Hoewel de gezonken Felicity Ace voornamelijk auto’s van de Volkswagen Groep vervoerde, was het Duitse autoconcern niet de eigenaar van het schip. Dat was Mitsui OSK Lines, ook wel MOL genoemd. De oorzaak van de brand is nog niet openbaar gemaakt (áls deze al bekend is), maar zeker is dat brandende elektrische auto’s het blussen een stuk lastiger maakten. MOL treft nu maatregelen tegen de EV’s.
De rederij gaat voorlopig geen gebruikte elektrische auto’s meer vervoeren op zijn schepen. Dit meldt Splash. ‘Het aantal gebruikte EV’s dat we vervoeren is de laatste tijd toegenomen. Daarom hebben we besloten onze normen voor het accepteren van gebruikte voertuigen te herzien en hebben we besloten om voorlopig de boeking van gebruikte elektrische voertuigen op batterijen op te schorten’, zegt een woordvoerder.
Bij nieuwe auto’s kun je ervan uitgaan dat ze onbeschadigd de boot op gaan, maar bij gebruikte auto’s kun je vanbuiten niet altijd zien of er iets mis is. Een gebruikte EV kan verborgen schade hebben of er kan iets aan de hand zijn met de accu. Misschien is een mankement wel de reden waarom iemand zijn elektrische auto snel exporteert – je weet het niet.
De Felicity Ace heeft niets te maken met de ban op elektrische auto’s
Tegen Stuff.co.nz zegt MOL dat het nieuwe verbod op gebruikte elektrische auto’s ‘niets te maken heeft’ met de brand op de Felicity Ace. De reden is waarschijnlijk gewoon een risico-inschatting. Bij gebruikte EV’s heb je geen idee wat er mis kan zijn, en er hoeft er maar één in de fik te vliegen en je kunt 4.000 voertuigen afschrijven. Andere transportbedrijven geven aan nog wel door te gaan met het vervoeren van gebruikte elektrische auto’s.
Deze (bijzondere) auto’s stonden op de Felicity Ace
Het manifest is openbaar gemaakt
Reacties