijk het lijkt wel of er kleine kinderen ruzie maken wat Am betreft is dit wel te verwachten

    Reageer
  • JJR83 heeft op 20 maart 2024 geschreven:

    In reactie op de buurman hierboven: laten we snel afscheid nemen van de VS.

    Weg van onzin regels die concurrentie in de weg staan.
    Weg van diefstal van onze eigen overheid.
    Weg van de uitbuiting van de co2 regels.
    Weg van de spionag.. Onee, dat doet élke overheid. Inclusief de onze..

    Op met die auto’s. Breng ze naar Rotterdam, verkopen wij ze wel, mét tegenstand van de US of freakin’ A. Hoge bomen vangen veel wind. Keep it coming.

    Reageer
  • Goed gedaan! heeft op 15 februari 2024 geschreven:

    Laten we snel afscheid nemen van China.

    Weg van subsidies om oneerlijk te concurreren met onze industrie.
    Weg van de diefstal van ons IP.
    Weg van de uitbuiting van Oeigoeren.
    Weg van spionage via achterdeurtjes in de software.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear