Ondanks dat EV-techniek de toekomst is voor het gros van de auto’s, wil dat niet zeggen dat er geen toekomst is voor de benzinemotor. Lange tijd nam aan dat het maximum qua efficiency wel bereikt is. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, want auto’s met benzinemotoren worden zuiniger en zuiniger. Downsizing, 48V-generatoren en dergelijke ingrepen zijn dus succesvol. Nu is het tijd voor de volgende stap, want de volgende Mercedes benzinemotor zal wederom een stap zetten.
De motor zal gaan debuteren in de CLA die op stapel staat. Die auto is het startschot voor een hele hoop nieuwe compacte Mercedessen. De derde generatie CLA staat op een compleet nieuwe bodemsectie: het MMA-platform. Dit is in feite een platform voor elektrische auto’s, maar er is rekening mee gehouden dat er kleine verbrandingsmotoren toegepast kunnen worden. Dit is een verschil met de huidige CLA, dat in feite een auto is met verbrandingsmotoren en hybride eventueel mogelijk is.
M252-motor
Normaal gesproken hebben we het liever over de grote zes- en achtcilinder; dit blokje is op een andere manier bijzonder. De cilinderinhoud van de ‘M252’-motor (zoals deze heet) is slechts anderhalve liter. De rest van het blok is enorm compact, zo zitten de cilinders enorm dicht tegen elkaar aan. Bijzonder is dat het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop zit verwerkt, in plaats van aan het blok. De transmissie is een automaat met geïntegreerde 48V-generator en omvormer.
Volgens Mercedes zorgt dat er voor dat de motor 17 procent lichter is dan de oude viercilinder-benzinemotor. Ook is het nieuwe blok korter, lager en smaller dan de huidige motor. Om de motor nóg kleiner te maken, hadden de ingenieurs ook kunnen kiezen voor een driecilindermotor. Vanwege minder trillingen en acceptabeler geluidsniveau is het een viercilinder. Er is een versie met 136 pk, 163 pk en 190 pk. Die eerste twee hebben voorwielaandrijving, de laatste heeft 4Matic-vierwielaandrijving.
Benzine zo zuinig als een diesel
Naast heel erg compact en licht, is de nieuwe motor ook heel erg zuinig. Mercedes-ingenieur Karsten Krebs laat aan Autocar weten dat de benzinemotoren net zo zuinig zijn als de huidige diesels. Om even een idee te geven, die doen met gemak 1 op 20 als je een beetje rustig aan doet. Als je meer vermogen wilt, komt er ook een nieuwe 2,0-liter viercilinder motor in de CLA te liggen. Ook die is geheel nieuw.
Daarnaast zullen er ook plug-in hybrides van verschijnen, plus uiteraard geheel elektrische varianten. Er komt een versie met 58 kWh en 85 kWh. De laatste maakt gebruik van nieuwe accutechniek (anodes) en heeft een grotere energiedichtheid. Reken op een actieradius van om en nabij de 700 kilometer voor die versie.
dave heeft op 19 november 2024 geschreven:
Wat doet dat met de onderhoudbaarheid. Ik heb ook zo’n super zuinige diesel hybride. Rijdt 1 op 32 maar een nieuwe dynamo kost €1500 ipv het gemiddelde €400. Nieuwe multispanner €400 ipv €35. Leuk die technisch vernuftige motoren maar onbetaalbaar in onderhoud
Niels heeft op 19 november 2024 geschreven:
Met mijn Mazda 3 , 2024 (maar ook de 2019), haal ik ook met gemak 1:20. 2.0 4 cylinder. Klinkt dus niet heel bijzonder.
jeroen heeft op 19 november 2024 geschreven:
Mijn 2019 Octavia 1.0 deed 4.2/100km als ik een beetje rustig aan deed. Mijn kodiaq 1.5 doet 5.6l/100km en die heeft de aerodynamische van een tuinhuisje
Zo speciaal vind ik 1 op 20 niet.
Frank heeft op 19 november 2024 geschreven:
En daarna openbaren zich bij die kleine uitgemolken/uitgeperste motoren toch weer met 1.5 ton ..zie o.a de ford 3 cyl ecoboost. De stelantis 1.2. en de tsi van vag. Ze leren het blijkbaar niet van hun fouten bij die EU merken..de aziaten/japanners (toyota.mazda enz) halen ook lage verbruiken met grote motoren die per cm3 relatief weinig vermogen leveren en daardoor vèèl degelijker zijn en zelden tot nooit problemen hebben.