Zou Lewis Hamilton de overstap van Mercedes naar Ferrari maken omdat hij liever in een SF90 XX Stradale rijdt dan een AMG-One? Wie weet. Ook voorgangers van Hamilton hadden een prettige auto van de zaak. Zo reden Jean Alesi en Gerhard Berger ieder in een Ferrari F512 M. Verleden tijd, want de auto’s raakten vermist tijdens het raceweekend in Imola van 1995.

Volgens het Britse Standard maakte Berger zich op voor de race in Imola toen hij zijn rode Ferrari zag wegrijden. Hij zou nog voor de auto zijn gerend, maar sprong aan de kant toen de dief duidelijk maakte niet te willen stoppen voor de F1-coureur. Vervolgens stapt Berger in bij een VW Golf om de achtervolging in te zetten. Die achtervolging was uiteraard kansloos, zelfs als er een F1-coureur rijdt. Ook de zilveren Ferrari F512 M van Alesi werd gestolen.

Vandaag meldt de Britse Metropolian Police dat ze de Ferrari van Berger hebben teruggevonden. ‘De gestolen Ferrari – met een waarde van ongeveer 350.000 pond – was meer dan 28 jaar vermist voordat we hem opspoorde in slechts vier dagen’, zegt de agent die het onderzoek leidde, Mike Pilbeam. Bij het vinden van de F512 M speelde Ferrari een belangrijke rol.

Hoe de gestolen Ferrari F512 M werd teruggevonden

Ferrari kreeg een aanvraag van een Amerikaan die graag een 512 M aan zijn collectie wilde toevoegen. De auto stond op dat moment in Engeland. Na wat zoekwerk naar de auto door Ferrari kwam het merk erachter dat dit de vermiste F512 M van Berger was. De politie werd op de hoogte gesteld en onderzocht de zaak verder.

Na vier dagen onderzoek bleek het inderdaad de Ferrari van Berger te zijn. In de tussentijd is de gestolen F512 M naar Japan geweest waar hij de afgelopen 28 jaar heeft rondgehangen. Eind vorig jaar kwam de Ferrari naar het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is de auto in beslag genomen, maar loopt het onderzoek nog en heeft de politie nog niemand aangehouden.

Specificaties van de Ferrari F512 M

De F512 M is de laatste van de Testarossa-familie. Ferrari haalde bij deze ‘Modificata’ de klapkoplampen weg en er kwam een neus in lijn met de 355 en 456 GT. Er zijn 501 exemplaren gebouwd met ieder een ‘platte’ 5,0-liter V12-motor uit de 512 TR. De twaalfcilinder met dry-sump smering produceert 440 pk en 500 Nm. Daarmee is 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden te halen en kun je door tot 315 km/u.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)