
Officieel heet het turquoise verlichting, maar jij mag het ook appelblauwzeegroen noemen. Of gewoon blauwgroen. Mercedes heeft toestemming gekregen om de nieuwe kleur achterlichten en koplampen te gebruiken in Duitsland. Tot en met de zomer van 2028 kun je auto’s met de turquoise verlichting spotten op de Duitse wegen. Daarmee is het eerste Europese land met deze nieuwe kleur. Voorlopig kun je de afwijkende verlichting alleen zien op testvoertuigen van Mercedes.
De blauwgroene verlichting staat aan als de Mercedes helemaal zelfstandig rijdt volgens ‘level 3’. Dit betekent dat de bestuurder de handen van het stuur mag halen en zelfs een boekje kan lezen. De bestuurder moet wel in staat zijn om het stuur over te nemen als de auto hierom vraagt. In Nederland is ‘level 3’ nog niet toegestaan. Hier is ‘level 2+’ het hoogste legale niveau.
In Duitsland mag Mercedes dus legaal testen met autonoom rijden volgens niveau 3. De testen vinden plaats tot de zomer van 2028, dus tot die tijd kun je auto’s zien met de blauwgroene verlichting. De kleur kun je al ruim een jaar spotten in de Amerikaanse staten Californië en Nevada. Ook in China rijden al Mercedessen rond met de nieuwe kleur. Auto’s met de turquoise verlichting zijn nog niet te koop.
Waarom kiest Mercedes voor turquoise?
Mercedes legt uit dat er voor turquoise gekozen is vanwege twee belangrijke redenen. Ten eerste is de kleur duidelijk anders dan alle bestaande verlichting. Je zult niet snel in de war raken met een remlicht of een knipperlicht. ‘De kleur zorgt er ten tweede voor dat hij met zijn zichtbaarheid snel en betrouwbaar herkenbaar is voor andere weggebruikers’, aldus Mercedes.
De auto’s met groenblauwe verlichting rijden niet hard
Mercedes mag in Duitsland dus testen met ‘level 3′-autonomie, maar er is een belangrijke voorwaarde. De auto’s die zelfstandig rijden, mogen niet harder dan 95 km/u. Als je op de Autobahn dus een dikke S-klasse ziet treuzelen op de rechterrijstrook, check dan even of de groenblauwe verlichting brandt. En of de bestuurder een boekje zit te lezen.
@EGB2025AMS hmmm de tegenwoordige noodrem/antichrash-systemen doen het beter dan veel chauffeurs. Als ik zie wat voor levensgevaarlijke capriolen er met niet-autonoomrijdende auto’s worden uitgehaald door mensen die denken dat ze in Need for Speed zitten zit daar meer gevaar in.
Klinkt geweldig, maar:
Het gebeurt mij regelmatig dat mijn auto midden op de snelweg keihard afremt omdat er in een ver verleden wegwerkzaamheden met een snelheidsbeperking was.
Vind vooral het achteropkomende verkeer geweldig.
Of als je op een 60km/u weg rijd en er komt een tegenligger, erg fijn als je auto als een bezetene probeert je in het midden te houden.
Ook leuk, rijdt je op een weg waar recentelijk de snelheid is verlaagd en een flitspaal is geplaatst, geeft je auto plotseling gas om de vorige snelheid te halen, kassa!
Een andere leuke situatie; je rijd op de snelweg en loopt in op je voorganger, kijkt in de spiegel om links in te voegen, ziet ruimte, je gaat naar links en je auto begint als een dolle af te remmen omdat je binnen 100m! van je voorganger komt.
Bijzonder veilig voor de auto’s op de linker rijstrook
Nee, zolang dit soort problemen niet opgelost worden zijn deze “veilige” gadgets een extra punt van aandacht voor de chauffeur waar hij/zij op moet letten om veilig te rijden
Nou, dat wordt dus flink oppassen voor de motorrijders.
Gewone automobilisten zeggen altijd al: Sorry, ik had je niet gezien.
Dat zal met deze auto s niet anders zijn.
Niet of tel aat opgemerkt.
Gelukkig zitten die blauwe lampjes er op, kan je maken dat je weg komt met de motor.
Het wachten is nu op de “petjes”, die nu natuurlijk ook blauwe lampen op hun golf of ouwe 3 serie willen.
Begin maar vast te rennen..
@Janus Klabanu: Goed idee, dat wordt meteen je laatste brake check. Bijna alle auto’s hebben tegenwoordig 360° camera’s. Dan ben jij fout, je verzekering zegt dat er opzet in het spel was en vergoed niet. Ben je de rest van je leven aan het betalen om eventuele schade te vergoeden. Wordt je misschien ook geroyeerd. Krijg je een lekker dure verzekering bij de Vereende. En dan daarbij, jij bent dan een van de redenen dat ze autonome auto’s willen ontwikkelen. Om piloten zoals jij de controle over het stuur af te pakken. Want met een autonome auto gaat een brake check straks niet meer, omdat die ook in de gaten houdt wat er achter je rijdt. De auto kan dan zelf gas geven om een aanrijding te voorkomen.
Zelfrijdende voertuigen, worden we zo lui gemaakt of is het beter omdat men steeds egoïstischer wordt in het verkeer….
Wat fijn zou zijn is als de wet en fabrikanten rekening zou houden met mensen die overprikkeld raken van de felle (witte) verichting in het verkeer en dus ook op alle voertuigen.
Geen verkeersboetes meer.
CBR kan weg (-:
Heb eigenlijk geen rijbewijs meer nodig, toch? Scheelt honderden euro’s voor 75Plussers.
Van al het commentaar dat ik hier lees haal ik enkele puntje uit en bedenk me dan dat commercie het nog steeds wint van de mens.
Een computerstoring zou inderdaad een ravage kunnen veroorzaken, maar tegen de tijd dat iedereen in zo’n geval rijdt zal de computer bij storing aan de andere weggebruikers doorgeven:
Pas op pech geval en anderen voorzichtiger gaan rijden.
Ach voor de eerste stoomstoot moest in Engeland ook een man met een rode vlag lopen. De techniek zal vorderen. Uiteindelijk zal een zelfrijdende auto minder fouten maken dan de mens.
Vladimir zal trots zijn op je met je zielige anti-EU commentaar.
De EU is schuld!
Deze techniek heeft ook het geweldige voordeel dat het geen drukke kerstmarkten meer opraast om ongelovigen wakker te schudden.
Prima. Dit zouden ze ook moeten doen bij vrachtwagens die in colonne rijden. Allemaal op de automatische piloot op 90 km per uur. Is veel veiliger .
Een goede ontwikkeling, de zelfrijdende auto zal op termijn veiliger rijden dan de gemiddelde bestuurder.
Mensen zijn bang voor verandering.
Maar kijk het zo, als je met 18 je rijbewijs haald. Moet je nog steeds veel leren.
Bij een zelfrijdende auto, kunnen auto’s onderling van elkaar leren. Zo kunnen auto’s een veel hoger leer temo aanhouden.
Ongelukken kan je natuurlijk nooit helemaal uitsluitend, maar zullen sterk afnemen. Omdat de auto’s geen last hebben van emoties en stress, ze zullen tijdens het rijden zich niet ergere aan andere bestuurders of nadenken over “die vergadering” van morgen.
Binnenkort is het zover!
Op vrijdag na mijn werk stap ik en vrouw kids in de auto en stel de bestemming in. Waneer we wakker worden zijn we op 1000km verder op hotel en zondag doen we net de omgekeerde trip..
De wereld word kleiner met de dag. tech gaat vooruit.
Mijn kinderen kunnen zich niet voorstellen hoe het was zonder gsm tablet enz.
Mijn kids gaan het zich niet meer kunnen voorstellen hoe het was zonder ai
Cooool, zulke achterlichten wil ik ook!! Kun je ze bij de autoshop halen?
Sjesus wat een hoop kneuzen hier. Allemaal bang van vooruit gang. Mijn Kia rijdt ook zelfstandig en het is heerlijk!!!! Die auto is beduidend voorzichtiger dan de meeste mensen in het verkeer. Overschat jezelf niet zo…
Hele goede zaak dit. Echt over nagedacht. Foutje in computer. Gehackt of andere storing. Maar ik weet nu dat ik in ruime boog om deze auto heen moet. Ideaal zo’n lamp erop. Overigens benieuwd wat er gebeurt als er storing is of een hack. Sta je stil. Slaat hij op hol.
Hele goede zaak dit. Echt over nagedacht. Foutje in computer. Gehackt of andere storing. Maar ik weet nu dat ik in ruime boog om deze auto heen moet. Ideaal zo’n lamp erop. Overigens benieuwd wat er gebeurt als er storing is of een hack. Sta je stil. Slaat hij op hol.
Het is bijna 1 april.
Wanneer wilt lezen of werken doe dat dan thuis en NIET in een auto.Een auto is bedoeld om auto teberijden niet voor iets anders.
Boekje lezen of werken doe je thuis.Autorijden doe je in een auto .Daar ben je dan ook mee bezig.Wanneer je je dit niet bevalt gaat dan NIET autorijden
Wat een reacties weer. Het is een test om te verbeteren.. toen de eerste auto kwam waren er ook azijn zeikers die zeiden dat gaat fout. En ja het kan fout gaan. Maar stilstaan is achteruitgang. Ik vind het goed dat Duitsland en Mercedes deze mogelijkheid proberen. Op den duur kan automatisch rijdende autos veiliger en sneller worden dan met menselijke bestuurders. Mensen maken fouten in het verkeer, dat is ten slotte menselijk.
Ga dan met de trein! Kun je lekker een boekje lezen tijdens de reis
Ik verheug me nu al op een break test voor een dikke trage Benz. Dat boekje vliegt de hele auto door, wedden?
Niks nieuws…..we gaan weer de wetgeving aanpassen aan t gedrag en design dwang …..
Led verlichting reken ik goed,maar zoals de koplampen v Porsche zijn levensgevaarlijk, je ziet de wagen te laat. Daarnaast zijn de ontwerpers uitgegaan v n standaard stand” vd auto en de stroomlijn. Bij wat belading zakt de kont en komt t licht omhoog,meeste hebben geen niveau regeling, en met die stroomlijnlampen kijk je ,zeker vanuit vrachtwagen , op de reflector …
Zelf rijdende auto’s levensgevaarlijk een klein technisch defect kan de grootste gevolgen hebben…
Daarbij een bestuurder die een “boekje leest” kan NOOIT adrem ingrijpen en heeft zijn focus en gedachte bij het boekje en niet bij het verkeer!
Is nog erger dan niet handsfree bellen.
En dan moeten andere bestuurders in het verkeer als ze aan het rijden zijn gaan KIJKEN naar afwijkende achterlichten en of die bestuurder zit te lezen???
NEE TOTAAL FOUT!!!
Licht of niet, als ze maar niet links blijven plakken zoals de ‘level 2 (tesla) rijders’ die nu links op de (5-baanse!) A2 blijven hangen.
Weer zo,n europese nuttelose actie dat weer op noppes uitloopt………had liever dat ze wat aan de felle koplampen deden
Denk je dat die bus je thuis voor de deur afzet voor die 315,90😬🤪🤣
Dan moet wel een bus rijden welke bij je huis in de buurt komt.
De dichtstbijzijnde bushalte is 15 minuten fietsen vanuit t dorp naar de halte.
Waarom moeten zelf rijdende auto extra verlichting? Moeten wij extra rekening houden met deze autos? Zo ja, dan zijn ze dus nog niet goed genoeg en een gevaar in het verkeer
Kost wel veel geld om dan zelf niet te rijden. Als ik te lui zou zijn om zelf niet meer te rijden, dan neem ik wel een busabonnement. Dat kost mij maar €315,90/jaar en dan kan ik zelfs slapen.