In 2003 stond Bentley aan de start van de 24 uur van Le Mans met twee teams in het LMGTP-klasse. Concurrentie, die was er niet. Alleen twee teams van Bentley deden mee in deze prototypeklasse. Hoe dan ook, niets of niemand kon de Bentley Speed 8’s bijhouden waardoor het Britse merk een 1-2’tje binnenhaalde. Nu, twintig jaar later, viert Bentley deze overwinning met de Continental Le Mans Collection.
De collectie bestaat uit 48 speciale exemplaren van de Continental GT en GTC. Alle bijzondere Conti’s krijgen de laatste 6,0-liter W12-motor die het merk gaat bouwen. Deze motor produceert 659 pk en 900 Nm. Daarmee is een topsnelheid mogelijk van 335 kilometer een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden.
Veel Le Mans in het ontwerp
Voor de speciale binnen- en buitenkant heeft Bentley de hulp ingeschakeld van Mulliner. Voor het uiterlijk is er grondig gekeken naar de Le Mans-winnaar van 2003. Daarom krijgt hij standaard de kleur ‘Verdant Groen’, de racestreep in het midden van voor tot achter en de ‘7’ in de grille. Verder zijn er wat koolstofvezel onderdelen en staat de Continental op 22-inch wielen.
Aan de binnenkant is het als vanouds luxe, maar wel met wat knipogen naar de Le Mans-racer. De middenconsole heeft drie standen: een touchscreen, dubbel fineerhout of drie analoge tellers. Bij die tellers is de middelste een vitrine. Achter een dun glasplaatje ligt een motorklep van de motor uit de Le Mans-auto. Zo ligt er in elke auto van de Bentley Continental Le Mans Collection een stukje van de Bentley Speed 8.
Verder kom je zes kransen tegen die refereren naar de jaren waarin Bentley de prestigieuze race won. Wat je precies betaalt voor de Bentley Continental GT en GTC uit de Le Mans Collection wil Bentley niet vertellen. Ga er maar vanuit dat het een hele boel is en dat de 48 stuks zo een eigenaar hebben toegewezen. Een tijdje terug vergeleken we de Conti GT nog met de Le Mans-racer. Bekijk de beelden hieronder.
Reacties