In tijden dat het elke week een stukje minder leuk wordt voor autoliefhebbers, was er afgelopen weekend toch even goed nieuws. De Europese Commissie heeft een uitzondering toegevoegd op het verbod van verbrandingsmotoren, waardoor er na 2035 nog nieuwe brandstofauto’s verkocht mogen worden. Áls ze maar op synthetische brandstoffen rijden. Maar wat kosten eFuels eigenlijk per liter?

Het Duitse Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) deed onderzoek naar eFuels en de kosten van deze brandstof. Momenteel is de technologie om het spul te brouwen nog relatief nieuw, en er zijn nog geen schaalvoordelen of grote afnemers. Hierdoor zijn eFuels nog flink aan de prijs.

Wat kosten eFuels (of synthetische brandstoffen) per liter?

Schrik niet. Momenteel schat PIK dat eFuels zo’n 50 euro per liter kost om te produceren, en dat is nog zonder eventuele marges, accijnzen en andere bijkomende kosten. De productiekosten voor synthetische brandstoffen zijn momenteel 100 keer zo hoog als reguliere peut. Voor deze kostenberekening keek PIK naar de fabriek van Porsche in Chili.

De kosten zijn zo hoog omdat ze momenteel een fabriek laten draaien voor slechts 130.000 liter per jaar. Over drie jaar wil Porsche al 55 miljoen liter produceren en twee jaar later zelfs al 550 miljoen liter. De prijs van eFuels zal dan flink gaan afnemen.

Porsche eFuel fabriek in Chili

Fabriek voor eFuels van Porsche in Chili | Foto: © Porsche

Zeker nu bekend is dat er nieuwe auto’s verkocht mogen worden die op synthetische brandstoffen rijden, zullen er meer bedrijven willen investeren in het plofwater. Bovendien is niets zo goed voor de consumentenprijzen als een beetje gezonde concurrentie.

Hoe duur worden eFuels uiteindelijk?

Uiteindelijk denkt het Duitse onderzoeksbureau dat de synthetische brandstof minder dan 1 euro per liter moet kosten om te produceren. Lekker, PIK. Daarmee zou de prijs van de CO2-neutrale brandstof dus nog net iets boven de huidige benzineprijzen uitkomen, maar klinkt als een prijs die liefhebbers er nog wel voor overhebben.

Blijven we dan benzine rijden?

Hoewel er dus nog benzineauto’s verkocht mogen worden door grote autobedrijven na 2035, betekent dit nog niet het einde voor de batterijauto. Waarschijnlijk is de elektrische auto over tien jaar financieel het aantrekkelijkst. De aanschafprijzen blijven dalen en zaken als zonnepanelen worden steeds efficiënter. Dus als je denkt ‘doe maar een autootje’, dan koop je waarschijnlijk alsnog een EV.

Waar de synthetische brandstoffen dan goed voor zijn? Het is sowieso fijn om altijd de keuze te hebben om met benzine te blijven rijden, zeker nu het op een klimaatneutrale manier kan. Bovendien zijn er modellen – denk aan het spul van BMW M – die nu eenmaal veel beter werken met een benzinemotor. Het zullen dus vooral liefhebbers zijn die het spul gaan tanken.

Reacties

  • Chris heeft op 28 maart 2023 geschreven:

    Die prijs van efuels gaan vanzelf flink omlaag zodra er steeds meer van gebruikt en geproduceerd wordt.

    Hopelijk komt er van die achterhaalde stinkdiesel nooit een efuel versie op de markt, dan zijn we straks van die stinkdiesels af en hoef ik niet weer de luchtrecirculatie aan te zetten als er weer zo’n viezerik voor me zit. .

    Reageer
  • Eric heeft op 28 maart 2023 geschreven:

    Volledig akkoord met Rinus.
    Europa is doorgedraaid!!!

    Reageer
  • Cees van Gaalen heeft op 28 maart 2023 geschreven:

    Waar blijft in deze discussie “Waterstof” als alternatief. Er wordt over de gehele wereld hard gewerkt om groene waterstof tegen een economiscg verantwoorde prijs te maken. We zullen nog een aantal jaren nodig hebben voor er voldoende mega groene waterstof plants gebouwd zijn en draaien We zijn al aardig op weg met het windpark op de Noordzee. als dat klaar is kan daar gelijk een megawaterstofplant naast gebouwd worden. Waterstof heeft de toekomst. Alleen is de autoindustie technisch nog lang niet zo ver dat een waterstof motor even efficient is als een benzine of diesel auto. Synthetische benzine is wellicht en optie voor diverse niche markten maar als er voldoende groene waterstof geproduceerd kan worden tegen aantekkelijke prijze zijn dit allemaal achterhoede gevechten. Wat te denken aan de gigantische milieu vervuiling die de productie en recyclin of vernietiging van accu’s veroorzaken. Dit is een milieuramp in wordig. Schone productie, schoon transport en schoon gebruik dat is toch wat we willen. Dan is er maar één optie Waterstof, alleen nog even geduld dan is alle leeed geleden.

    Reageer
  • Scharangullie heeft op 28 maart 2023 geschreven:

    Precies laat ze maar eens bezig houden met wilde kappen van de regenwoud dagelijks verdwijnen stukken bos zo groot als voetbalvelden en dan gek vinden dat het klimaat verandert ; Nee maar de kleine man met zijn auto aanpakken en laten betalen maar over de schepen in de Rotterdamse haven welke niet van stroom worden voorzien om dat het te duur is wel dag in dag uit vuil in de lucht blazen ook Hoogovens en DSM in Limburg mogen van alles of de lucht van DSM overwaait naar Duitsland wie zou het weten maar de Long van onze aarde vernietigen dat vinden ze allemaal goed daar hoor je de regering niet over wel over stikstof/lang leve de boer,!!

    Reageer
  • Scharangullie heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    Wat is met hvo 100 het is vrij schoon wat co2 betreft een diesel motor heeft immers minder co2 uitstoot dan benzine motoren gek dat de diesel rijder meer belasting moet betalen met een Euro 6 diesel motor vind ik dat het beter voor het milieu is dan die benzine SUV met boven de 200 Co 2 uitstoot plus kun je een dieselmotor om laten bouwen dat deze op vuil waterstof kan rijden er zijn al goede ontwikkelingen op dit gebied wat met een benzine motor nog niet mogelijk is kijk naar oude militaire voertuigen die rijden bijna op alles .wie op gas reed was ook de dupper volle pond betalen voor een schone uitstoot van je auto hoe veer willen ze nog gaan l,,!;; Lekker met je EV auto met caravan naar Spanje gaan succes ./ Van welke Planet komt onze regering en een keer de hersenen gebruiken zou niet verkeerd zijn !!! Kan leve de diesel motor ###

    Reageer
  • Bas heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    De hybride auto zal de toekomst zijn. Voor de korte afstanden electrisch, Voor trekken aanhanger en lange afstanden methanol.

    Reageer
  • Rib heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    Synthetische brandstof zoals Ecomax kost momenteel rond de 4 euro/liter. Ideale brandstof voor een klassieker. Alle benzines met ethanol zijn schadelijk voor klassieke motoren. Tast ook de coating in benzinetanks aan waardoor deze gaan lekken.

    Reageer
  • Johan heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    ik stook zelf wel alcohol 98% simpeler en goed koper ook haha. dan zit ik op 2.5 eerder l berekend . wat willen ze daar aan gaan doen (;

    Reageer
  • Rinus heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    Europa is slechts 2% van het aardoppervlak.
    Als je Rusland even niet meetelt, blijft er nog 1% voor Europa over. Maar wij, met Nederland voorop, gaan het klimaat én de wereld verbeteren.
    Denk eens na……..

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Cees van Gaalen Reactie annuleren

(verplicht)