Sommige mensen hebben getwijfeld over België. Blijkbaar met een goede reden, want ondanks dat dat land minder inwoners kent dan Nederland, gaat het er aanzienlijk beter met de autoverkopen, want in België werden er in 2024 namelijk 448.277 auto’s verkocht in 2024. Dat is een daling van 6 procent, maar alsnog (veel) meer auto’s dan wij in Nederland kochten (381.227 stuks). Een eenvoudige rekensom leert ons dat er in België dus 67.050 auto’s meer werden verkocht dan in Nederland.

Maar er zijn nog veel meer interessante dingen op te merken bij de autoverkopen in België van afgelopen jaar. In tegenstelling tot in Nederland, geeft de FEBIAC (de Belgische RDW) aan hoeveel er zakelijk en privé worden verkocht. De verhouding ligt op 38 procent privé en 62 procent zakelijk. In vergelijking met vorig jaar is het nu iets meer in verhouding, toen was 63 procent namelijk een zakelijke auto.

Elektrisch ook populair

Nu we het over verhoudingen hebben: hoe zit het met de brandstofsoorten? Welnu, het aandeel elektrische auto’s lag nog nooit zo hoog. Maar liefst 52,7 procent van de nieuw verkochte auto’s in België heeft een stekker. Dat is een nieuw record. Benzine (41,7 procent) is nu nog het populairst, maar volledig elektrisch staat op nummer twee met 28,5 procent. Dus ook hier zien we een duidelijke trend dat mensen elektrisch gaan rijden. De PHEV staat op 15 procent marktaandeel.

Qua merken zijn ook een paar grote verschillen met Nederland. In België koopt men Duitse premiummerken of VW. Dat is namelijk de top 4. Mocht dat niet lukken, gaat men kennelijk dan maar voor een Dacia. Tesla staat op nummer één in Nederland, maar in België op plaats tien. Buiten de top tien zien we dat Zuid-Koreaanse merken die het in Nederland goed doen, in België minder populair zijn: Kia op 12, Hyundai op 13. Gek genoeg staan dure merken Land Rover op plaats 20 en Porsche op 23.

De top 10 van de autoverkopen in België 2024 ziet er als volgt uit:

PositieMerkAantal
1BMW50.428
2Volkswagen42.334
3Audi32.661
4Mercedes31.598
5Dacia24.465
6Volvo24.221
7Toyota23.615
8Renault23.559
9Peugeot21.869
10Tesla21.182
Bron: FEBIAC

Gebruikte autoverkopen België 2024

Ook de occasionverkoop in België ging uitstekend. Er werden 727.650 gebruikte auto’s verkocht bij onze zuiderburen. Dat is een stijging van 5,6 procent. Het is wel aanzienlijk minder goed dan Nederland, want ‘wij’ kochten 2.047.285 gebruikte auto’s. Dus je zou kunnen zeggen dat de vraag naar auto’s in Nederland groter is, maar dat men in België zich dan vaker een nieuwe auto kan veroorloven, terwijl wij Nederlanders het met een gebruikte auto moeten doen.

Lees ook: Volkswagen zwaar onderuit in Nederland: hoe komt dat eigenlijk?

In België is het voor benzine dat de klok slaat qua gebruikte auto’s: 55,1 procent. Ook diesel (30,6 procent) speelt nog een belangrijke rol. Vroeger was diesel nog veel populairder en was meer dan de helft een diesel. De hybride (10,6 procent) en elektrische auto (3,2 procent) hobbelen er een beetje achteraan. Dat is op zich ook niet raar, het aanbod is immers ook kleiner. Nu nog wel tenminste, met de nieuwverkopen komt daar op de lange termijn wel verandering in.

Reacties

  • Van den Berge heeft op 7 januari 2025 geschreven:

    De premium merken doen het goed in België omdat 65 procent van de nieuwe auto’s salariswagens of bedrijfswagens zijn, leasewagens dus . Wanneer de Belg zelf zijn auto moet betalen is het heel wat minder en staat Dacia op nummer 1 in België.

    Reageer
  • Anton heeft op 6 januari 2025 geschreven:

    In Nederland wordt de verkoop van nieuwe auto’s gewoon kapot gemaakt door een veel te hebberige overheid! De BPM moeten ze gewoon afschaffen in Nederland, we betalen tenslotte ook al de hoogste wegenbelasting van Europa dus zonder BPM moet er nog genoeg binnen komen!

    • @anton heeft op 7 januari 2025 geschreven:

      In ruil daarvoor hebben we ook de beste infrastructuur van Europa, dus zo erg is dat niet. Daarnaast hebben ze in België autofabrieken die gestimuleerd moeten worden en die hebben wij niet. Er is dus geen enkele reden om hier de voordelen te geven die ze daar geven, omdat we ons geld ook aan allerlei andere dingen moeten uitgeven. Dan vind ik het belangrijker om goede zorg te hebben (veel beter dan in België), of goede dijken om ons tegen het water te beschermen (veel beter dan in België), dan dat een auto iets goedkoper zou moeten zijn omdat ene Anton dat zo belangrijk vindt.

      Reageer
    Reageer
  • Kobe heeft op 6 januari 2025 geschreven:

    Auto rijden is gewoon veel duurder in Nederland. Wel veel betere wegen. Maar of dat nou zo leuk is om daar het geld zien heen te gaan..

    Reageer
  • Björn heeft op 6 januari 2025 geschreven:

    Diesel zijn bij ons niet meer zo populair omdat je als dieselrijder word afgestraft. Uit ervaring kan ik dat zeggen. Mijn vorige Fiesta was een 1.6tdci met 95pk en daar zat de wegenbelasting rond €400/jaar, mijn huidige auto is een Up GTI en daar betaal ik maar €148/jaar. Aan de pomp is benzine 95 ook goedkoper dan diesel. Wij kunnen dus ook profiteren van de salonkortingen elk jaar tijdens het autosalon.

    Reageer
  • Marcel heeft op 6 januari 2025 geschreven:

    Het is niet gek dat er in België meer nieuwe auto’s worden verkocht dan in Nederland. Volgens autorai.nl is een Golf gti en een Audi A3 in België 10.000 euro goedkoper, een kia Ceed 4000 euro en een BMW M3 zelfs 40.000 euro. Dat is dankzij de BPM die hier gerekend wordt. Hierdoor is de keuze voor een tweedehands in Nederland snel gemaakt. Al zijn die gemiddeld ook duurder dan bij onze zuiderburen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)