Een Ferrari is voor velen een droom en zal dat meestal ook blijven. Dat heeft te maken met de aanschafprijs, die tamelijk hoog te noemen is. En hoe hard je ook werkt, de Ferrari’s worden ook duurder. Dus ja, dan duurt het nog wel eventjes voordat je zo’n Italiaans raspaardje op je oprit hebt staan. Gelukkig kun je ook terecht op de tweedehands markt voor een betaalbare Ferrari tegen een mildere prijs. Maar ja, dan heb je vaak net niet de modellen die je wilt.

Natuurlijk, de Mondial, 348 en Dino 308 (die eigenlijk geen echte Ferrari is) hebben zo hun charmes. Ze worden alleen inmiddels serieus oud. Maar wat blijkt: als je voor minder dan 100.000 euro gaat shoppen, is er nog behoorlijk wat keuze uit moderne Ferrari’s. En dan hebben we het niet over een enkele uitschieter met 250.000 kilometer op de klok. Er zijn voor dit geld genoeg moderne Ferrari’s te vinden. Dit zijn zes voorbeelden van Ferrari’s die wij in Nederland konden vinden, dus geen vage importbakken uit de VS die in Estland te koop staan.

Ferrari F355 F1 Spider

1999 – 70.000 km – € 89.500

We beginnen maar meteen met een van de gaafste, mooiste en best klinkende Ferrari’s ooit gebouwd. De Ferrari F355 F1 Spider kun je namelijk makkelijk vinden voor minder dan 100.000 euro. Of nou ja, dan moet je wel een paar concessies doen. We zochten een goed exemplaar en vonden een Spider met de F1-transmissie. Dat was destijds de duurste configuratie die je kon kiezen, maar tegenwoordig is de handbak meer in trek. De F1-transmissie is niet extreem goed (integendeel), het gaat allemaal wat rauwer dan bij moderne automaten. Evengoed draagt dit wel bij aan de beleving.

De 3,5-liter V8 is een absolute parel. Het is een 40-klepper (vijf per cilinder) met een platte krukas. Met het gaspedaal kun je complete symfonieën schrijven en omdat het een cabrio is, hoor je het resultaat nog beter ook. Stiekem zijn ze niet héél erg snel – een staasje twee getjoende Golf R zul je niet kunnen bijhouden – maar dat maakt niets uit. Het stuur ziet er trouwens niet uit, maar de besturing is zeer communicatief.

Ferrari 456M GT

2002 – 90.000 km – € 75.000

Een van de mooiste en elegantste Ferrari’s ooit gebouwd, betaalbaar of niet. Ze zijn prima te vinden voor minder dan 100.000 euro. Sterker nog: oudere exemplaren met veel kilometers vind je voor rond de 50 mille. Dit is een 456M, waarbij de M staat voor Modificata. Het is een laat faceliftmodel waarbij de kinderziektes (en dat waren er nogal wat) er wel uit zijn. De 456M GT is, zoals de naam al zegt, een GT: een gran turismo. De perfecte auto voor de lange afstanden dus. Vandaar dat je ze vaak met iets meer kilometers zult vinden.

De 456 is een vierzitter, of een 2+2 zoals Ferrari het noemde. Dat betekent dat kleine kinderen eventueel mee kunnen. Ook is er voldoende bagageruimte. Desondanks is het een echte Ferrari, met een 5,5 liter grote V12 onder de kap. In dit geval levert deze 442 pk, waarmee je 302 km/u kunt halen in maximaal comfort. Bovenstaande F355 koop je voor je vakantiehuis in Italië, maar met de 456 GT wil je daar het liefst naartoe rijden.

Ferrari 575M Maranello F1

2003 – 115.000 km – € 85.000

Puristen houden van pure auto’s, en in de hoek van Ferrari zijn er veel puristen. De Ferrari 550 Maranello is misschien wel de meest geslaagde en perfecte GT. Met de 575M ging het een beetje mis, want Ferrari liet zijn oren hangen naar een paar luie Amerikaanse klanten die een automaat en meer comfort wensten. Het resultaat is deze 575M (daar is die M van Modificata weer) met F1-transmissie. Deze is al ietsje beter dan in de F355. Met name het terugschakelen gaat behoorlijk vlot.

Ondanks dat het een iets comfortabelere Ferrari is, is dit nog altijd een sportwagen. Het is een zuivere tweezitter (geen achterbankje hier) met maar liefst 515 pk. Op de Autobahn kun je 325 km/u halen. Je hebt dus een bijzonder snelle Ferrari voor redelijk weinig geld. Sommige exemplaren hebben achteraf de ophanging en stabilisatorstangen gemonteerd van de sportievere HGTC, een welkome upgrade. Je kunt ‘m zelfs ombouwen naar handgeschakeld, maar dan ga je (ruim) over het budget heen.

Ferrari 360 Modena

2004 – 50.000 km – € 90.000

Dit is de opvolger van de F355. Vroeger was een vermogensstijging van 20 pk voldoende. Nog altijd ligt er een hoogtoerige V8 in het midden, nu met een ruit zodat je altijd naar de motor kunt kijken. Hoe mooi is dat? De 360 Modena is aanzienlijk moderner dan de F355 met een compleet nieuw platform dat veel meer downforce genereert, zonder dat je een spoiler nodig hebt. Ook is hij merkbaar stijver en lichtvoetiger. De 360 voelt minder aan als een klassieker.

De 360 Modena heeft een tweede-generatie F1-transmissie die een stuk prettiger is dan die in de F355. Je moet het echter meer zien als een omslachtige manier om een handbak te rijden dan als een echte automaat. In het licht van die laatste bezien is deze transmissie alsnog hopeloos. Maar voor een paar trackdays en wat weekendjes op pad biedt de F1-bak voldoende beleving. Daarover gesproken: die motor klinkt glorieus. Veel beter dan dit wordt het niet qua klank als je een betaalbare Ferrari zoekt.

Ferrari 612 Scaglietti F1

2006 – 70.000 km – € 80.000

Dit was de eerste echte praktische Ferrari sinds de 400-serie. Ja, de 456 GT is ook een vierzitter, maar in een 612 kun je vier volwassenen vervoeren. Waarvan twee vrij klein natuurlijk, maar ze kunnen mee. De 612 is dan ook groot. Het apparaat is meer dan 5 meter lang en heeft een enorme wielbasis. Niet alleen zorgt dat voor ruimte, maar ook voor rust tijdens het rijden. Dit is een Ferrari voor de lange afstanden, immers.

De 612 is niet alleen comfortabeler dan zijn voorganger, maar ook aanzienlijk sportiever. De stuurinstallatie en motor zijn ‘des Ferrari’s’ en zijn dus hyperalert in vergelijking met bijvoorbeeld een Bentley Continental GT of Aston Martin DB9. Ook erg bijzonder is het feit dat het exterieurdesign er nog altijd vers uitziet. Toen de 612 nieuw uitkwam, werd ie erom verguisd. Maar als je het ons vraagt, is het zeer goed opgedroogd bij deze (relatief) betaalbare Ferrari.

Ferrari California

2011 – 60.000 km – € 99.900

Wij moesten ons ook even achter de oren krabben: kun je deze Ferrari al kopen voor minder dan een ton? Jazeker, dat kan – nét. Het is niet zo dat we er eentje vonden voor minder dan 100.000 euro en dat de andere allemaal 130 mille zijn. Nee, er zijn meerdere exemplaren te vinden voor een bedrag met vijf cijfers. De California was destijds Ferrari’s eerste 2+2 cabrio met V8 voorin. Leuk weetje: de auto werd eerst als Maserati ontwikkeld, maar halverwege werd het project overgeheveld naar Ferrari.

Het is niet alleen een betaalbare, maar ook een bijzonder bruikbare Ferrari waarmee je in principe gewoon dagelijks kunt rijden. De automaat is er nu eentje met dubbele koppeling die lichtjaren beter is dan de F1-bak. Het is niet de meest sportieve of alerte Ferrari, maar in vergelijking met de grote concurrent (de Mercedes-AMG SL 63) is dit een sportievere auto. De enige vraag is of het ook een mooie Ferrari is. Met name die achterkant oogt nog altijd een beetje maf met die dubbele achterlichtunits boven elkaar.

Reacties

  • honda33 heeft op 3 november 2024 geschreven:

    Als ik kon kiezen voor dat budget. Ging ik voor de Maranello. De perfecte mix van een luxe GT en sportwagen. Is ook mooi oud geworden. Zeker in die kleur.

    Reageer
  • ... heeft op 26 oktober 2024 geschreven:

    De 456 is lelijk, en de California heeft in geen enkele wereld “dubbele achterlichtunits boven elkaar”, wat dat ook moge betekenen. Controleert deze schrijver zijn artikelen wel eens?

    Reageer
  • Dave heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    Bij de eerste aanblik is de 456M GT net een Peugeot 406 Coupé.
    Dat is geen belediging voor de Ferrari, maar een compliment voor de 406.

    • Stoplichtkabouter heeft op 26 oktober 2024 geschreven:

      Het is ook de enige Ferrari die een beetje mooi is.
      De rest zijn allemaal lelijke bakken waar je nauwelijks in kan zitten.
      Nee, dat wekt bij mij absoluut geen hebzucht op.

      Reageer
    Reageer
  • Dutchdriftking heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    De F1 bak in de 360 is eigenlijk best heel goed. Zeker als je de leeftijd in acht neemt. Zelf zou ik altijd de 550 verkiezen boven de 575. W

    at je opmerking over de Dino betreft, op dit punt heb je helaas net als de meeste journalisten geen onderzoek gedaan, en praat je de rest na… Check dit gedegen onderzoek, en stel je mening bij… https://youtu.be/Fx8u7uqNmhE?si=mkQhS_JZcCR_lQph

    • RGT8 heeft op 27 oktober 2024 geschreven:

      Prachtbak, de Dino. Bijzonder prijzig ook…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear