
Ondanks dat EV-techniek de toekomst is voor het gros van de auto’s, wil dat niet zeggen dat er geen toekomst is voor de benzinemotor. Lange tijd nam aan dat het maximum qua efficiency wel bereikt is. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, want auto’s met benzinemotoren worden zuiniger en zuiniger. Downsizing, 48V-generatoren en dergelijke ingrepen zijn dus succesvol. Nu is het tijd voor de volgende stap, want de volgende Mercedes benzinemotor zal wederom een stap zetten.
De motor zal gaan debuteren in de CLA die op stapel staat. Die auto is het startschot voor een hele hoop nieuwe compacte Mercedessen. De derde generatie CLA staat op een compleet nieuwe bodemsectie: het MMA-platform. Dit is in feite een platform voor elektrische auto’s, maar er is rekening mee gehouden dat er kleine verbrandingsmotoren toegepast kunnen worden. Dit is een verschil met de huidige CLA, dat in feite een auto is met verbrandingsmotoren en hybride eventueel mogelijk is.
M252-motor
Normaal gesproken hebben we het liever over de grote zes- en achtcilinder; dit blokje is op een andere manier bijzonder. De cilinderinhoud van de ‘M252’-motor (zoals deze heet) is slechts anderhalve liter. De rest van het blok is enorm compact, zo zitten de cilinders enorm dicht tegen elkaar aan. Bijzonder is dat het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop zit verwerkt, in plaats van aan het blok. De transmissie is een automaat met geïntegreerde 48V-generator en omvormer.

Volgens Mercedes zorgt dat er voor dat de motor 17 procent lichter is dan de oude viercilinder-benzinemotor. Ook is het nieuwe blok korter, lager en smaller dan de huidige motor. Om de motor nóg kleiner te maken, hadden de ingenieurs ook kunnen kiezen voor een driecilindermotor. Vanwege minder trillingen en acceptabeler geluidsniveau is het een viercilinder. Er is een versie met 136 pk, 163 pk en 190 pk. Die eerste twee hebben voorwielaandrijving, de laatste heeft 4Matic-vierwielaandrijving.
Benzine zo zuinig als een diesel
Naast heel erg compact en licht, is de nieuwe motor ook heel erg zuinig. Mercedes-ingenieur Karsten Krebs laat aan Autocar weten dat de benzinemotoren net zo zuinig zijn als de huidige diesels. Om even een idee te geven, die doen met gemak 1 op 20 als je een beetje rustig aan doet. Als je meer vermogen wilt, komt er ook een nieuwe 2,0-liter viercilinder motor in de CLA te liggen. Ook die is geheel nieuw.
Daarnaast zullen er ook plug-in hybrides van verschijnen, plus uiteraard geheel elektrische varianten. Er komt een versie met 58 kWh en 85 kWh. De laatste maakt gebruik van nieuwe accutechniek (anodes) en heeft een grotere energiedichtheid. Reken op een actieradius van om en nabij de 700 kilometer voor die versie.
5 reacties op “Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Elektrische CLA zet record van 3.717 kilometer. Hoe dan?

De nieuwe Mercedes CLA rijdt 750 kilometer ver en laadt in 15 minuten 400 km bij

De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld

De 10 snelste stationwagens ter wereld

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Mooi die zuinige kleine blokjes, maar we gaan weer terug naar de magische 200.000 grens.
Wat doet dat met de onderhoudbaarheid. Ik heb ook zo’n super zuinige diesel hybride. Rijdt 1 op 32 maar een nieuwe dynamo kost €1500 ipv het gemiddelde €400. Nieuwe multispanner €400 ipv €35. Leuk die technisch vernuftige motoren maar onbetaalbaar in onderhoud
Met mijn Mazda 3 , 2024 (maar ook de 2019), haal ik ook met gemak 1:20. 2.0 4 cylinder. Klinkt dus niet heel bijzonder.
Mijn 2019 Octavia 1.0 deed 4.2/100km als ik een beetje rustig aan deed. Mijn kodiaq 1.5 doet 5.6l/100km en die heeft de aerodynamische van een tuinhuisje
Zo speciaal vind ik 1 op 20 niet.
En daarna openbaren zich bij die kleine uitgemolken/uitgeperste motoren toch weer met 1.5 ton ..zie o.a de ford 3 cyl ecoboost. De stelantis 1.2. en de tsi van vag. Ze leren het blijkbaar niet van hun fouten bij die EU merken..de aziaten/japanners (toyota.mazda enz) halen ook lage verbruiken met grote motoren die per cm3 relatief weinig vermogen leveren en daardoor vèèl degelijker zijn en zelden tot nooit problemen hebben.