Het lijkt nog ver weg, maar in minder dan zeven jaar tijd moet de overheid een manier verzinnen om van ongeveer 9 miljoen Nederlandse personenauto’s de kilometerstanden in de gaten te houden. Want in 2030 gaan we Betalen naar Gebruik (BnG), ook wel bekend onder de noemers rekeningrijden en kilometerheffing. Niet alleen moet de overheid daarvoor je tellerstand kunnen uitlezen, dat moet ook nog op een manier gebeuren waar niet makkelijk mee gefraudeerd kan worden én er moet goed rekening gehouden worden met de privacy.

De overheid laat daarom een onderzoek uitvoeren om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Daarbij zijn een paar oplossingen direct afgevallen (zoals een app op je smartphone) en drie oplossingen overgebleven, die nu de meeste kans maken. Twee van die kanshebbers vereisen dat er een kastje wordt ingebouwd in elke auto. Laat Orwell het maar niet horen.

Manieren van kilometerregistratie voor Betalen naar Gebruik (BnG)

Het plan voor het rekeningrijden in 2023 is dat iedereen hetzelfde betaalt op elk moment. Een Mustang met een V8-motor betaalt per kilometer dus dezelfde heffing als een zuinige Prius. Ook maakt het niet uit op welk tijdstip je rijdt, in de spits of in de middag. Hieronder zie je drie methodes van kilometerregistratie die de overheid overweegt voor het Betalen naar Gebruik in 2030.

01: De huidige kilometerteller gebruiken, zonder kastje

Het onderzoek omschrijft de eerste oplossing als ‘voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie daarvan, eventueel met extra registratiemomenten’. Bij deze methode wordt er gewoon gekeken naar de kilometertellerstand van de auto, net als de garage dat doet bij de APK (of een beurtje).

Kilometerregistratie voor BNG door gewoon teller af te lezen

Om de kans op fraude te verkleinen, komen er meer meetmomenten in het jaar. Voertuigen die verbonden zijn met het internet, kunnen draadloos de kilometerstanden doorgeven. Deze auto’s hoeven dan niet los langs een keuringsinstantie. Ook kunnen er extra controles langs de weg worden gehouden, net als dat nu ook gedaan wordt door onder meer de Belastingdienst.

02: Een kastje in de auto zonder GPS voor rekeningrijden

Het onderzoek ziet ook brood in een kastje in de auto, maar wel eentje zonder GPS. Dit kastje wordt aangemerkt als de on-board unit of OBU. Het apparaatje is aangesloten op het CAN-bus-systeem van een auto of de OBDII-poort (spreek uit als ‘OBD Twee’, niet ‘obdiiiii’, om gênante momenten met je garagist te voorkomen bij gesprekken over Betalen naar Gebruik).

Het CAN-bus-systeem is het interne zenuwstelsel van een (moderne) auto en is bij elke auto net even anders. OBDII is een uitleessysteem dat een soort universele taal spreekt. Het laatste lijkt de makkelijkste oplossing, maar bij sommige auto’s functioneert de OBDII blijkbaar niet tijdens het rijden. Ook bevat de CAN-bus meer informatie. Oudere auto’s hebben beide systemen overigens niet.

Moderne auto waar OBDII aanwezig is voor Betalen naar Gebruik

Het kastje in de auto zou gebruikt worden om de werking van de kilometerteller te bevestigen. Dit kastje kan bovendien op afstand worden uitgelezen. Hiervoor zou de OBU dus een simkaartje kunnen hebben of er zouden ontvangers door Nederland worden geplaatst voor het kastje. Die laatste oplossing zou op basis van een LoRaWAN werken. Dit mag je gelijk weer vergeten.

03: Een kastje in de auto met GPS voor BnG

Dit is waarschijnlijk de minst populaire oplossing voor Betalen naar Gebruik, aangezien de overheid op elk moment zou kunnen weten waar je bent. Je locatie deel je het liefst alleen met je partner en je familie. En natuurlijk met Google, Apple, Facebook, Twitter, Tinder en TikTok en zijn vriendjes. Maar niet met de overheid. Dit kastje zou de kilometerstand op basis van GPS registreren en naar de regering sturen.

Naast GPS zou deze oplossing ook de data van de auto uitlezen via het CAN-bus-systeem of de OBDII-poort. Zo registreert het kastje bijvoorbeeld geen kilometers als de auto stilstaat op een autotrein, om maar iets te noemen. Het onderzoek meldt dat privacy cruciaal is voor deze oplossing. Ook houden ze rekening met fraude, zoals het verstoren van het GPS-signaal.

‘Kilometerregistratie met een kastje is de beste oplossing’

Onderzoeksbureau Decisio concludeert dat een kastje in de auto (met of zonder GPS) de beste methode is. ‘Voor een (vrijwel) waterdicht kilometerregistratiesysteem zijn on-board units (OBU’s) nodig die tijd en plaats kunnen bepalen. Deze kunnen privacy-proof worden gemaakt, zodat ze geen tijd en plaats doorgeven (maar alleen een kilometerstand).’

Controles langs de weg checken de werking

Om er zeker van te zijn dat de kastjes niet gemanipuleerd worden, moeten er extra controles gedaan worden, zo staat in het onderzoek naar het Betalen naar Gebruik. ‘Wegkantsystemen en mobiele controles moeten worden ingezet om te controleren of de OBU correct functioneert en niet gemanipuleerd wordt’, menen de schrijvers van het rapport.

De nadelen van een kastje voor de kilometerregistratie

‘De nadelen van dit systeem zijn de relatief hoge kosten, het vermoedelijk beperkte draagvlak voor de verplichte inbouw van deze OBU’s en dat het een uitdaging zal zijn om ze in alle voertuigen ingebouwd en werkend te hebben per 1 januari 2030’, zo geeft het BnG-rapport aan.

Lees ook: Alles wat je moet weten over rekeningrijden

Volgens het onderzoek is geen enkele methode perfect en zijn er altijd afwijkingen. Zo houdt erkent het onderzoek dat kilometertellers in auto zelf al niet perfect zijn: ‘De kilometerteller van een voertuig is niet geijkt en verschilt (maximaal een paar procent) per automerk, -type en band (spanning, slijtage).’

Wat vindt Nederland van Betalen naar Gebruik (BnG)?

De overheid heeft ook een onderzoek gedaan naar het draagvlak van de nieuwe maatregel in 2030. ‘De eerste reactie op BnG lijkt veelal positief te zijn. Na een korte toelichting staat de helft (50%) van de Nederlanders positief tegenover BnG.’ Anders gezegd: de helft van de Nederlanders staat níét positief tegenover BnG…

Lees ook: Dit wordt ongeveer de prijs per kilometer voor rekeningrijden

Ook is niet iedereen positief over het feit dat alle bestuurders hetzelfde gaan betalen. Slechts 39 procent is het hiermee eens en 32 procent is het oneens. De rest is neutraal. Ongeveer de helft (47%) wil dat er gerekend wordt op basis van uitstoot. Een bepaald tarief op basis van de energiebron/brandstofsoort vindt 31 procent eerlijker.

Reacties

  • Kilomleka heeft op 27 januari 2023 geschreven:

    Gooi die belasting bij de prijs van de benzine. Rijdt je veel, betaal je veel. Rijdt je weinig, betaal je weinig. Totaal geen gezeik met kastjes en kilometerstanden nodig. Ook geen onderzoeken die belastinggeld kosten, en geen berg ambtenaaren die duidelijk de boel in de gaten zouden moeten gaan houden

    Reageer
  • Gerrit van der Gun heeft op 26 januari 2023 geschreven:

    Helemaal mee eens, ik rij per jaar ongeveer 12.000 km waarvan 70% in het buitenland waar ik ook al belasting betaal via tol en in brandstof maar ja bestelen doen ze toch wel

    Reageer
  • Antoine heeft op 26 januari 2023 geschreven:

    Het komt er op neer Dat Arme mens meer gaat betalen en de rijke steets minder
    Net als met het ziekenfons toen

    Reageer
  • Jelle heeft op 24 januari 2023 geschreven:

    En hoe zit dat dan met al die buitenlandse kentekens, die rijden dan voor nop .

    Reageer
  • TRG41 heeft op 23 januari 2023 geschreven:

    iemand tips om dat kastje te saboteren?

    Reageer
  • Matchbox heeft op 23 januari 2023 geschreven:

    Wegenbelasting helemaal afschaffen is natuurlijk ook oneerlijk, mocht zoals te lezen in een aantal reacties hierboven alles in de brandstofprijs verrekend gaan worden.

    Met andere woorden, dan rijden die godsgruwelijke zware elektrische auto’s vrijwel voor nop (enkel stroom/belasting) door het land. Vergeet dan even niet, dat wegenbelasting niet enkel om uitstoot gaat maar ook over het wegennet zelf waar iedere auto gebruik van maakt. Denk aan onderhoud e.d.

    Daar een zware elektrische auto dan toch zeker wel aan mee mag betalen en zelfs nog meer ook kijkend naar het gemiddelde gewicht tov de brandstof auto’s die er rondrijden hedendaags.

    Wegenbelasting mag in die zin afgeschaft worden er dan wel een eerlijk alternatief voor komt. Wat nooit zal gebeuren en er ook niet is.

    De zogenaamde ‘oplossingen’ die worden benoemd in het artikel zijn tov het huidige systeem helemaal niet de ideale oplossing. Het grotendeel vd bevolking wil al zeker niet zo een kastje in z’n auto, ook al zou de keuze vallen op de gps-loze variant. Zo te lezen hebben ze het bij deze variant alsnog over het ‘op afstand kunnen uitlezen’ en/of dmv een simkaart. Dit is alsnog een alternatief voor gps en/of een gps signaal.

    Sowieso zijn alledrie de methodes al te manipuleren vroeg of laat en is heel dit plan onnodig en gaat dit ook onnodig veel geld kosten, zeker wanneer ze al een termijn in het vizier hebben. Het jaar 2030 is sneller in zicht dan we denken.

    Vraag me oprecht af wat nou echt de reden hiervan is om dit in te gaan voeren. Het huidige systeem, de wegenbelasting per auto bepalend door hoe deze uit de wltp o.i.d. komt vind ik persoonlijk nog altijd veel eerlijker dan wat het plan vd overheid is. Niks geen fysiek kastje, elektronica, extra controles en onnodige miljoenen euro’s de balk over gooien terwijl er nog heel wat andere zaakjes al jaren lopen die naar mijn idee meer prioriteit hebben dan dit plan. Zorg gewoon eens dat alles opgelost en of sneller op te lossen is en ga dan pas verder kijken. Elk jaar komt er wel iets bij of het nu om extra belasting gaat of een nieuwklimaat doel die ze willen behalen. Waarom kunnen we niet eens (hoe makkelijk het misschien ook klinkt, laat staan als kortzichtig zou kunnen worden opgevat) niet de komende zeg 4 á 5 jaar alles laten zoals het is om die stabiliteit en een beter overzicht te kunnen krijgen. Het is tegenwoordig nog amper of zeg maar gewoon niet te volgen wat er zich afspeelt, de plannen zijn met bijbehorende doelen, wat er zich in het verleden heeft afgespeeld die hedendaags nog altijd niet opgelost is en tevens nog altijd invloed heeft. En ik durf te zeggen dat het grotendeel van Nederland het hier ook mee eens is of aan dit soort situaties/onderwerpen aan het denken is. Laat staan er zelf nog in te zitten.

    Laatste wat mij nog altijd verbaasd bij het lezen van dit soort berichten mbt een plan o.i.d. die de overheid wil invoeren. Is dat er vrijwel altijd een onderzoek is gedaan onder de bevolking. Zo te lezen is het 50/50, maar op hoeveel personen is dat onderzoek dan gebaseerd!?

    Ik heb nog nooit in heel mijn leven mee gedaan en/of een uitnodiging mogen ontvangen om aan een onderzoek uit ‘Overheidsinstanties’ deel te mogen nemen. Nog nooit! En dan praat ik tevens voor heel veel Nederlanders durf ik wel te zeggen.

    Het volk heeft geen ene k**** te vertellen, laat staan medezeggenschap in dit soort zaken die vanuit de Overheid komen. Laat mij een bewijs zien dat iedere Nederlander, wat ongeveer 17 miljoen mensen zijn. Allen mee kunnen doen / hebben gedaan aan dit soort onderzoeken. Of vermeld voortaan aan de bevolking om hoeveel mensen het gaat die mee hebben gedaan uit dit soort onderzoeken. En laat dan vooral het woord ‘bevolking’ aub achterwege met dit soort fratsen.

    Wat mij betreft mogen ze de manier waarop dit al tientallen jaren wordt belast aan de bestuurder/voertuigeigenaar dmv wegenbelasting, accijnzen etc lekker zo laten. Zelf rij ik nog altijd in een brandstofauto en mij hoor je niet klagen over de manier waarop. Eerlijk zal het nooit helemaal worden maar wat ze nu allemaal gaan door drukken is nog oneerlijker dan de huidige manier. Vroeg of laat barst de bom onder de bevolking. Het wordt, waar ik het ook steeds meer mee eens aan het worden ben, een land van controle of beter gezegd een Controle Staat!

    Reageer
  • Jack heeft op 22 januari 2023 geschreven:

    Ja het wordt een politie staat dit komr om dat je jaloerse jankerts hebt die bijna niet rijfen ga met de trein of taxi als je te weinig rijd day is veel eerlijker ot ga jij mijn kilometers betalen dan rijd ik wel verder gewoon burger afperssen door de regering alles gaat hierdoor nog duurder worden en het is van de zotten dat als je naar het buitenland gaat nog moet betalen zorg ook day buitenlanders gaan beralen elke kilometet die ze rijden

    Reageer
  • Marhog heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Als de auto op een autoambulance vervoerd wordt, hoe wordt dat opgelost?

    Reageer
  • Autobahnliebhaber 😁👏 heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Begrijpen die idioten nu echt niet hoe t moet ?? Simpel en goedkoopste oplossing voor iedereen ..pak Duitsland als voorbeeld ..wegenbelsting , BPM , kwartje van KOK , provinciale opcenten waar je in NL gediscrimineerd wordt waar je auto tentoongesteld is !? en alle heffingen zijn in NL extreem hoog..vergeet die hele onzin , 6000 ambtenaren minder noodzakelijk en gewoon : vervuiler betaalt , alles in 1 brandstofprijs en klaar !!

    Reageer
  • Gijs heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Dat wordt dan een oldtimer zonder obd voor controle
    Of een leaseauto uit Duitsland
    Simpel

    Reageer
  • Johan heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Wat een onzin allemaal! We betalen toch altijd al per kilometer!?
    Via de brandstof accijns! Als ze nog meer willen vangen van de weggebruiker moeten ze dat gewoon aanpassen.

    Reageer
  • boerdec heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Echt weer een oplossing die veel onnodige kosten en dergelijke meebrengt. Je moet gewoon het gemiddelde aantal km per brandstofsoort pakken en vanuit de bijbehorende wegenbelasting een bedrag per km distilleren. Dit doe je bij de brandstof prijs op en klaar. Makkelijkste en snelste oplossing!
    Bij de grenzen kun je een camera systeem installeren die alle Nederlandse kentekens registreert bij passage. Als je binnen, zeg, 6 uur terugkeert wordt je geregistreerd als tanktourist en krijg je een naheffing thuis.

    Reageer
  • AzureblueElise heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    En dan wordt de BPM zeker afgeschaft? Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah

    Reageer
  • Saab 9.5 aero heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Geweldig nieuws, kan ik vanaf mijn 70e eindelijk een hele dikke auto rijden zonder door de overheid te worden beboet. Oeps Tja… die zijn dan waarschijnlijk helemaal niet meer te krijgen. Weg gesaneerd door Jesse Klaver en al zijn vrienden die je alles misgunnen.

    Reageer
  • Dick heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    De kilometers in het buitenland worden ook mee geteld! Werkelijk krankzinnig, het argument is dat de privacy wet verbiedt dat ze weten waar je bent.

    Reageer
  • Genaaid word je toch. heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Toch wel. Het gaat om de gereden km en het maakt niet uit waar je die maakt.

    Reageer
  • alexander heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    nederland moet gewoon net als duitsland dit verdisconteren in de brandstof , het aller eerlijkste voor iedereen. wie veel rijd betaald meer ,wie een dikke motor in de auto heeft betaald meer. enz enz gaat allemaal vanzelf,zonder fraude en gezeur.
    maar ja dan word of de benzine zo duur dat iedereen naar duitsland gaat om te tanken of we moeten dat kwartje van kok permanent terug krijgen en dat er dan weer bij doen om BnG te betalen. dan blijft alles bij t oude en kan de wegenbelasting(houderschapsbelasting) gewoon weg

    Reageer
  • Eelco heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Wat ik mis; hoe gaan ze met in het buitenland gerende kilometers om? Het kan toch niet zo zijn dat de NL overheid gaat verdienen op de kilometers die ik in het buitenland rijd?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Gerrit van der Gun Reactie annuleren

(verplicht)