BMW: Euro 7-norm is strop voor auto-industrie

Het merk heeft het over 'werkloosheid als nooit tevoren'

Foto('s): BMWBMW V8 in de fabriek
Foto('s): BMWBMW M8 in de fabriek
Foto('s): BMWBMW M8 in de fabriek
Foto('s): BMWBMW 5-serie in de fabriek
Foto('s): BMWBMW i3 in de fabriek
Foto('s): BMWControle in de fabriek van BMW
Foto('s): BMW
Foto('s): BMWEven Snappies maken in de fabriek van BMW
Foto('s): BMWBMW 8-serie in de fabriek van BMW
Foto('s): BMWBMW 8-serie in de fabriek van BMW
BMW V8 in de fabriek
BMW M8 in de fabriek
BMW M8 in de fabriek
BMW 5-serie in de fabriek
BMW i3 in de fabriek
Controle in de fabriek van BMW
Even Snappies maken in de fabriek van BMW
BMW 8-serie in de fabriek van BMW
BMW 8-serie in de fabriek van BMW

Ergens tegen het einde van het jaar wil de Europese Unie de plannen voor de Euro 7-emissienormen presenteren. De plannen zijn nog niet definitief, maar de Duitse auto-industrie maakt zich grote zorgen. In november van vorig jaar noemde de Duitse brancheorganisatie VDA de Euro 7-norm al het einde van de brandstofmotor. Nu trekken ze in Duitsland aan de bel voor de werkgelegenheid.

Wat zijn de plannen voor Euro 7?

Momenteel moeten nieuwe auto’s voldoen aan de Euro 6d-eisen. Euro 7 moet in 2025 van kracht worden. Niet alleen moeten de CO2-uitstoot omlaag (-66%), de stikstofuitstoot moet met de helft afnemen en de fijnstofuitstoot moet zelfs zes keer lager uitkomen. Daarbij moeten de brandstofmotoren ook bij -10 graden zuinig presteren, voorheen was dit nog 0 graden. Ook als een auto 240.000 kilometer op de teller heeft, moeten deze waardes nog kloppen.

‘Werkloosheid als nooit tevoren’

Tijdens een een online evenement van ANWB-tegenhanger Mobil in Deutschland schetst Manfred Schoch, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van BMW, een erg somber beeld. Hij heeft het over werkloosheid ‘zoals we nog nooit eerder hebben gezien’. Schoch vult aan: ‘Als de politici hier aan de hendel trekken, wordt het in Duitsland erg donker.’ Momenteel werken er meer dan 800.000 mensen in de Duitse auto-industrie.

Elektrische auto niet de oplossing

De belanghebbenden zien de Euro 7-norm dus als een strop voor de brandstofmotor en de industrie erachter. De bedoeling is dat kopers en autofabrikanten overstappen op elektrisch. Volgens Hildegard Müllen van VDA kan niet iedereen een elektrische auto betalen en is de laadinfrastructuur nog niet goed genoeg voor een grote overstap naar EV’s. Volgens politicus Christian Lindner zou de EU de ontwikkeling van synthetische brandstoffen meer moeten steunen. Hiermee zouden bestaande verbrandingsmotoren een veel lagere uitstoot kunnen behalen.

Wat heeft meer prioriteit?

De grote vraag is uiteindelijk: wat verdient prioriteit? De opwarming van de aarde en andere nadelige effecten van uitstoot geven geen sjoege als het gaat om werkgelegenheid. Voor de toekomst moet de knop toch een keer worden omgezet. Aan de andere kant: als er zich alternatieven aandienen die de uitstoot net zo effectief reduceren, dan moet daar toch serieus naar gekeken worden.

Reacties
  1. Rolf zegt op 3 maart 2021 om 08:23:

    Lang leve de linkse en de groenen !

  2. Frits zegt op 2 maart 2021 om 18:22:

    Zolang er geen wereldwijd draagvlak in alle lagen van de bevolking en dus ook in landen als India en China dan is het dweilen met de kraan open.
    Alle goede en moedige pogingen ten spijt

  3. Adje zegt op 1 maart 2021 om 11:30:

    En China bouwt gewoon koolcentrales! In 2 weken stoten ze net zoveel CO2 uit als Australië in 1 jaar.
    Nee, help de werkgelegenheid maar naar de ….. Totale onzin. Dus wij kopen Chinese auto’s gemaakt van zwaar vervuilende elektrische stroom, vervoeren ze op schepen die net zoveel uitstoten als het gehele wagenpark van Europa en zeggen heel vroom we zijn lekker milieu bewust bezig.

    • Piet zegt op 1 maart 2021 om 13:48:

      Ook voor auto’s geldt: buy local! Sowieso beter voor het milieu.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken