
Ondanks dat EV-techniek de toekomst is voor het gros van de auto’s, wil dat niet zeggen dat er geen toekomst is voor de benzinemotor. Lange tijd nam aan dat het maximum qua efficiency wel bereikt is. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, want auto’s met benzinemotoren worden zuiniger en zuiniger. Downsizing, 48V-generatoren en dergelijke ingrepen zijn dus succesvol. Nu is het tijd voor de volgende stap, want de volgende Mercedes benzinemotor zal wederom een stap zetten.
De motor zal gaan debuteren in de CLA die op stapel staat. Die auto is het startschot voor een hele hoop nieuwe compacte Mercedessen. De derde generatie CLA staat op een compleet nieuwe bodemsectie: het MMA-platform. Dit is in feite een platform voor elektrische auto’s, maar er is rekening mee gehouden dat er kleine verbrandingsmotoren toegepast kunnen worden. Dit is een verschil met de huidige CLA, dat in feite een auto is met verbrandingsmotoren en hybride eventueel mogelijk is.
M252-motor
Normaal gesproken hebben we het liever over de grote zes- en achtcilinder; dit blokje is op een andere manier bijzonder. De cilinderinhoud van de ‘M252’-motor (zoals deze heet) is slechts anderhalve liter. De rest van het blok is enorm compact, zo zitten de cilinders enorm dicht tegen elkaar aan. Bijzonder is dat het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop zit verwerkt, in plaats van aan het blok. De transmissie is een automaat met geïntegreerde 48V-generator en omvormer.

Volgens Mercedes zorgt dat er voor dat de motor 17 procent lichter is dan de oude viercilinder-benzinemotor. Ook is het nieuwe blok korter, lager en smaller dan de huidige motor. Om de motor nóg kleiner te maken, hadden de ingenieurs ook kunnen kiezen voor een driecilindermotor. Vanwege minder trillingen en acceptabeler geluidsniveau is het een viercilinder. Er is een versie met 136 pk, 163 pk en 190 pk. Die eerste twee hebben voorwielaandrijving, de laatste heeft 4Matic-vierwielaandrijving.
Benzine zo zuinig als een diesel
Naast heel erg compact en licht, is de nieuwe motor ook heel erg zuinig. Mercedes-ingenieur Karsten Krebs laat aan Autocar weten dat de benzinemotoren net zo zuinig zijn als de huidige diesels. Om even een idee te geven, die doen met gemak 1 op 20 als je een beetje rustig aan doet. Als je meer vermogen wilt, komt er ook een nieuwe 2,0-liter viercilinder motor in de CLA te liggen. Ook die is geheel nieuw.
Daarnaast zullen er ook plug-in hybrides van verschijnen, plus uiteraard geheel elektrische varianten. Er komt een versie met 58 kWh en 85 kWh. De laatste maakt gebruik van nieuwe accutechniek (anodes) en heeft een grotere energiedichtheid. Reken op een actieradius van om en nabij de 700 kilometer voor die versie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische CLA zet record van 3.717 kilometer. Hoe dan?

De nieuwe Mercedes CLA rijdt 750 kilometer ver en laadt in 15 minuten 400 km bij

De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Mercedes CLA voor de 2e keer afgepakt

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Mooi die zuinige kleine blokjes, maar we gaan weer terug naar de magische 200.000 grens.
Wat doet dat met de onderhoudbaarheid. Ik heb ook zo’n super zuinige diesel hybride. Rijdt 1 op 32 maar een nieuwe dynamo kost €1500 ipv het gemiddelde €400. Nieuwe multispanner €400 ipv €35. Leuk die technisch vernuftige motoren maar onbetaalbaar in onderhoud
Met mijn Mazda 3 , 2024 (maar ook de 2019), haal ik ook met gemak 1:20. 2.0 4 cylinder. Klinkt dus niet heel bijzonder.
Mijn 2019 Octavia 1.0 deed 4.2/100km als ik een beetje rustig aan deed. Mijn kodiaq 1.5 doet 5.6l/100km en die heeft de aerodynamische van een tuinhuisje
Zo speciaal vind ik 1 op 20 niet.
En daarna openbaren zich bij die kleine uitgemolken/uitgeperste motoren toch weer met 1.5 ton ..zie o.a de ford 3 cyl ecoboost. De stelantis 1.2. en de tsi van vag. Ze leren het blijkbaar niet van hun fouten bij die EU merken..de aziaten/japanners (toyota.mazda enz) halen ook lage verbruiken met grote motoren die per cm3 relatief weinig vermogen leveren en daardoor vèèl degelijker zijn en zelden tot nooit problemen hebben.