Soms loont het om iets nieuws te proberen. Zo kun je bijvoorbeeld een offroader ontwikkelen met een modder-allergie en hem een gekke naam als Qashqai geven, om vervolgens om te komen in de bestellingen. Anderzijds kan het aanboren van een nieuwe markt een duur geintje worden. De ontwikkeling van een nieuwe auto kost een hoop geld, en als je niet verkoopt, loopt het snel in de papieren. Wist je dat de Stilo een slagaderlijke bloeding was voor de bankrekening van Fiat? Net als de eerste generatie van de poppige Smart Fortwo.

Analist Sanford C. Bernstein stelde een tijd geleden een lijst samen van Europese auto’s waar verlies op gemaakt werd. Bijvoorbeeld de bijzondere Renault Vel Satis, die geen kopers kon verleiden. Of de berucht onbetrouwbare Renault Laguna. In het geval van de Peugeot 1007 kun je wel raden waarom er geen winst werd gemaakt; wanneer zag je er voor het laatst eentje rijden? Jaguar fopte niemand met de X-Type, die in feite gewoon een Ford Mondeo was. En een Audi A2? Die heeft ook een uiterlijk waar je van moet houden.

Het verlies van de A-klasse en de Phaeton zijn met elkaar verbonden. Toen de Volkswagen-baas Ferdinand Piëch toentertijd lucht kreeg van de plannen van Mercedes om met de Golf te concurreren, gaf hij de opdracht om een toplimousine te bouwen die een schaduw zou werpen over alle andere limousines. Het was bovendien een van zijn laatste projecten voordat hij zou opstappen, en hij wilde op een extreem hoge noot eindigen. De eisen die hij stelde, schurkten tegen het absurde. Er vielen veel ontslagen tijdens de ontwikkeling of mensen stapten zelf op.

Uiteindelijk waren zowel de eerste Mercedes A-klasse als de Phaeton geen doorslaande verkoopsuccessen. De A-klasse viel letterlijk om tijdens een elandproef en niemand wilde Bentley-geld betalen voor een auto die leek op een Passat. De Phaeton bleef meer dan tien jaar, maar het tij keerde niet. De A-klasse is inmiddels doorontwikkeld tot een strakke hatchback en weet aardig wat kopers te trekken. Piëch stond ook aan de wieg van de verlieslijdende Veyron, maar dat was een berekend risico, want op de Chiron wordt nu wel winst gemaakt. En speciaaltjes als de Divo helpen met de inhaalslag.

Auto’s waar verlies op gemaakt werd

Model Totaal verlies (in euro’s) Verlies per auto
Smart Fortwo (1997-2006) 3,35 miljard 4.470
Fiat Stilo (2001-2009) 2,10 miljard 2.730
VW Phaeton (2001-2012) 1,99 miljard 28.100
Peugeot 1007 (2004-2009) 1,90 miljard 15.380
Mercedes A-klasse (1997-2004) 1,71 miljard 1.440
Bugatti Veyron (2005-2013) 1,70 miljard* 4.617.500
Jaguar X-Type (2001-2009) 1,70 miljard 4.690
Renault Laguna (2006-2012) 1,54 miljard 3.550
Audi A2 (2000-2005) 1,33 miljard 7.530
Renault Vel Satis (2001-2009) 1,2 miljard 18.710

*De gebruikte data is uit 2013, toen de productie nog liep. Het totale verlies is waarschijnlijk ruim 2 miljard euro

Reacties

  • Pim Zomer heeft op 29 augustus 2020 geschreven:

    Het schijnt dat Fiat ook heeft moeten toeleggen op de productie van de elektrische 500e

    • R hook heeft op 29 augustus 2020 geschreven:

      Holy moly, 4,5 miljoen verlies per auto. Dat zou betekenen dat ze ondanks dat de Chironeer dan twee keer zo duur is, er alsnog verlies op wordt geleden. ( Oké de ontwikkelingskosten daarvan zijn lang zo hoog niet)

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan R hook Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear