
In 2003 stond Bentley aan de start van de 24 uur van Le Mans met twee teams in het LMGTP-klasse. Concurrentie, die was er niet. Alleen twee teams van Bentley deden mee in deze prototypeklasse. Hoe dan ook, niets of niemand kon de Bentley Speed 8’s bijhouden waardoor het Britse merk een 1-2’tje binnenhaalde. Nu, twintig jaar later, viert Bentley deze overwinning met de Continental Le Mans Collection.
De collectie bestaat uit 48 speciale exemplaren van de Continental GT en GTC. Alle bijzondere Conti’s krijgen de laatste 6,0-liter W12-motor die het merk gaat bouwen. Deze motor produceert 659 pk en 900 Nm. Daarmee is een topsnelheid mogelijk van 335 kilometer een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden.
Veel Le Mans in het ontwerp
Voor de speciale binnen- en buitenkant heeft Bentley de hulp ingeschakeld van Mulliner. Voor het uiterlijk is er grondig gekeken naar de Le Mans-winnaar van 2003. Daarom krijgt hij standaard de kleur ‘Verdant Groen’, de racestreep in het midden van voor tot achter en de ‘7’ in de grille. Verder zijn er wat koolstofvezel onderdelen en staat de Continental op 22-inch wielen.
Aan de binnenkant is het als vanouds luxe, maar wel met wat knipogen naar de Le Mans-racer. De middenconsole heeft drie standen: een touchscreen, dubbel fineerhout of drie analoge tellers. Bij die tellers is de middelste een vitrine. Achter een dun glasplaatje ligt een motorklep van de motor uit de Le Mans-auto. Zo ligt er in elke auto van de Bentley Continental Le Mans Collection een stukje van de Bentley Speed 8.

Verder kom je zes kransen tegen die refereren naar de jaren waarin Bentley de prestigieuze race won. Wat je precies betaalt voor de Bentley Continental GT en GTC uit de Le Mans Collection wil Bentley niet vertellen. Ga er maar vanuit dat het een hele boel is en dat de 48 stuks zo een eigenaar hebben toegewezen. Een tijdje terug vergeleken we de Conti GT nog met de Le Mans-racer. Bekijk de beelden hieronder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

Hoeveel is de Bentley Continental GT in twintig jaar tijd veranderd?

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
