De vrijdagmiddagborrels in Sant’Agata Bolognese lopen altijd uit de hand, dat kan niet anders. Als ze tenminste zo omgaan met hun goudgele rakkers als met de Aventador. ‘Ah, nog eentje dan’, klinkt het in beide gevallen. Want hoewel we al meerdere malen dachten de laatste Aventador te hebben gezien, komt er nu toch weer een speciale uitvoering. Dit is echt de laatste, belooft het merk: de Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae.

Lamborghini noemt het ‘een laatste incarnatie’. Het is niet zomaar de laatste Aventador, het is ook de laatste productie-V12 van Lamborghini zonder hulpmiddelen. De opvolger krijgt sowieso hybride systemen. ‘De Aventador LP 780-4 staat voor de laatste, puurste, tijdloze atmosferische productie-V12-Lamborghini’, zegt Stephan Winkelmann, de grote baas bij het merk. Ze gaan 350 dichte exemplaren bouwen van de Lamborghini Aventador Ultimae, plus 250 Roadsters.

Specificaties Lamborghini Aventador Ultimae

De specificaties van de laatste Aventador zijn niet voor de poes. De 6,5-liter V12 zonder turbo’s produceert 780 pk, wat 10 pk meer is dan de SVJ en 40 pk meer dan de Aventador S. Daarnaast weegt hij 25 kilo minder dan de Aventador S. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de topsnelheid is 355 km/u. Het koppel is 720 Nm bij 6.750 tpm. Van 0 naar 200 gaat de Ultimae in 8,6 seconden. De achterspoiler is actief en komt omhoog als dat nodig is.

Een klassieker

Winkelmann zegt: ‘Het is de laatste in zijn soort. Hij levert het maximale vermogen en de overtuigende prestaties die worden verwacht van Lamborghini’s huidige V12-motor, gecombineerd met het design-DNA van ons onnavolgbare vlaggenschip. De Aventador was voorbestemd om vanaf de lancering een klassieker te worden, en de Aventador LP 780-4 is de mooiste uitdrukking van tijdloos design en technische oplossingen in een laatste editie: Ultimae.’

De toekomst van Lamborghini

In de loop van twee jaar – 2023 tot 2024 – zal Lamborghini de volledige line-up elektrificeren. Dat houdt in: een plug-in hybride vervanging voor zowel de Aventador als de Huracán en een ingrijpende vernieuwingskuur voor de Urus, die ook plug-in hybride wordt. Het kan zijn dat de vervanger van de Aventador opnieuw een V12 krijgt, maar waarschijnlijk dan wel eentje met turbo’s. De 6,5-liter zoals we hem nu kennen, lijkt niet meer terug te komen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)