Interesse voor nieuwe auto’s is er genoeg, het probleem is dat autodealers niet goed kunnen leveren. Mede dankzij het tekort aan computerchips bij de fabrieken loopt het aantal registraties van nieuwe auto’s terug. In Nederland, maar ook daarbuiten. In november werden er 27.333 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is 17,5 procent minder dan in november 2020 – en toen zaten we ook al ruimschoots in coronatijd.
‘De orderportefeuilles bij autodealers zijn over het algemeen goed gevuld, maar veel fabrikanten kunnen momenteel niet voldoende produceren’, zo meldt de Bovag. Ze verwachten dat het tekort aanhoudt tot minimaal halverwege 2022. Wel wordt deze maand nog een kleine eindsprint verwacht van mensen die nog snel een auto tegen een lagere bijtelling willen hebben. Mits de dealers kunnen leveren, natuurlijk.
Volgend jaar stijgt in Nederland de bijtelling voor elektrische auto’s van 12 naar 16 procent. Voor alle andere aandrijflijnen geldt nog steeds een bijtellingspercentage van 22 procent. De Bovag voorspelt voor 2022 dat er in ons land 390.000 auto’s op kenteken worden gezet. Dat is een stijging van zo’n 60.000 auto’s ten opzichte van de prognose voor dit jaar. Hieronder zie je de populairste modellen en automerken van november 2021.
Opvallende binnenkomer
In april kwamen de eerste auto’s van Lynk & Co het land binnen. Het zustermerk van Volvo verkoopt wel auto’s, maar het liefst hebben ze dat je een abonnement afsluit en maandelijks betaalt voor het gebruik. Blijkbaar staan mensen daarvoor open, want in november kreeg 649 stuks een Nederlands kenteken. In totaal staan er nu 2.485 Lynk & Co’s op Nederlands kenteken. In oktober meldde het merk dat 90 procent van de Europese klanten kiest voor het abonnement.
Bestverkopende merken november 2021
01. Kia – 2.766
02. Volkswagen – 2.538
03. Toyota – 2.194
04. Skoda – 1.821
05. Hyundai – 1.798
Bestverkochte auto’s november 2021
01. Skoda Enyaq – 998
02. Kia Niro – 992
03. Volkswagen Polo – 698
04. Peugeot 208 – 668
05. Lynk & Co 01 – 649
Chris heeft op 3 december 2021 geschreven:
Geen wonder, Tesla model 3 is van voren toch wel spuuglelijk.
Opvallende feiten heeft op 2 december 2021 geschreven:
Kia gaat als een speer en dat komt vooral uit de breedte: met de Niro, de Picanto, Ceed en EV6 hebben ze van alles qua modellen wat allemaal relatief goed verkoopt.
De ‘goedkope’ Chinezen gaan niet lekker: Aiways en MG met een forse min.
Een paar pijnlijke getallen bij Alfa Romeo (11 stuks), Jaguar (9 stuks), Subaru (8 stuks) en Lexus (41 stuks, over 9 modellen).
Ook pijnlijk: Tesla -53% over het hele jaar.
Over EV’s gesproken: opvallend is dat de Zuid-Koreanen flink wat hype krijgen, maar dat de modellen uit de VW groep (Enyaq, ID4) aanzienlijk beter verkocht worden. Sterker nog: dit zijn momenteel by far de best verkochte EV’s van Nederland met de Ford Mustang Mach-E op de 3e plaats. Ten opzichte van de concurrentie verliest vooral Tesla veel terrein. De Y wordt nog redelijk verkocht, de 3 maakt een vrije val en de S en X hebben ze er nog maar één van kunnen slijten in november.
Henk heeft op 2 december 2021 geschreven:
Sommige zaken zijn toch helemaal niet opvallend? Ik lees hier wel vaker dat Tesla ingehaald wordt door de klassieke fabrikanten en de cijfers lijken dit te onderbouwen. Behalve de Tesla-fans bij Autoweek ziet iedereen dat die top drie EV-modellen veel betere aanbiedingen zijn dan een Model 3 of Model Y.