Bugatti Divo: 5 miljoen euro

De Bugatti Divo is 2x duurder dan een Chiron - en langzamer

Foto('s): Bugattibugatti-divo-2018 (8)
bugatti-divo-2018 (8)

Regel één van de Bugatti Divo: probeer hem niet te rationaliseren – je hoofd zal ontploffen. Met een prijs van 5 miljoen euro, is hij twee keer zo duur als een Chiron. Dus behalve als de cardanas van goud is, gedoopt is in eenhoornpoep en daarna door de diamanten is gerold, is de prijs niet zomaar te rechtvaardigen.

Het draait dan ook om exclusiviteit. Onderhuids schuilt dezelfde 1.500 pk W16 als de Chiron, maar alles eromheen is lichter, stijver en gekker. De Bugatti Divo verschuift zijn focus van topsnelheid naar bochtensnelheid.

Waar komt de naam Bugatti Divo vandaan?

Van de coureur Albert Divo, die tweemaal de Targa Florio won. Hij was een Fransman met Italiaans bloed, net als Ettore Bugatti. En het is niet slechts een leuk naampje. Bugatti testte de Divo uitvoerig op het testcircuit Nardó. Daar is de Divo 8 seconden sneller dan de Chiron.

Wat is er anders?

De 456 kilo downforce die de Divo genereert, is 90 kilo meer dan de Chiron. Zijn vleugel van 1,8 meter breed is 23 procent breder dan de Chiron. De diffuser is een stuk breder en dieper. Over de hele koets strooide Bugatti met luchthappers en andere koelers of downforce-elementen. Bovenop zit een enorme NACA-luchtinlaat.

De Divo weegt 35 kilo minder. De 8,0-liter W16 met vier turbo’s is identiek aan zijn broer. 0-naar-100 doet de Bugatti Divo nog altijd in 2,4 seconden. De topsnelheid is geen 420 km/u, maar 380 km/u. Dat komt door de extra downforce en bijkomende weerstand.

Gaat Bugatti een Nürburgring-poging doen? Voor nu nog even niet, zegt Bugatti. Toch zijn we allemaal erg benieuwd wat de Divo zou doen rond de Groene Hel. Bugatti bouwt slechts 40 exemplaren bovenop de 500 Chirons die al gebouwd worden. En, uiteraard, was de Bugatti Divo direct uitverkocht.

Wat is de volgende stap

Wat zal de volgende stap zijn voor de Chiron? Bugatti zegt dat de motor bijna het limiet van zijn kunnen zit in het compact omhulsel dat de Chiron heet. Hybride gaat lastig passen. Werkt Bugatti aan iets geks?

‘We werken aan veel dingen, maar hebben we de middelen voor meer? Ik zeg vandaag nee omdat ik niet de mensen en het geld heb. Mensen zeggen al dat ik rustig aan moet doen. Maar ik denk niet dat dat de manier is. Als je tevreden bent, doe je iets fout.’

Reacties
  1. geert wilders zegt op 28 januari 2019 om 09:41:

    ik wil kopen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines