Betaalbare klassiekers uit de jaren '80

Je wilt een klassieker uit de jaren ’80? Niks in Bitcoin geïnvesteerd? Dan is hier de TG Gids voor de (soms bijna) betaalbare iconen

Betaalbare klassiekers uit de jaren '80
Foto('s): Attentie Attentie / Unsplash

Er is een reden waarom we dit artikel niet op een warm strand met een cocktail in de hand aan het schrijven zijn. Ook wij hebben de boot gemist met Bitcoins. En met al die andere honderden cryptomunten. Maar ook met wat nulletjes achter het banksaldo minder kun je slagen voor een leuke weekendauto op leeftijd. Niet alle auto’s van meer dan veertig jaar oud zijn onbetaalbaar geworden – al waren ook veel auto’s op dit lijstje ooit goedkoper. Dit zijn (nog enigszins) betaalbare klassiekers uit de jaren ’80.

TVR Tasmin (€ 10.000)

TVR Tasmin

Je ziet eruit als – die midlife-crisis, die ga jij gewoon winnen!

Nee, veel TVR’s uit de jaren ’80 zijn er niet meer; de meeste zijn ergens in een greppel beland of tenondergegaan aan terminale mechanische ellende, en dat vaak tegelijkertijd. Maar je kunt (goed zoeken, liefst in het VK) nog altijd een Tasmin vinden voor onder de 10k. Die gaat je waarschijnlijk weinig jaren zorgeloos rijden opleveren, maar zou je enige minuten zeer intens rijplezier kunnen geven voordat ie je richting een greppel afvuurt ten gevolge van terminale mechanische ellende. Mijd in ieder geval het viercilinder 200-model, dat wel iets betrouwbaarder is – als het op ingehaald worden door een fietser aankomt. Hou het op de V6 of V8 en loop met een boog om exemplaren met slecht gerepareerde schade heen. Want schade gaat er sowieso zijn.

Jaguar XJS (€ 10.000)

Jagaur XJS Coupe

Je ziet eruit als – iemand die magazines maakt die in plastic boven in de schappen staan. Maar dan wel een succesvol iemand

Als je het over waar voor je geld hebt, kun je nauwelijks om een Jag heen. Shop verstandig en je kunt misschien zelfs zo’n fraaie V12 op de kop tikken, wellicht zelfs een die niet meteen ‘plof’ doet. De XJS is een hoop auto voor het geld – voor 10 à 15 mille heb je een Britse klassieker die de wereld vertelt: ‘Ja, mijn baas heeft het goed voor elkaar.’ Toegegeven, onmiddellijk gevolgd door: ‘Maar vraag niet hoe ie aan zijn geld komt.’

Honda CRX (€ 10.000)

Honda CRX

Je ziet eruit als – voor mensen die het weten: een JDM-connaisseur. Voor anderen: een Civic-rijder

De Japanse performance-legende uit de jaren ’80 die je echt wilt, is natuurlijk de eerste generatie Toyota MR-2. Maar de prijzen voor een goede originele zijn ronduit idioot geworden, dus waarom niet gaan voor de (nauwelijks, maar toch) praktischer en (nauwelijks, maar toch) goedkopere CRX? Hij weegt niks, heeft een ophanging met dubbele wishbones rondom en is dol op hoge toeren; hij rijdt zo goed als ie eruitziet. En hij ziet er – het design is naar verluidt geënt op dat van de Alfa Junior Zagato – nog steeds goed uit.

Ford Escort XR3i (€ 8.000)

Ford Escort XR3i

Je ziet eruit als – een ramkraker. Maar een ramkraker met smaak

De XR3i was de snelle Ford die een snelle Ford tot dé keus van de gasten ‘met net een rijbewijs en een ongezonde levensverwachting’ maakte. Goed, wie dat toen was, is nu vader of zelfs opa, maar laten we niet blijven hangen in het genadeloos voortrazen der tijd, maar de tijdloze stoerheid van de stamvader van Fords voorwielaangedreven hot hatches waarderen (al was ie bepaald niet zo snel als hij leek).

Opel Manta B2 (€ 15.000)

Opel Manta B2

Je ziet eruit als – een tragische Duitse-autofan. Dus de beste soort autofan

In de Duitse taal is der Mantafahrer een stereotype waarvan iedereen meteen weet wie er wordt bedoeld: een licht ontvlambare macho die geobsedeerd is door zijn auto en zijn vriendin, die kapster is. Maar misschien moet dat beeld toch eens om, want het design van deze pre-Calibra coupé wordt de laatste tijd sociaal steeds meer geaccepteerd (ondanks, of misschien dankzij New Kids). Vooral dat van de post-1982 B2-generatie met zijn schoenendoosontwerp. Probeer een nette te vinden (dat zal niet meevallen – ze zijn vaak riant gemodificeerd/zwaar toegetakeld, of roestig), berust in het feit dat geen enkele Manta ooit snel was en wentel je in de sensatie van het prima weggedrag en het feit dat je in een Opel rijdt waar mensen niet direct een oogkwaal van krijgen.

Maserati BiTurbo (€ 15.000)

Maserati Biturbo

Je ziet eruit als – jij bént het dolce vita. Achter de Wegenwacht-sleepauto

De Biturbo was niet alleen Maserati’s eerste volumemodel, maar ook ’s werelds eerste auto met twee turbo’s. Positief: er kwam behoorlijk wat power uit de compacte V6, die in latere versies zomaar 250 pk aantikte. Minder positief: er was nog meer dat stuk kon gaan. En tsjonge, wat gingen die dingen stuk. Vroege Biturbo’s waren ongelooflijk onbetrouwbaar, maar Maserati ging aan het werk, waardoor latere exemplaren net iets minder, maar nog altijd fabelachtig onbetrouwbaar waren. Maar dat vergeet je allemaal als je instapt in dat luxe interieur, een totale janboel van hout, velours en heel veel knopjes, waarvan met enig geluk zeker een kwart het nog doet. Een restyling door Gandini in 1987 maakte de lijnen wat minder scherp, maar wij nemen liever dat scheermesdesign van de eerdere auto’s. En een Wegenwacht Premium-abonnement.

BMW E30 320i (€ 10.000)

BMW E30 320i

Je ziet eruit als – Een Master of the Universe. Toen zijn bonus tegenviel

Een BMW mag hier niet ontbreken. De blauw-witte propellor is het boegbeeld van het knetterende jaren-’80 materialisme, het decennium waarin BMW zichzelf wortelde als hét merk van de greed is good-generatie. E30 M3’s zijn achterlijk duur geworden, dus laten we de andere kant op gaan met een wat bescheidener 320i. Hij is levendig, zijn lijnen zijn tijdloos, BMW’s legendarische M20-zes-in-lijn ligt onder de motorkap, en het open dak zorgt vanzelf voor de coupe waar de jaren ’80 ook al bekend om staan. Heerlijk spul.

Renault Alpine GTA Turbo (€ 30.000)

Renault Alpine GTA TurboFoto('s): Renault

Je ziet eruit als – Een serieuze sportwagenliefhebber. En een heel naieve

Oude 911 te voorspelbaar – en te betrouwbaar – naar jouw bijzondere smaak? Liever iets met meer glas dan de piramide voor het Louvre? De GTA Turbo heeft een 200 pk sterke turbo-V6 achterin, een carrosserie van glasvezel om het gewicht laag te houden, een superlage Cw-waarde en een pittige wegligging – wat wil je nog meer? Nou, misschien geen chronische roestproblemen (hoe een auto die vooral van plastic gemaakt is zó ontzettend kan roesten, géén idee, maar laat dat maar aan Renault over).

Reacties
  1. D.Charger zegt op 1 november 2021 om 20:08:

    Net als de Nissan 300ZX Z31 Turbo! 😉

  2. Danoontjepowerr zegt op 30 oktober 2021 om 08:01:

    Grappig dat de vw scirocco nooit genoemd word in dit soort lijstjes

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken