De Bugatti Chiron is met zijn 8,0-liter W16 de grote pappa van de autowereld. Groter dan dat ga je ze niet vinden in Nederland. Of toch wel? Elke zaterdag duiken wij in de database van RDW om interessante feitjes van het Nederlandse wagenpark op een rijtje te zetten. Ditmaal keken we naar de auto’s met de grootste motorinhoud van Nederland die op gele platen staan. En wat blijkt? Het kan groter dan de Bugatti Chiron. Veel groter. We keken voor de lijst van de grootste motorinhoud van Nederland naar alle auto’s die in Nederland op kenteken staan en of de gegevens kloppen bij de fabriekgegevens. Zo rijdt er ook een Chevrolet Nova in Nederland met een 9,3-liter V8, zo claimt de database. Het kan een bouwproject zijn óf een foutje in de database. Die laten we dus eruit. Ook bussen, legertrucks en campers die eigenlijk vrachtwagens zijn, skippen we. Heb je aanvullingen? We horen het graag.

Bentley Merlin – 27-liter V12

De beste formule voor een goede sportauto was in de eerste helft van de vorige eeuw nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Bentley kwam in de jaren dertig met deze Merlin. De V12 was toen al favoriet, alleen de inhoud was iets anders. Zevenentwintig liter anders, dat is. De motor kwam van Rolls-Royce en volgens Jay Leno, die er ook eentje heeft, zou het vermogen rond de 700 pk liggen. Hij weegt dan ook meer dan 3 ton. In Nederland staat, zover we konden zien, ééntje op kenteken.

American LaFrance Roadster – 14-liter zescilinder

Ooit van gehoord? American LaFrance was van de oudste automerken van Amerika en bestond zelfs tot 2014. In 1995 werd het bedrijf gekocht door Freightliner, wat weer een onderdeel is van Daimler. Ze maakten de laatste jaren vooral brandweerauto’s en groot materieel. Daarvoor bouwden ze vooral grote motoren. Bijvoorbeeld de 14-liter zescilinder in de American LaFrance Speedster en Roadster. Van deze auto’s uit het begin van de jaren 90 staat er minimaal eentje op Nederlands kenteken.

Simplex Crane No. 5 – 10-liter zescilinder

We deden deze auto bijna af als een zware bedrijfswagen om hem vervolgens te schrappen, maar ondanks de naam gaat het hier niet om een hijskraan. De Simplex Crane is een Amerikaanse auto die gebouwd is door onder andere Henry Middlebrook Crane, vandaar ook de naam. De 10-liter zes-in-lijn zou zo’n 110 pk produceren en we hebben er inderdaad eentje in Nederland op kenteken staan.

Dodge Viper SRT – 8,3-liter V10

De eerste generatie Dodge Viper kwam met een 8,0-liter V10. Groot genoeg, zou je denken. Niet dus. Voor de derde generatie vergrootte Dodge de motorinhoud van 0,3 liter. Het vermogen kwam uit op 507 pk en 712 Nm. Alles ging naar de achterwielen en het was daarom geen auto die je nonchalant moest besturen.

Dodge Ram SRT-10 – 8,3-liter V10

Het rode werkpaard met de naam Dodge Ram SRT-10 ging bij de introductie de boeken in als de snelste pick-up ter wereld. Op de ovaal van 7,5 kilometer haalde hij een topsnelheid van 254 km/u. De Environmental Transport Association (ETA) in Engeland constateerde dat het de meest vervuilende auto op de markt was. Wat misschien niet heel gek is, met de 8,3-liter V10 uit een Viper. De bovenste stond vorig jaar te koop.

Cadillac de Ville – 8,2-liter V8

Niemand kocht ooit een Cadillac ‘omdat ze zo lekker gemakkelijk te parkeren zijn’. Nee, je koopt een Cadillac omdat ze zo groot en statig zijn. De Cadillac de Ville (wat in het Frans ‘van de stad’ betekend, vonden ze mooi destijds) had in 1975 en 1976 een motor die waardig was voor zijn totale lengte van bijna 5,9 meter. De 8,2-liter produceert zo’n 210 pk en is gekoppeld aan een drietraps automaat.

Cadillac Eldorado – 8,2-liter V8

De Cadillac Eldorado, een voorwielaangedreven coupé of convertible die iets ‘compacter’ is dan de achterwielaangedreven de Ville, was in 1970 het eerste model dat de gigantische 8,2-liter V8 kreeg. Het is trouwens de grootste motor die Cadillac ooit bouwde. Ook voor de Eldorado was 1976 het laatste jaar dat de motor geleverd werd. In Nederland staat er een handjevol modellen met de 8,2-liter V8 op kenteken.

Hispano Suiza H6C Short Chassis – 8,2-liter zescilinder

Hispano Suiza. Doet die naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen, want het merk is recentelijk opgegraven uit zijn (niet zo) permanente rustplaats. Er zijn wilde plannen om een nieuwe elektrische GT te bouwen. Compleet het tegenovergestelde van de auto’s die het merk ooit bouwde. Volgens de gegevens van de RDW-database zou deze H6C uit de jaren twintig een 8,2-liter motor met 200 pk hebben. Het kan zijn dat dit in werkelijkheid een 8,0-liter zes-in-lijn is, want dat zou kloppen met de fabrieksgegevens van de auto.

Chevrolet Suburban – 8,1-liter V8

De Vortec-V8 van General Motors groeide op zijn hoogtepunt tot 10,4 liter, maar deze achtcilinder werd nooit in de fabriek in een auto gelegd, net als de 9,4-liter en de 8,2-liter V8. Deze overmaatse blokken kon je los bestellen voor je projectauto. De grootste motor die GM in een productiemodel lepelde, was de 8,1-liter Vortec-motor. Deze ligt onder meer in de Silverado, de Suburban, de Express en in de Chevrolet Avalanche. Het eerste niet-bedrijfsbusje die we tegenkwamen op Nederlands kenteken met deze motor, was een Chevrolet Suburuban.

Bristol Fighter – 8,0-liter V10

De Engelse Viper. Het Engelse merk Bristol trok in 2004 zijn stoute schoenen aan en kocht een lading Viper-V10’s in. Dit was nog voordat Dodge de motorinhoud vergrootte naar 8,3-liter, maar de motor was alsnog goed voor 532 pk en 712 Nm. Je kon ‘m krijgen met een automaat of een handbak. Vermoedelijk zijn er in totaal tussen de 9 en 14 exemplaren gebouwd, en we hebben er ééntje in Nederland. Het is helaas niet de versie met een turbo, die 1.026 pk produceert.

Reacties

  • Leo Duursma heeft op 24 november 2019 geschreven:

    Gezien de naam en overige gegevens lijkt het me aannemelijk dat de motor van de Bently Merlin de beroemde RollsRoyce Merlin is die gebruikt werd in de Spitfire, Hurricane en P-51 jagers.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Leo Duursma Reactie annuleren

(verplicht)