Die kleine hartaanval die je voelt als je in je zakken voelt en de sleutel mist, die komt je waarschijnlijk maar al te bekend voor. Gelukkig vind je je sleutels (of telefoon) vaak wel terug. Maar wat als ie nu echt weg is en je staat ergens in de Côte d’Azur. Een troost: je bent niet de eerste en zeker niet de laatste. Vorig jaar kreeg de ANWB 160 meldingen van Nederlanders in het buitenland die hun autosleutel kwijt waren. In Nederland kwam het vorig jaar 1.800 keer voor.

De vervelende situatie is trouwens eenvoudig te voorkomen. De ANWB adviseert om altijd je reservesleutel mee te nemen op vakantie. En hang hem dan niet aan dezelfde sleutelbos, maar hou hem op een andere plek. Je legt de slotenontdooier ook niet in de auto. Toch? Wanneer je dan een tas kwijtraakt of als je gaat zwemmen met je sleutel, dan heb je altijd je reservesleutel nog. Oh, en test zeker eerst even de reservesleutel voordat je vertrekt. Weet je wat: doe het voor de gein nu gelijk even.

Autosleutel kwijt of kapot in het buitenland

Maar wat als je echt je autosleutel kwijt bent in het buitenland? De eerste stap is eerst even een goed potje vloeken, het liefst met een scheldwoord waarvan je de ‘R’ even goed kunt laten rollen om alle frustratie te uiten. Wat je ook doet, gooi niet met je telefoon, want die ga je wel nodig hebben. Laat de stenen lekker in de berm leggen  en laat de ruiten heel.

Vanaf de jaren negentig zijn vrijwel alle auto’s voorzien van een transponder. Dat houdt in dat alleen een geprogrammeerde sleutel de auto kan starten. Het raampje intikken, een twee draadjes verbinden en naar de lokale glasboer rijden voor een nieuwe zijruit, gaat niet lukken. De pechhulp kan in de sommige gevallen wel een auto open krijgen, maar starten lukt niet.

Je zult dus echt de reservesleutel moeten regelen, zo vertelt de ANWB aan TopGear. De sleutel moet gebracht of opgestuurd worden, dus hopelijk heb je een familielid die bij jou thuis de reservesleutel op kan duikelen. En wat als de reservesleutel in een kluis ligt en jij hebt daarvan de sleutel bij je? Of je hebt simpelweg geen reservesleutel?

Dan zul je naar de dealer moeten voor een nieuwe sleutel. De pechhulp zal je hierbij zo goed mogelijk assisteren. Veel dealers kunnen via chassisnummer een fysieke sleutel laten maken, maar dan wel eentje zonder transponder. Met die sleutel kun je dan de auto openen en in veel gevallen van het stuurslot krijgen, zodat hij naar de dealer gebracht kan worden achterop een auto-ambulance.

Daar kan een monteur een nieuwe sleutel programmeren zodat jij je weg kunt vervolgen. Als dit allemaal niet mogelijk is, omdat je een automerk rijdt waarvan in dat land geen dealernetwerk is, dan moet de auto terug naar Nederland gebracht worden. De auto moet het dan wel waard zijn. Rij jij een barrel dat je voor een kratje Amstel hebt geruild, dan moet je zelf iets regelen. Of afscheid nemen.

Autosleutel nat geworden?

Ben je de autosleutel niet kwijtgeraakt in het buitenland, maar ben je ermee gaan zwemmen, maakt de sleutel dan gelijk open en leg hem in een bak met rijst. De rijst onttrekt het vocht. Je zou de sleutel zelfs het beste ondergedompeld kunnen houden tot je hem goed kunt drogen. Bij zout water kun je het beste even een schietgebedje doen.

Heb je een auto met keyless entry en werkt de sleutel niet meer, dan zijn er waarschijnlijk nog een paar dingen die je kunt proberen. Soms kun je met de sleutel de startknop indrukken, of is er een plek bij de middenconsole waar je hem tegenaan kunt houden. Bij andere auto’s kun je de startknop verwijderen en de sleutel daar gebruiken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)