Toyota Starlet. Oh, sorry we lieten je niet uitspreken. Je wilt een auto die goedkoop en betrouwbaar is? Ja, Starlet. Haat jij de weg van de minste weerstand? Dan kun je een andere auto voor 1.000 euro uitkiezen. We zetten acht niet-alledaagse opties op een rijtje die het leven iets interessanter kunnen maken. Betrouwbaarheid is geen gegeven. In een aantal gevallen zelfs geen optie.

Saab 9-5 Aero

[image id=”252360″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

Behalve als je buurman grijze haren kweekt en een Youp van ‘t Hek-montuurtje draagt, zul je deze niet bij jou in de straat aantreffen. De Saab 9-5 Aero rijpt heel aardig en ze kosten geen drol meer. Ze staan te koop met kilometerstanden boven de 400.000 kilometer. Dus als je er eentje treft met 200.000, kun je er met een beetje volharding nog het dubbele mee rijden.

Renault Scénic RX4

[image id=”252359″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

Gaaf. Gewoon gaaf. Nog voor de hele crossover- en SUV-gekte zette Renault de Scénic RX4 in de showroom. Een familiebusje met bredere wielkasten en een reservewiel op de klep. Niemand wil ze blijkbaar meer, want voor nog geen 1.000 euro scoor je een exemplaar dat er op de foto’s zeer net uitziet. Wij willen graag deze groene.

Audi A2

[image id=”252361″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

Als je de gierige string uit je broek wilt lachen, dan moet je op zoek naar een Audi A2 1.2 TDI. Dit is Audi’s interpretatie van de Lupo 3L. Nee, die heeft geen 3,0-liter motor, maar een dieseltje dat slechts 3 l/100 km wegdrinkt. Oké, een fractie meer in de Audi. Gretiger slurpt de auto de levenslust uit je lijf, maar veel goedkoper rijden gaat je niet lukken.

BMW 5-serie Touring

[image id=”252363″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

Serieus groot, heel comfortabel. Probeer er eentje te vinden waarvan je weet dat het onderhoud gedaan is, want dat kan bij BMW nogal in de papieren lopen. Maar als ie rijdt, doet hij niet onder voor moderne auto’s.

Peugeot 406 Coupé

[image id=”252358″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

Lang ging het verhaal dat Pininfarina, het ontwerpbureau van Ferrari sinds de jaren vijftig, de auto eigenlijk ontwierp voor Ferrari, maar dat die het aanbod afsloegen. Dat klopte niet helemaal, maar je snapt hoe het gerucht is ontstaan. Je vindt ze met 135 tot 194 pk en ze kosten niet veel meer.

Seat Arosa 16V

[image id=”252356″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Alsof een hete hatch kon ontbreken op deze lijst. De Spaanse Lupo was geen volbloed-GTI, maar had wel een motor met 100 pk. De zestienklepper herken je aan het centraal geplaatste uitlaatje en de 16V-badge in de grille. Niet bloedsnel, maar ziet er geinig uit en rijdt door zijn lage gewicht best leuk.

Mercedes S-klasse

[image id=”252357″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Wie echt dapper is, haalt voor minder dan 1.000 euro een S-klasse. De kans is groot dat de auto met z’n buikje op de grond (want kapotte luchtvering) ergens in een tuintje achteraf staat. Probleemloos rijden is er voor dat bedrag niet bij. Maar dan heb je wel een directeurenbak voor de deur staan.

Fiat Stilo Abarth

[image id=”252362″ align=”right” size=”large” caption=””]preview[/image]

De Stilo was niet het succes waar Fiat op hoopte. Het merk maakte zelfs meer dan 2 miljard euro verlies op de auto. Gelukkig bouwden ze wel eerst een Abarth-versie voordat ze de stekker eruit trokken. De 2,4-liter vijfcilinder produceert 170 pk. Niet gek voor een auto voor minder dan 1.000 euro.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie