Als je de prijzen bij de pomp ziet, zou je bijna tot de verleiding komen om je tankje benzine aan te lengen met wat diesel. Helaas past het vulpistool van diesel vaak niet in de opening van een benzinetank. Jammer, anders was dit toch een briljant idee geweest. Toch profiteren van de lage literprijs van diesel zonder gelijk veel wegenbelasting te betalen? Dan kun je kijken naar een van deze belastingvrije diesels.

In Nederland hebben we voorlopig nog even de oldtimerregeling: auto’s die hun 40e verjaardag vieren, worden vrijgesteld van wegenbelasting. Diesels van vier of meer decennia oud zijn misschien niet het toppunt van verfijning, maar je kunt met veel van deze bakken wel goedkoop van A naar B komen. Tenminste, zolang A of B niet in een milieuzone ligt. En zolang het nog duurt, want de vorige keer dat iedereen massaal oude diesels ging rijden, werd de oldtimerleeftijd in Nederland vlug opgehoogd naar de huidige 40 jaar. Onlangs is voorgesteld dat auto’s tot en met 1987 op hun 40e nog belastingvrij worden, maar nieuwere auto’s niet meer. Hoe dan ook, zover is het nog niet: check hieronder het lijstje met belastingvrije diesels.

Volkswagen Jetta (3.000 euro)

We kunnen hier natuurlijk gemakkelijk een Golf 1 neerzetten, en dat blijft een toffe optie. Maar omdat we het ook leuk vinden om eens iets anders voor te stellen: koop een oude Jetta. Als je goed zoekt vind je ze van de eerste generatie, maar ook de tweede generatie is oud genoeg.

De Jetta hierboven staat te koop bij Classic Cars in Heerde. De dieselmotor is niet ouder dan 30.000 kilometer en zou net even wat meer power moeten hebben. De auto op de foto moet 7.000 euro opleveren, maar als je in Duitsland kijkt, haal je makkelijk een leuke Jetta van de eerste generatie voor de helft.

Volvo 240 of 245 (6.000 euro)

Wil je ene mooie diesel-baksteen uit Zweden, dan kun je het beste even over de grens kijken. In Duitsland staan er heel wat, maar nog leuker is om er eentje uit Spanje of Italië te halen. Dan heb je niet alleen minder kans op roest, maar ook een leuke roadtrip naar huis. Ze noemen diesels toch niet voor niets ‘kilometervreters’ en de invoerkosten zullen meevallen bij zo’n oude bak. Zoek vooral even naar de zescilinder.

Jeep Cherokee (4.000 euro)

Een Jeep Trackhawk? Nee, een Jeep met een trekhaak. En helaas geen dikke V8 voor deze Amerikaanse SUV, maar een diesel met zo’n 85 pk. Je kunt hem ook krijgen met een 2,5-liter viercilinder, als je goed zoekt. Oude Jeep Cherokees zijn ook geld waard aan het worden, dus misschien is dit nog wel een leuke laatste kans – én deze diesel is dus belastingvrij. Ook deze staat in Heerde.

Mercedes 190D (5.500 euro)

Mercedes 190D

Dit is nog altijd het prototype belastingvrije diesel. Voordat de leeftijd voor oldtimers naar de 40 jaar ging, zag je de Mercedes 190 D regelmatig rijden. Inmiddels zijn ze weer vrijgesteld van de wegenbelasting, maar wellicht dat mensen ze nu toch een tikkeltje te oud vinden. Mag het nog iets ouder zijn, dan haal je voor 10.000 euro ook een klassieke Mercedes van de W123-generatie.

Mercedes G-klasse van het leger (7.000 euro)

Voorkant Mercedes G-klasse Defensie

Defensie verkoopt zo nu en dan een zwikje van deze oude G-klasses, maar ook strijdmachten van andere landen zijn hun oude diesels aan het vervangen. Gerestaureerde exemplaren zijn serieus geld waard, maar een onbeminde 290 GD of 300 GD hoeft niet duur te zijn. En dan rij je wel mooie een échte Mercedes G-klasse.

Volkswagen Transporter T3 (3.000 euro)

De prijzen van de T3 gaan alle kanten op. Voor 2.000 euro heb je een vermoeid exemplaar, maar je kunt ook gemakkelijk 40.000 euro uitgeven aan een Syncro die al een tweede leven als camper is begonnen. In Duitsland staan er nog wel een paar voor een schappelijke prijs. Als je ruimtewens wat groter is, dan kun je ook kijken naar een Volkswagen LT.

Reacties

  • Wim heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Gewoon alles dan wegenbelasting laten betalen ze maken gebruik van de wegen en niemand meer vrijstelling geven ook de de grijskenteken niet

    Reageer
  • Remco heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Ik geloof zelfs dat je met je oldtimer diesel (40 jaar+) wel de milieuzones in mag.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear