
Ondanks dat EV-techniek de toekomst is voor het gros van de auto’s, wil dat niet zeggen dat er geen toekomst is voor de benzinemotor. Lange tijd nam aan dat het maximum qua efficiency wel bereikt is. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, want auto’s met benzinemotoren worden zuiniger en zuiniger. Downsizing, 48V-generatoren en dergelijke ingrepen zijn dus succesvol. Nu is het tijd voor de volgende stap, want de volgende Mercedes benzinemotor zal wederom een stap zetten.
De motor zal gaan debuteren in de CLA die op stapel staat. Die auto is het startschot voor een hele hoop nieuwe compacte Mercedessen. De derde generatie CLA staat op een compleet nieuwe bodemsectie: het MMA-platform. Dit is in feite een platform voor elektrische auto’s, maar er is rekening mee gehouden dat er kleine verbrandingsmotoren toegepast kunnen worden. Dit is een verschil met de huidige CLA, dat in feite een auto is met verbrandingsmotoren en hybride eventueel mogelijk is.
M252-motor
Normaal gesproken hebben we het liever over de grote zes- en achtcilinder; dit blokje is op een andere manier bijzonder. De cilinderinhoud van de ‘M252’-motor (zoals deze heet) is slechts anderhalve liter. De rest van het blok is enorm compact, zo zitten de cilinders enorm dicht tegen elkaar aan. Bijzonder is dat het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop zit verwerkt, in plaats van aan het blok. De transmissie is een automaat met geïntegreerde 48V-generator en omvormer.

Volgens Mercedes zorgt dat er voor dat de motor 17 procent lichter is dan de oude viercilinder-benzinemotor. Ook is het nieuwe blok korter, lager en smaller dan de huidige motor. Om de motor nóg kleiner te maken, hadden de ingenieurs ook kunnen kiezen voor een driecilindermotor. Vanwege minder trillingen en acceptabeler geluidsniveau is het een viercilinder. Er is een versie met 136 pk, 163 pk en 190 pk. Die eerste twee hebben voorwielaandrijving, de laatste heeft 4Matic-vierwielaandrijving.
Benzine zo zuinig als een diesel
Naast heel erg compact en licht, is de nieuwe motor ook heel erg zuinig. Mercedes-ingenieur Karsten Krebs laat aan Autocar weten dat de benzinemotoren net zo zuinig zijn als de huidige diesels. Om even een idee te geven, die doen met gemak 1 op 20 als je een beetje rustig aan doet. Als je meer vermogen wilt, komt er ook een nieuwe 2,0-liter viercilinder motor in de CLA te liggen. Ook die is geheel nieuw.
Daarnaast zullen er ook plug-in hybrides van verschijnen, plus uiteraard geheel elektrische varianten. Er komt een versie met 58 kWh en 85 kWh. De laatste maakt gebruik van nieuwe accutechniek (anodes) en heeft een grotere energiedichtheid. Reken op een actieradius van om en nabij de 700 kilometer voor die versie.
5 reacties op “Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel”
Laat een antwoord achter aan Frank Reactie annuleren
Meer van TopGear


Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Elektrische CLA zet record van 3.717 kilometer. Hoe dan?

De nieuwe Mercedes CLA rijdt 750 kilometer ver en laadt in 15 minuten 400 km bij

De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Mooi die zuinige kleine blokjes, maar we gaan weer terug naar de magische 200.000 grens.
Wat doet dat met de onderhoudbaarheid. Ik heb ook zo’n super zuinige diesel hybride. Rijdt 1 op 32 maar een nieuwe dynamo kost €1500 ipv het gemiddelde €400. Nieuwe multispanner €400 ipv €35. Leuk die technisch vernuftige motoren maar onbetaalbaar in onderhoud
Met mijn Mazda 3 , 2024 (maar ook de 2019), haal ik ook met gemak 1:20. 2.0 4 cylinder. Klinkt dus niet heel bijzonder.
Mijn 2019 Octavia 1.0 deed 4.2/100km als ik een beetje rustig aan deed. Mijn kodiaq 1.5 doet 5.6l/100km en die heeft de aerodynamische van een tuinhuisje
Zo speciaal vind ik 1 op 20 niet.
En daarna openbaren zich bij die kleine uitgemolken/uitgeperste motoren toch weer met 1.5 ton ..zie o.a de ford 3 cyl ecoboost. De stelantis 1.2. en de tsi van vag. Ze leren het blijkbaar niet van hun fouten bij die EU merken..de aziaten/japanners (toyota.mazda enz) halen ook lage verbruiken met grote motoren die per cm3 relatief weinig vermogen leveren en daardoor vèèl degelijker zijn en zelden tot nooit problemen hebben.