Na honderd jaar auto’s bouwen, hebben de meeste fabrikanten hetzelfde vaste ritme gevonden. Je brengt een nieuwe auto uit, in het eerste jaar verkoop je er heel veel van, na drie jaar wat minder, dan geef je de auto een kleine facelift, verkoop je weer iets meer en na zes jaar kom je met een nieuwe generatie. Vroeger was dat anders: de Volvo 240 was van 1974 tot 1993 in productie. Natuurlijk wel met wat cosmetische en technische ingrepen.

Het is een kip-ei-verhaal op steroïde. De auto bleef in productie omdat hij veel verkocht, maar hij verkocht ook zo veel omdat hij in productie bleef. Bij de laatste 240 stond de teller op 2.685.171 stuks. De populairste Volvo ooit – tot deze week. Want Volvo heeft meer dan 2,7 miljoen exemplaren van de XC60 gebouwd. Van meerdere generaties, dat wel. De auto werd geproduceerd in Kalmar en Gothenburg, maar ook in het Belgische Gent.

De Volvo XC60 is er sinds 2008 en met deze auto is ook wat vreemds aan de hand. Want hoewel de meeste auto’s minder gaan verkopen ‘als het nieuwe eraf is’, gaat de XC60 juist elk jaar meer verkopen. Misschien omdat alle XC60-rijders hun buren ook zo ver krijgen om een exemplaar te kopen. Mede dankzij deze populariteit bleef de eerste generatie negen jaar in productie. De huidige generatie is er ook alweer sinds 2017.

De Volvo XC60 kreeg pas een flinke facelift en mag er voorlopig nog even tegenaan. Je ziet het tegenwoordig trouwens wel meer dat modellen weer langer in productie blijven. Automerken hadden hogere verwachtingen van de elektrische auto’s. Nu ze toch meer benzineauto’s verkopen, moeten de bestaande modellen langer mee, omdat er eigenlijk geen opvolger gepland stond. Dit is bij Volvo net zo. Voorlopig kun je dus nog even van de XC60 genieten.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear