Een oude auto in zeer gelimiteerde oplage opnieuw in productie nemen, daar valt leuk aan te verdienen. De coole jongens van Jaguar, Aston Martin, Porsche doen het allemaal – er gaan geruchten dat zelfs Ferrari overweegt de 250 GTO kortstondig opnieuw in productie neemt. Maar niemand gaat verder terug dan Bentley.

De komende twee jaar gaat Bentley werken aan twaalf ‘continuatiemodellen’ van Sir Tim Birkin’s 4,5-liter ‘Blower’. Sir Birkin maakte deel uit van de destijds beruchte ‘Bentley Boys’ in de jaren twintig. Hij liet vier raceauto’s bouwen door Bentley, waarvan de meest bekende de UU 5872 heet – het is de auto die je hierboven ziet. Deze auto krijgt nu twaalf, vrijwel identieke, broertjes.

De Blower van Birkin zorgde ervoor dat een Bentley Speed Six in 1930 de 24 Uur van Le Mans won. Nee, niet zijn Speed Six – een andere. Sir Birkin offerde zijn UU 5872 op door de Mercedes SSK van Rudolf Caracciola zo hard op te jagen, dat diens motor het begaf. Hij moest zelf ook de race staken na de dollemansrit. Woolf Barnato en Gled Kidston reden hun Bentley Speed Six vervolgens naar de overwinning.

Een mix van nieuwe technologie en oude schroeven

Anno 2019 wordt de oude Bentley van top tot teen gestript om een allesomvattende digitale 3D-versie te maken. De originele componenten als schroeven en mallen worden gebruikt om twaalf verschillende sets onderdelen te maken, die dan aan de auto wordt geschroefd door Bentley’s specialist Mulliner. Waarom dan een digitaal model maken? Daarin blijft Bentley wat vaag.

En waarom twaalf? Dat is het aantal races waaraan Sir Birkin meedeed in de legendarische Bentleys. De prijs van de nieuwe Bentley Blower is nog onbekend. Gezien het erfgoed, het aantal uren dat de bouw zal kosten en de schaarste, vermoeden we zomaar dat het geen koopje zal zijn. Een kenteken voor op de openbare weg kun je ook wel vergeten.

Die nieuwe oude Bentley UU 5872

Het onderstel bestaat uit bladveren, een geperst stalen frame, mechanische trommelremmen en de authentieke stuurinrichting met een wormtandwiel. Het motorische gedeelte lijkt niet heel glamoureus: het is een gietijzeren viercilinder met een gietijzeren kop. Het vermogen is dankzij een Amherst Villiers MkIV-supercharger (de ‘blower’) toch 243 pk bij 4.200 tpm. Bentley garandeert dat de nieuwe oldtimer, in raceafstelling, 200 km/u haalt.Wil je er een?

Hoe een aansteker een einde maakte aan Sir Tim Birkin

Sir Birkin kwam tragisch aan zijn einde tijdens de Tripoli Grand Prix waar hij in een nieuwe Maserati 8C derde werd. Tijdens een pitstop verbrandde Sir Birkin zijn arm aan een hete uitlaatpijp toen hij een aansteker voor zijn sigaret van de grond wilde rapen. De meningen verschillen over wat er toen met Sir Birkin gebeurde. Men neemt aan dat de wond op z’n arm ontstak, anderen zeggen dat hij werd gestoken door een malariamug.

De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Het maakt het in ieder geval niet minder tragisch; hij stierf op 36-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Londen. Het leven van Sir Birkin werd in 1995 verfilmd in de film Full Throttle. Hierin speelt Rowan Atkinson (beter bekend als Mr. Bean en bij ons nog beter bekend als supercar sloper) de befaamde coureur.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear