Ah, december. De tijd van het jaar dat redacteuren op de Wikipedia-pagina van ‘2022’ kijken voor een mooie anekdote om een artikel te beginnen. Zo moet je niet vergeten dat dit jaar het eerste Westerscheldewater de Hedwigepolder instroomde. En er gebeurden nog een hoop andere leuke dingen, zoals, eh, nou, je weet wel.
Helaas wist niet alles het jaar 2022 te overleven. TopGear verzamelde een lijstje van de bijzondere auto’s die geschrapt werden in 2022 en helaas geen vervolg krijgen. De redenen zijn ouderdom, gebrek aan succes of toch dat ze plaats moeten maken voor een nieuw model met een stekker. Een momentje stilte graag voor onderstaande auto’s.
Kia Stinger
Vanaf moment één eigenlijk een kansloos idee voor Nederland, en dat was best jammer. Je moest bijna een ton neerleggen voor deze smakelijke sportsedan van Kia en de meesten zullen dan toch voor een Audi of BMW gaan. In Nederland is hij al verdwenen van de website, maar in België staat ie nog voor een prijs van 55.990 euro. Wel snel zijn, want de productie eindigt heel binnenkort.
Abarth 595
Bij de introductie van de Abarth 500e bevestigde een woordvoerder dat het voor Nederland ook gelijk klaar is met benzinemotoren van Abarth. Ergens jammer, maar de nieuwe elektrische Abarth ziet er ook smakelijk uit. En hij maakt voldoende herrie, als dat je ding is.
Nissan GT-R
Op andere plekken op deze aardbol kun je hem nog krijgen, maar na dertien jaar stopte onlangs de productie van de Nissan GT-R voor Europa. Het geluid van de V6 voldeed niet meer aan de geluidsnormen van de EU en blijkbaar was het te prijzig om een stillere uitlaat te ontwikkelen. Daarom trok Nissan hier de stekker uit de stokoude GT-R.
Lotus Elise
De Lotus Elise heeft het lang volgehouden, maar dit jaar viel het doek dan toch echt. De laatste exemplaren zijn inmiddels geproduceerd en de focus ligt nu op de Emira. Leuk detail: de laatste Elise gaat naar Elise Artioli, de vrouw naar wie de auto vernoemd is. Romano Artioli was ooit eigenaar van Lotus en vernoemde de Elise naar zijn kleindochter. Zij ontving begin dit jaar het laatste exemplaar.
Lamborghini Aventador
Lamborghini hing het slot al op de deur van de fabriekshal (metaforisch dan, ze bouwen de productiehal om voor andere modellen, natuurlijk), maar het slot mocht er toch nog even af (metaforisch dan, want we hebben net vastgesteld dat er geen echt slot was). De laatste exemplaren van de Aventador kregen een zeemansgraf en voor deze klanten bouwde Lamborghini nog een paar extra Ultimae’s.
Mitsubishi Outlander
Ah, de ‘Metsubsidie Foutlander’, zoals ie ook wel vaak werd genoemd. Lang was dit in Nederland het ultieme leaseliefje omdat zakelijke rijders hem voor een prikkie konden bijtellen, tot afgunst van veel anderen. Maar ook nadat de bijtelling gelijk werd getrokken met die van andere auto’s, was de Outlander een vriendelijke geprijsde keuze voor mensen die een ruime PHEV zochten. Deze klanten moeten nu in de Eclipse stappen.
Alle diesels van Audi
‘Slechts 1 procent van alle verkochte auto’s in het afgelopen jaar in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. Ook de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor’, aldus Audi Nederland in een persbericht op 1 april. Dit bleek dus géén grap te zijn.
Joeri heeft op 25 december 2022 geschreven:
Zonde dat de Elise er niet meer is. Zo puur worden ze niet meer gemaakt. Die kleindochter heet overigens geen Elise maar Elisa. Hij vond dat niet passen bij Lotus dus de auto heet Elise. Lekkere vernoeming dus..