Je verwacht het niet, maar niet álles wordt duurder in 2023. Toegegeven, dat is wel om te compenseren voor dingen die nóg duurder zijn geworden. Een beetje alsof je overvaller je nog wel een pleistertje geeft voor de steekwonden. Ach, het gaat om de gedachte. We hebben alvast een overzichtje gemaakt van alle zaken, van belastingen tot subsidies, die in 2023 duurder of goedkoper gaan worden.
Hogere boetebedragen
Vrijwel alle verkeersboetes worden in 2023 duurder vanwege de inflatiecorrectie van bijna 9 procent. Daarnaast worden de bedragen naar boven afgerond; 100 wordt 110 euro en 250 wordt 280 euro. Bekijk hier de nieuwe bedragen voor de verkeersboetes in 2023, en in ons andere artikel de bedragen voor de snelheidsboetes in Nederland in 2023.
Korting op brandstofaccijnzen tot december 2023
De huidige verlaging van de accijns op benzine, diesel en LPG zou oorspronkelijk op 31 december aflopen, wat in Nederland zou betekenen dat er tot 23:59 uur nog een wachtrij auto’s van de pomp tot aan Berlijn zou staan. Gelukkig is dit niet het geval. De accijnskorting blijft tot juli 2023 van kracht en wordt daarna afgebouwd tot december. Lees hier meer over de korting op accijnzen van benzine en diesel in 2023.
Meer kilometervergoeding in 2023
Het heeft even geduurd, maar in 2023 gaat de belastingvrije reiskostenvergoeding eindelijk omhoog. In plaats van 19 cent kunnen werkgevers hun personeel nu 21 cent onbelast geven. In 2024 gaat deze vergoeding zelfs naar 22 cent. Overigens is het niet verboden voor werkgevers om meer te compenseren, maar dan moet er belasting worden betaald.
Maar dan wel weer hogere wegenbelasting
Volgens het CBS verwacht de overheid volgend jaar 6,3 miljard euro aan wegenbelasting te verdienen. Dat is 220 miljoen euro meer dan dit jaar. De extra inkomsten komen door een verhoging van de wegenbelasting in bepaalde provincies. In Groningen en Zuid-Holland stijgen de belastingen het meest. In Drenthe, Zeeland, Friesland, Flevoland, Overijssel en Noord-Holland blijven de tarieven gelijk.
Weer subsidies voor (gebruikte!) elektrische auto’s
In januari wordt het potje voor elektrische auto’s weer bijgevuld. Hierbij krijg je als particulier 2.950 euro korting op een gloednieuwe EV, of 2.000 euro korting op een gebruikte elektrische auto. Ook bij private lease krijg je korting op het maandbedrag. Het potje van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is vaak wel snel leeg, dus je moet er na de jaarwisseling op tijd bij zijn.
Meer belasting op vliegtickets
Niet direct iets wat je merkt als automobilist, maar misschien fijn om in je achterhoofd te houden als je bij het tankstation accijnzen staat te pompen: de belasting op vliegtickets. Vanaf 1 januari gaat de vliegbelasting in Nederland per ticket omhoog van 8 naar 26 euro.
Lagere grens bijtelling voor elektrische auto’s
Het bijtellingstarief van 16 procent voor elektrische auto’s blijft in 2023 gelijk. Echter, dit jaar betaal je nog 16 procent over de eerste 35.000 euro van de cataloguswaarde. In 2023 wordt de grens teruggeschoven naar 30.000 euro. Dit geldt zoals gebruikelijk alleen als je een nieuwe elektrische auto gaat leasen. Als je al een leaseauto hebt, dan verandert er gedurende je contract niets.
Rondje Nürburgring wordt duurder in 2023
De prijs van een rondje Nürburgring gaat met 5 euro omhoog. Zo betaal je van maandag tot vrijdag voor een rondje Nordschleife 30 euro en in het weekend 35 euro. Op het GP-circuit ben je voor een ronde ook 35 euro kwijt. Kom je vaker bij de Nürburgring? Een jaarkaart kost vanaf 10 januari zelfs 3.000 euro. Als je hem voor die tijd bestelt, dan krijg je 500 euro korting.
CeeGee heeft op 20 december 2022 geschreven:
Overheid op zijn best: burgertje pesten.
Ik reed laatst op de N3 waar je normaal gesproken 100 km/u mag ergens te hard. Bleek dat er een stukje tussen zat waar je 80 km/u mocht, reed 98 (t.o.v. de 100 keurig dus! 😉) en uiteindelijk na correctie 12 km/u te hard. Niet expres gedaan, denk ergens bord gemist, wat dan ook, sorry. Meteen fanmail van het Cjib, € 150,-! Dit heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken, dit is gewoon mensen keihard op de vingers meppen als ze een klein foutje maken!
En het wegenbelasting stukje is helemaal van de zotte. Er zijn al zolang ik het me kan heugen provinciale opcenten. Niemand weet meer precies waarom, maar die zijn er nou eenmaal, deze mag elke provincie zelf bepalen, slaan verder nergens op. Maar dit terzijde: ik snap de verschillen in nederland niet. Auto type x belast in de ene provincie de weg minder of meer als in een andere provincie? En als we het over het belasten van wegen hebben: elektrische auto’s zijn een stuk zwaarder dan vergelijkbare benzine of diesel modellen, en die betalen tot nu toe niets! Maar die mogen natuurlijk nog niet belast worden: de Nederlandse overheid wil die milieuvriendelijke (wat ook tegenvalt), herstel: ‘schone’ gedrochten door de strot heen duwen dus maken ze zo deze ondingen aantrekkelijk. Maar ook dit even buiten beschouwing latend: ik woon in Gelderland, deze provincie had al een van de hoogste wegenbelastingtarieven (of houderschapsbelasting, of wat voor woord ze dan ook aan de staatskasbijdrage voor het hebben van een auto willen hangen), en deze gaat nu nog verder omhoog!
En de auto weg doen en met het ov: een groot aantal bushaltes zijn hier uit de buurt verdwenen… En goedkoop is het ook niet meer: een enkele busreis/los kaartje is € 2,-. Als je een keer over moet stappen: weer € 2,-. Dus dan is heen en terug € 8,-!
Den Uyl vond dat elke burger een eigen auto voor de deur moest kunnen hebben. De huidige regering is hard bezig om auto rijden weer voor de elite of de beter gesitueerden weg te leggen.
Maar mensen met een modaal of lager inkomen (die hem soms nog wel harder nodig hebben) kunnen van deze regering de t€ring krijgen, euhm, die kunnen het bekijken!