Op sommige plaatsen zijn er schitterende winterse taferelen op dit moment. Dat doet natuurlijk altijd de winterbandendiscussie weer oplaaien. Nu gaan wij ons daar (nu nog) niet aan wagen, aangezien de keuze voor sterk afhankelijk is van de omstandigheden. Als je drie keer per seizoen op wintersport gaat, neem winterbanden. Leef je op de antillen: dan zijn zomerbanden prima. Maar hoe zit het met de bandendruk in de winter? Moet je die aanpassen?
Heel kort gezegd is het antwoord ‘ja’. Het kan sowieso geen kwaad om geregeld de bandendruk te meten (eigenlijk elke maand). Maar het is ook raadzaam om de bandendruk in de winter aan te passen. Dat komt door de ‘winterlucht’. Warme lucht heeft meer volume dan koude lucht. Bij het dalen van de temperatuur daalt de bandendruk. Als vuistregel kun je 0,1 bar per 10 graden aanhouden. Andersom is het ook waar: als de temperatuur met bijvoorbeeld twintig graden stijgt, stijgt de bandendruk met ongeveer 0,2 bar.
Waar vind ik de bandendruk?
Daar zijn meerdere manieren voor om die te vinden:
- In de deurpost van de auto
- In het instructieboekje
- In het tankklepje.
- Online, op de website van de fabrikant.
Tevens zijn er websites die specifiek de bandendruk vermelden van elke auto. Check goed welke bandenmaat exact op jouw auto zit. Auto’s kun je namelijk met verschillende formaten krijgen en per formaat is de geadviseerde bandendruk anders. De bandendruk die erin staat is de ideale temperatuur voor als je ‘koud’ is. Dat betekent een auto die buiten geparkeerd staat voordat je begint aan de rit.
Wanneer bandendruk meten in de winter
Belangrijk om te weten is dat het absoluut geen zin heeft om bandendruk te meten aan het einde van de reis. Bandendruk meten in de winter doe je altijd aan het begin van de rit. Je rijdt eigenlijk meteen naar het dichtstbijzijnde tankstation om te meten (en zo’n overheerlijk saucijzenbroodje te scoren). Als je gaat rijden, zorgt dat voor beweging die omgezet wordt in warmte. Een hogere temperatuur betekent dat de bandendruk zal stijgen.
Daarop voortbordurend, het heeft ook geen zin om in een verwarmde garage de bandendruk aan te passen. Althans, het heeft wel zin, maar houd rekening met de temperatuurverschillen. Dus als het in de garage 20 graden boven nul is en buiten minus tien, doe je dus in dat specifieke geval er 0,3 bar extra in.
Maar ik heb TPMS-sensoren, moet ik dan alsnog de bandendruk testen in de winter?
Eh, ja. Dat zeggen we dus. Het is handig om de bandendruk twee keer per maand even te controleren. De sensoren geven meestal een (behoorlijk goede) indicatie, maar het is juist het detailniveau waarop we nu kijken naar de bandendruk. Dus het kan zeker geen kwaad om zelf om de twee weken bij het tanken eventjes de bandendruk te meten en daar waar nodig aan te passen.
De TPMS-sensoren zijn wel een handige indicatie om te zien wat de druk ongeveer is. Helemaal is het handig om te zien wat het verschil is tussen de banden onderling. Als er een minimaal lek zit in één van de banden en de druk langzaam maar zeker wegloopt, kun je dat zien via de boordcomputer in de auto.
Ik heb zomerbanden, moet ik dan ook de druk aanpassen?
Allereerst moet je je afvragen of je wel moet zomerbanden op pad moet gaan als er sneeuw, ijs en ijzel buiten is. Maar ook dan is het antwoord: ja. Zeker omdat de zomerbanden nog op de zomerbandendruk staan. Dus als je de banden hebt opgepompt bij 30 graden boven nul, is de druk nu aanzienlijk lager. Nu verliezen banden na verloop van tijd altijd iets lucht (en dus luchtdruk). Dus waarschijnlijk is de bandendruk suboptimaal om goed te functioneren, ook in de winter.
Oppompen is dus het devies. Maar alstublieft: kies voor een andere band tijdens winterse omstandigheden. Om in rubbertermen te blijven, ‘rustig aan doen met zomerbanden in de winter’ is het automotive equivalent van ‘voor het zingen de kerk uitgaan’ of de ‘kalendermethode’. Het kan voor het gewenste effect zorgen, maar het is vaak meer geluk dan wijsheid.
Ik ga op vakantie (wintersport): moet ik de bandendruk aanpassen?
Ja: heel erg graag zelfs. Er spelen meerdere facetten een rol. Ten eerste ga je een lang stuk rijden, dit zorgt ervoor dat de temperatuur in de banden zal stijgen. Ten tweede wordt de auto veel zwaarder belast. Als je kijkt op de sticker in de deurpost, zie je twee opties. Eentje voor de bandendruk met 1-2 inzittenden en een beetje bagage. De andere is voor een 4-5 inzittenden en een hoop bagage. Meestal is de geadviseerde bandendruk dan zo’n halve bar hoger.
Lees ook: Geen grap: Vanaf deze week tank je zomerbenzine in Nederland
Ik heb geen zin om telkens bandendruk in de winter (of zomer) te meten, is er een oplossing?
Ja, er is een oplossing. In plaats van zuurstof in banden, kun je er ook voor kiezen om stikstof te gebruiken. Stikstof warmt minder snel op en zet minder snel uit. Ook zijn de moleculen groter, dus die ontsnappen minder snel door de band en blijft de bandendruk constanter, ook in de winter. Dus je hebt het minste last van de winterlucht als je de banden vult met stikstof.
Martin heeft op 23 november 2024 geschreven:
Lucht bestaat voor zo’n 80% uit stikstof.
Als het klopt dat zuurstofmoleculen sneller uit de band verdwijnen, dan stijgt het percentage stikstof in de band.
Als je elke 2 maanden de band bijvult en er was de 1e keer zo’n 10% weggelekt, dan is het percentage stikstof in de band na een paar keer bijvullen al een aardig end boven de 95%.
Ik zou me daar dus niet al te druk over maken.
TH3 5T1G heeft op 23 november 2024 geschreven:
stikstof erin is de oplossing