Bamboe-verkeersborden vervangen aluminium exemplaren

Wat moeten die zielige pandabeertjes dan eten?

Foto('s): HR Groepbamboe-verkeersborden
bamboe-verkeersborden

Rijkswaterstaat moet voor maart een hoop nieuwe verkeersborden gaan plaatsen, want dan gaat de snelheid overdag op veel plaatsen van 130 en 120 naar 100 km/u. Een deel van die borden zal van duurzame materialen gemaakt zijn, zoals bamboe. Langs de A1 tussen Apeldoorn en Azelo komen de eerste duurzame borden, zo meldt de Telegraaf. Volgens de leverancier HR Groep is Nederland het enige land dat deze bamboe-verkeersborden gebruikt.

bamboe-verkeersbordenFoto('s): HR Groep

We zijn in ieder geval het eerste land dat het op grote schaal doet. Alkmaar heeft al zo’n verkeersbord staan en ook Leiden start volgend jaar met een proef. ‘De meest duurzame keuze is het opknappen van een bestaande drager en de drager te voorzien van een nieuwe, digitaal geprinte signface. Dit blijkt in de praktijk echter niet altijd mogelijk of voldoende. Dan moeten er nieuwe verkeersborden geplaatst worden. Bamboe is in dat geval net als gerecycled aluminium een duurzame keuze’, meldt HR Groep op de website.

Waarom Bamboe-verkeersborden?

‘Bamboe absorbeert 400 kilogram CO2 per kubieke meter’, zegt bamboespecialist Hans Heijmans van HR Groep tegen het AD. ‘Bij de productie van aluminium uit bauxiet wordt juist 33.000 kilogram CO2 per kubieke meter uitgestoten.’ Het enige minpuntje is dat het bamboe uit China moet komen, per vervuilende boot. Volgens Heijmans zijn de bamboe-verkeersborden zelfs inclusief het vervoer nog altijd een stuk groener dan aluminiumborden.

Foto: HR Groep

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws