Zou jij zo’n 500 euro meer willen betalen bij een auto van minimaal 15.000 euro als dat zou betekenen dat de uitstoot minder hoog is? Volgens een onderzoek van Transport & Environment (T&E) hebben de meeste mensen in Europa dat er wel voor over. In Nederland kun je die 500 euro overigens waarschijnlijk wegstrepen tegen de besparing van de BPM, omdat de CO2-uitstoot lager is.

Transport & Environment is een organisatie die campagne voert voor een groenere mobiliteit. Zo wisten ze Uber er bijvoorbeeld van te overtuigen het wagenpark voor een deel te elektrificeren. Nu huurden ze een onderzoeksbureau in om een grote enquête af te nemen in Europa. Meer dan 8.000 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Roemenië en Tsjechië reageerden.

Van alle ondervraagden vindt 76 procent dat autobouwers wettelijk verplicht mogen worden om de uitstoot van benzine- en dieselauto’s te verminderen, voor zover dat technisch mogelijk is. Niet geheel toevallig is de Europese Unie bezig met een set nieuwe technische regels voor autobouwers. Als automerken deze nieuwe Euro 7-regels doorvoeren, zou dat kunnen betekenen dat nieuwe auto’s 100 tot 500 euro duurder worden.

Auto mag van kopers duurder worden als hij schoner is

Dat is volgens de meeste ondervraagde mensen geen probleem. 65 procent van de mensen wil best 500 euro meer betalen voor een nieuwe auto als hij significant schoner is. Het vreemde is dat deze vraag maar bij zo’n 2.000 mensen is neergelegd en dat de antwoorden van Polen, Roemenië en Tsjechië ontbreken. Als we mogen gokken ligt het draagvlak daar wel wat lager, aangezien het inkomen daar gemiddeld minder hoog is. TopGear vroeg aan T&E waarom de tweede groep ondervraagden kleiner is.

‘We hebben markten geselecteerd waar OEM’s [fabrikanten] de meeste verkopen hebben. De vraag werd alleen gesteld in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje omdat die vier landen in 2020 goed waren voor 68 procent van alle nieuwe autoverkopen in de Europese Unie. Terwijl Polen, Roemenië en Tsjechië samen goed waren voor 7,62 procent van de nieuwe autoverkopen in de EU in 2020’, zegt een woordvoerder tegen TopGear. De vier landen waren goed voor 5.000 antwoorden, maar slechts 40 procent van de ondervraagden had de intentie om een nieuwe auto te kopen. Zo kwam T&E uit op 2.000 antwoorden voor de tweede vraag.

De Euro 7-norm komt dit jaar

In april van dit jaar wil de EU de regels voor de Euro 7-norm finaliseren. Deze norm geldt voor auto’s, bedrijfsauto’s, vrachtwagens en bussen. De regels zouden gelden voor auto’s die in 2025 uit de fabrieken rollen. Er is veel kritiek op de nieuwe norm vanuit autobouwers. De uitstoot-eisen zouden te streng zijn. BMW vreest dat het zelfs een enorme klap zal zijn voor de Duitse auto-industrie met werkloosheid ‘zoals we nog nooit eerder hebben gezien’.

Reacties

  • Yeah right heeft op 3 februari 2022 geschreven:

    Wat een onzin. Ja, iedereen wil schoner en nee, niemand wil daarvoor betalen. Maar dit is hetzelfde “onderzoek” bureau dat ook tot de conclusie kwam dat Rotterdam de meest vervuilende haven van Europa is. Niet meer dan logisch omdat het tonnage 2x zo hoog is als de na Rotterdam grootste haven van Europa. Dit soort organisatie zou je moeten doodzwijgen met hun pseudo-wetenschappelijke kletspraat. Het is een Groene variant op Thierry Baudet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)