We hebben er vorig jaar een half miljoen bij gekregen. Nee, niet qua salaris en ook niet qua abonnees (komt nog, let maar op); we hebben het over het aantal nieuwe auto’s dat ons land dit jaar rijker is geworden. Het waren er om precies te zijn 504.198 en dat waren er 20.120 meer dan er in 2006 verkocht werden. Er vertrokken er natuurlijk ook een hoop, door sloop of export, maar hoe veel is nog niet duidelijk – komen we binnenkort op terug.

Echt grote veranderingen deden zich niet voor; de Top 3 bleef qua merken ongewijzigd (1. VW, 2. Opel, 3. Ford). Toyota steeg van de zesde naar de vierde plaats, ten koste van de Fransozen Peugeot en Renault, die elk een plaatsje duikelden (respectievelijk van 4 naar 5 en van 5 naar 6 dus). Toch gingen bij Peugeot de bubbels open, want de 207 was de bestverkochte auto van 2007 en daar moet op gedronken worden hihaho. Maar liefst 15.542 stuks rolden voorzien van bloemen en een ferme handdruk van de dealer de showroom uit.

Kun je nagaan: Peugeot verkoopt dus in z’n eentje bíjna meer 207’s dan het hele Audi bij elkaar (dat waren er 15.731), om nog maar te zwijgen van het zooitje losers dat achter Audi (plaats 11 bij de merken) staat; jongens als Kia en Suzuki, maar ook BMW (plaats 14, 14.267 stuks) en Mercedes (16e met 12.491 exemplaren). Hoewel, losers – dat is eigenlijk niet aardig en ook niet terecht. Want ook in die regionen waren er winnaars: Dacia bijvoorbeeld, dat met 1.907 auto’s zomaar de 29e plaats inneemt. En een stel anderen die stuk voor stuk één plaatsje stijgen (Land Rover, Chrysler, Daihatsu, Skoda).

Bij de modellen waren er natuurlijk wel klappers te noteren, maar da’s niet zo gek – die veranderen nu eenmaal wat vaker dan complete merken. Neem de nummer 1, de 207 dus: komt van plek 14! Dan zal de 206 wel helemaal verdwenen zijn? Nou nee, daar wisten ze er ook nog 3.410 van te slijten, dus die staat nog op plek 49. De zilveren medaille was in 2007 voor de Opel Corsa – vanaf plaats 9 zomaar naar de tweede plaats. Op drie vinden we de nummer 1 van vorig jaar: de Volkswagen Golf. De Astra ging van 2 naar 4, de Focus van 4 naar 5. Tijd voor wat vernieuwing bij die jongens, zou je zeggen, en die komt er dan ook volop aan. Opmerkelijk goed was 2007 voor de Suzuki Swift (van 28 naar 9) en de Toyota Aygo (van 19 naar 10). Die laatste is trouwens ook met afstand de bestverkopende van de drieling (C1: 27, 107: 33).

Twee laatste opmerkelijke feitjes die we je niet willen onthouden: de aanstormende slurptaks heeft er niet alleen voor gezorgd dat we opeens internationaler zijn gaan denken (want waarom noemen we ‘belasting’ opeens op z’n Belgisch ‘taks’?), maar is er ook verantwoordelijk voor dat de dealers de afgelopen maanden SUV’s niet aangesleept kregen. Je zou zeggen dat het juist de mensen die voor zo’n bullebak in de markt zijn niet zo veel zou kunnen schelen, die paarduizend euro extra, maar ‘nog even snel een Cayenne scoren’ was onder hen een ware trend de afgelopen maanden. De verkopen stegen met 1.000 procent. Ook de BMW X5 en Mercedes GL deden het verdacht goed. Feitje twee: raad eens wat afgelopen december de bestverkochte auto was? Nou? De Ford Ka. Inmiddels elf jaar zo goed als ongewijzigd op de markt en nu nog eventjes de bestverkochte. Nou is december traditioneel een slappe maand (de meeste mensen wachten nog even – hebben ze tenminste 2008 op het kenteken staan en dat scheelt fors qua inruilwaarde), maar toch. Bij Ford zelf snappen ze er ook niets van, want er liep geen speciale actie of zo. Autokopers – ze blijven ons verbazen.

Reacties

Meer van TopGear