Auto’s die je leven net dat beetje extra sjeu geven, zonder dat je er compleet op leeg loopt. Dat wil je. Dus nee, geen Jaguar XJ-S en Mercedes CL. Je kunt gare exemplaren voor dat bedrag kopen, maar weet dat een goede XJ-S of CL minimaal het dubbele kost. Daarom gingen we eventjes op zoeken naar gaaf uitziende coupés waar je niet op leeg loopt qua verbruik of onderhoud onder de 7.000 euro.

En wat blijkt: het lijstje kon wel langer. Er staan er ook een paar in waarvan wij niet hadden gedacht dat ze al zó goedkoop zijn. We hebben het met deze betaalbare coupés over oudere auto’s, dus je moet wel je huiswerk doen voordat je overgaat tot aanschaf en direct daarna is groot onderhoud aan te raden. Maar dan nog, dan rijd je in een superstijlvolle bak voor de fractie van de prijs.

Alfa Romeo Brera JTS Selespeed (939D)

De bijzonderste in het overzicht van betaalbare coupés is de Alfa Romeo Brera. Je kunt ook kiezen voor een Alfa Romeo GT, maar de Brera heeft meer stijl, een veel fraaier interieur en een nog unieker karakter. Een Alfa Brera is overigens absoluut niet sportief, maar wel speciaal. Ga lekker voor die 2,2-liter JTS, je koopt ‘m enkel en alleen om mee te cruisen. Sportief wordt het toch niet. De Selespeed-transmissie is niet denderend, maar ach. Wat maakt het uit als je zo’n gave auto hebt?

Alfa Romeo Brera rood zijkant voor

Natuurlijk zijn er wel de nodige dingen waarvoor je moet opletten als je zo’n Brera koopt. Roestende subframes en dorpels en ratelende kettingen moet je meeste opletten. Gelukkig is er voor veel Brera’s keurig gezorgd zie je voldoende garagerekeningen waarbij de bedragen de vraagprijs kunnen overstijgen. Maar kijk er alleen al naar. In tijden van generieke geëlektrificeerde crossovers is dit klassieker in wording.

Mercedes CLK 240 Elegance

De CLK is een bijzonder geval. De auto heeft uiterlijk van een E-Klasse en was destijds net zo duur als een E-Klasse. In technisch opzicht was het echter een C-Klasse. Ondanks dat je de CLK kon krijgen in enkele sportieve uitvoeringen, is een 240 of 320 in Elegance-uitvoering degene die je moet hebben. Het liefst eentje van een Duits baasje dat er al 15 jaar voor zorgt. Hoe minder sportieve attributen de CLK heeft, hoe beter.

Mercedes CLK 240 betaalbare coupés

Deze auto moet je gracieus oud laten worden. Dan is het een toekomstige klassieker. Zeker in het donkerblauw met lichtgrijs leer en hout erin. De 240 is niet zozeer snel (integendeel), maar de motor klinkt gewoon duur. Dat is iets wat een een downsize-motor je niet gaat geven. Wel de prestaties, maar niet die heerlijke rust. De rest van de CLK is afgestemd op relaxen cruisen. Mocht je een gebruikt exemplaar vinden, let wel eventjes op roest. Uiteindelijk doen ze dat allemaal.

Peugeot 407 Coupe Féline 3.0 V6

Wat doe je als je een van de mooiste auto’s in het modelgamma hebt gehad dankzij een Italiaanse grootmeester? Precies, je laat je vijfjarige neefje met vingerverf het eens proberen. Dat is schromelijk overdreven, maar wel de essentie van de coupé-versie van de 407. Nieuw was het stiekem best wel een drama, maar gebruikt gelden andere wetten. Voor 7 mille kun je namelijk een relatief fris exemplaar op de kop tikken. Wat dacht je van een 3,0-liter V6 met 210 pk, Feline-uitrusting en automaat. 

Peugeot 407 Coupe blauw zijkant voor schuin

Net als de CLK is de 407 geen dynamische auto, alhoewel in deze uitvoering de Peugeot wel betere prestaties biedt en (waarschijnlijk ) luxer is uitgerust. Wat ook wel prettig is, is dat de auto relatief ruim is. Zowel de achterbank als de bagageruimte zijn heel erg goed te doen. Je gaat niet met drie vrienden op roadtrip, maar een avondje erop uit kan wel. Het nadeel aan een zo’n 407 is dat ze nog wel eventjes af zullen schrijven, want op een verdwaalde oud-dealer of liefhebber na, is iedereen ‘m vergeten. 

Renault Laguna Coupé 

Ja, ook deze betaalbare coupé heb je voor 7 mille. Dan heb je niet de 3,5-liter V6 van Nissan, maar de 2,0-liter viercilinder turbo die we kennen uit diverse andere Renault. Het zo’n auto die je zelf altijd hebt overwogen, zonder dat je het aandurfde. Wellicht is dit het moment om in te stappen. De auto deed wat denken aan Aston Martin, dankzij die enorme grille (en de vorm ervan), plus die dunne platte achterlichten.

Renault Laguna coupe lichtblauw zijkant achter betaalbare coupés

Nog steeds is het een fraaie en unieke verschijning. De Laguna Coupe is niet alleen fraai, maar in technisch opzicht puik te noemen. Er is niet veel dat structureel kapot gaat aan een Laguna. Natuurlijk hebben we het over een auto van 15 jaar oud en is de staat van de auto belangrijker dan ‘het imago’. Er is dus eigenlijk geen reden om deze Franse schone te laten staan voor zeven mille.

Honda Accord Coupe V6

Ook buiten Europa maken ze betaalbare coupés die de moeite waard zijn. Het grote probleem is dat veel fabrikanten onze markt over slaan. Met de Accord Coupé maakt Honda een uitzondering. Ondanks de naam Accord, leek de auto totaal niet op ‘onze Accord’. Dat is omdat men in de VS de Accord een andere auto is. Vandaar ook de riante afmetingen van de auto én de aanwezigheid van een 3,0-liter V6. Net zoals de auto’s in dit overzichtje is de Accord meer op het betere toerwerk afgesteld.

Honda Accord coupé grijs zijkant voor betaalbare coupés

Daarmee is het een perfecte auto om elke dag mee te forensen. Je zit op ruime fauteuils en een automaat doet het schakelwerk voor je. Ook tof is dat het leer lekker losjes zit, in plaats van dat veel te strakke Duitse kippenleer. Je zult wel goed moeten zoeken, want nieuw werden ze bijna niet verkocht. Maar zoekt en gij zult vinden.

BMW 3-serie Coupé

We sluiten het lijstje met betaalbare coupés af met deze. Net als bij de Mercedes moet je op zoek gaan naar een niet sportief aangeklede 3 Serie. Ga gewoon voor een 320i. Ja, die is niet snel maar heeft een zeer fraaie lopende turbine-esque zes-in-lijnmotor. Dat is uiteraard het meest bijzondere aan de auto, dat er zo’n ‘duur’ motortype in ligt, ondanks de bescheiden prestaties. Bij een E46 is alles soepel en trillingsvrij, niet alleen de motor. De gehele aandrijflijn staat in het teken van ze relaxed mogelijk cruisen.

BMW 3-serie Coupé grijs zijkant voor

Op dit moment zit de E46 een beetje in het verdomhokje. Natuurlijk, een M3 is altijd prijzig, maar je kan nette exemplaren van de 320i/323i oppikken voor 7.000 euro. Houd ze in goede conditie en je hoeft ze niet meer af te schrijven. Kijk maar eens wat een 323 (E21) of 325 (E30) tegenwoordig kost. Ondanks dat het een tweedeurs sedan lijkt, is elk koetswerkpaneel anders ten opzichte van de sedan. Zelfs de verlichting is afwijkend. Tip: kies voor Siennarot.

Reacties

  • genieter heeft op 28 september 2024 geschreven:

    De mooiste als coverfoto, mijn hart maakte een sprongetje.
    Maar “er is niet veel dat structureel kapot gaat aan een Laguna” klopte in ons geval niet. De elektronica ging steeds meer kapot. Totdat de dashboardverlichting het totaal begaf, zodat je in het donker niet kon zien hoe hard je reed. Met pijn in mijn hart ingeruild …

    Reageer
  • Mech heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Alleen die bmw moet je nog harder voor wegrennen dan voor die Renault
    Bmw bouwt zulke slechte motoren en iedereen slikt het maar want tsjah het is wel bmw.
    De kwaliteit van vroeger is ver te zoeken en je moet je met bmw’s van na midden 90 ook niet afvragen of het blok sterft maar wanneer
    En er is niks wat je kan doen om dat te voorkomen.

    Reageer
  • Sabrerator heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Jan-Willem(e) ben zo blij dat ik je heb teruggevonden op deze site.
    Tot voor kort kwam ik vrijwel nooit op de TopGear site, maar nu elke dag wel een paar keer. Om jouw pareltjes te lezen.
    Het blog vind ik ineens een stuk minder interessant.

    Reageer
  • Compliment heeft op 28 september 2024 geschreven:

    ‘turbine-esque’. Mooi woord.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear