
Om de zoveel tijd krijg je een berichtje van de werkplaatschef: de banden zijn versleten. Welke zullen we monteren? Want de keuze is enorm, net als de prijsverschillen. Gelukkig zijn er grote instanties die geregeld grote tests houden. Voor vandaag hebben we de uitslagen van de ANWB voor je, die zochten de beste band voor 2025. Daarbij zijn er natuurlijk grote winnaars, maar is er ook een duidelijke verliezer. Sterker nog, er is zelfs een band die ze omschrijven als ‘gevaarlijk’.
Voordat we verklappen welke band je absoluut moet ontwijken, een klein beetje toelichting. De ANWB heeft banden getest in de populaire maat 225/40 R18. Die bandenmaat kom je veel tegen op auto’s van het formaat Golf, toevallig ook de auto waarmee de test is uitgevoerd. Over het algemeen zijn de meeste nieuwe banden ‘goed’. Ook zijn er voordeligere banden die goed functioneren. Maar volgens de ANWB was het verschil tussen goed en slecht nog nooit zo groot. Dat komt eigenlijk door één band.
Wat is de slechtste band uit de test?
Dat komt vooral omdat er een band het predicaat ‘slecht’ heeft ontvangen. Dat is de Doublecoin DC-10. Die band is zeldzaam slecht, want eigenlijk is er geen pluspunt, op de lage prijs na. Soms is een slechte band nog ergens goed in, maar de Doublecoin is op alle vlakken slecht tot gevaarlijk. Op hun website spreekt Doublecoin van ‘uitzonderlijke kwaliteit’ en daar is geen woord over gelogen. De remweg van 80 km/u naar 0 op nat wegdek is 45,1 meter, bij de Continentals is dat slechts 28,4 meter.
Lees ook: Wat betekent het oranje motorlampje en mag je blijven rijden?
Wel moeten we erbij vermelden dat de DC100 specifiek gemaakt is om zo lang mogelijk mee te gaan en zo min mogelijk rolweerstand te bieden. De andere banden zijn aanzienlijk sportiever qua eigenschappen. Doublecoin is een Chinees bandenmerk, onderdeel van Shanghai Tyre & Rubber Co dat al sinds 1990 banden maakt. Je zou denken dat ze er beter in zijn geworden.
De beste band voor 2025 is…
Welke banden zijn wél goed? De nieuwe Continental Sport Contact 7 en Bridgestone Potenza Sport zijn de beste banden volgens de test. Iets daarachter staan de GoodYear Eagle F1 Assymetric 6 en Michelin Pilot Sport 5. Dat zijn natuurlijk wel de gevestigde namen die vaker bovenaan dit soort overzichten staan. Als je een band wil die niet te veel kost, maar zeker niet zo’n dramatische ondergrens heeft als de rommel die Doublecoin aanbiedt, dan is de Falken Azenis FK520 een goede optie.
Lees ook: Jouw auto staat straks ook op goedkope LingLong-banden als er niets verandert
De Falken-band is weliswaar ietsje minder, maar alsnog gewoon goed. Ook is het handig om te kijken waar je de band het meest gebruikt. De Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107 en Firestone Firehawk Sport zijn op droog prima, terwijl de Kumho Ecsta PS71 en Nokian Powerproof 1 het op nat wegdek goed doen. Kortom, met A-merk of B-merk banden zit je eigenlijk altijd wel safe, maar de goedkope banden zijn goedkoop voor een reden.