Kom je hier om een punt te maken of om juist iemand op zijn plek te zetten? Mooi, want je zit hoe dan ook goed. Want wie staat er nu het vaakst op de vluchtrook in een reflecterend vestje en wie rijdt er doorgaans wijzend en lachend aan voorbij? Antwoord op die vragen krijg je hieronder. Dit zijn de betrouwbaarste en onbetrouwbaarste auto’s van 2022.

Het onderzoek wordt gedaan door De Consumentenbond. Nederlanders met een auto uit 2012 of jonger mogen mochten een lijst invullen met vragen over hun auto. Bijvoorbeeld het aantal pechgevallen en de consequenties daarvan. Uiteindelijk krijgen alle auto’s en automerken een rapportcijfer van De Consumentenbond.

Betrouwbaarste auto’s van 2022

Vaste gasten bovenaan de lijsten zijn de Aziatische merken. Het schoolvoorbeeld is dit jaar de Mitsubishi ASX – de oude dus, nog niet de eeneiige tweeling van de Captur. Verder valt de dominantie van Azië wel mee. De nieuwe Volkswagen Polo en Peugeot 208 doen het goed, net als de Seat Ateca. Opvallend is de score van de Toyota Auris. De versie die voor 2013 is gebouwd, scoort beter dan het nieuwste model.

Er zijn trouwens automodellen met hetzelfde rapportcijfer, waardoor de top tien niet op tien eindigt, maar op nummertje acht. Er zijn dus wat gedeelde plekken – dat ga je ook bij de rest van de lijstjes zien. Onze oprechte excuses aan mensen met zelfgediagnosticeerde OCD.

1. Mitsubishi ASX (tot 2022) – 9,3
2. Mazda CX-3 (2015-heden) – 9,2
3. Peugeot 208 (2019-heden) – 9,1
3. Volkswagen Polo (2017-heden) – 9,1
5. Suzuki Celerio (2014-heden) – 9,0
6. Suzuki Vitara (2015-heden) – 8,9
7. Seat Ateca (2016-heden) – 8,8
7. Suzuki SX4 (2012-heden) – 8,8
7. Toyota Auris (2012-2013) – 8,8
8. Renault Clio (2019-heden) – 8,7

Minst betrouwbare auto’s van 2022

Tenzij je graag aan je auto laat sleutelen, ben je het slechtst af met een Renault Scenic. De versie die tot 2015 werd gebouwd, scoort een 1,0 in het onderzoek. Hij wordt gevolgd door zijn Mégane-broertje. Ook de elektrische Zoe zit in de top tien minst betrouwbare auto’s van dit jaar. In 2021 haalde de Zoe ook al slechte resultaten bij het onderzoek van de Euro NCAP.

1. Renault Scenic (2012-2015) – 1,0
2. Renault Mégane (2012-2016) – 2,2
3. Skoda Fabia (2012-2014) – 3,7
4. Citroën C4 Picasso (2013-2018) – 3,8
5. Renault Zoe (2017-heden) – 4,3
6. Volkswagen Polo (2012-2014) – 4,5
7. Peugeot 208 (2012-2015) – 4,6
8. Ford Focus (2012-2018) – 5,2
8. Volkswagen Polo (2014-2017) – 5,2
8. Volkswagen Passat (2014-heden) – 5,2

Betrouwbaarste automerk van 2022

Volgens De Consumentenbond kun je het best een auto uit Japan of Zuid-Korea kopen. Negen van de tien merken in de top tien komen uit die twee landen. Suzuki voert de lijst aan vlak voor Mitsubishi en Subaru. Het enige Europese land dat zich er tussenin heeft gewurmd, is BMW. Seat sluit keurig aan als elfde voor Mercedes.

1. Suzuki – 8,5
2. Mitsubishi – 8,4
3. Subaru – 8,3
4. Toyota – 7,9
5. BMW – 7,6
5. Honda – 7,6
5. Mazda – 7,6
6. Kia – 7,5
6. Lexus – 7,5
7. Hyundai – 7,2

Minst betrouwbare automerk van 2022

Hoe verder we naar beneden komen, hoe meer Franse merken we tegen komen. Ondanks auto’s in de top 10 betrouwbaarste auto’s staan Peugeot en Volkswagen onderaan. Verder doet Volvo het matig voor een merk dat zich neerzet als beschermheer van de autoveiligheid. Zij staan 15e van de 24 merken.

1. Citroën – 6,0
2. Renault – 6,1
2. Ford – 6,1
2. Fiat – 6,1
3. Volkswagen – 6,4
3. Peugeot – 6,4
3. Nissan – 6,4
4. Audi – 6,5
5. Opel – 6,6
6. Volvo – 6,8

Reacties

  • Joost heeft op 22 november 2022 geschreven:

    Beetje vreemd om te stellen dat een merk slecht is vanwege een type, mogelijk een spefieke uitvoering, is een beetje kort door de bocht.

    Reageer
  • Toch typisch heeft op 22 november 2022 geschreven:

    Opvallende zaken:
    Over het algemeen scoren de kleinere, simpelere auto’s beter dan grotere auto’s.
    Veel merken hebben maar een heel beperkte sample. Kennelijk zijn Audi en Mercedes rijders geen lid van de Consumentenbond.
    Bij Renault zijn de Scenic en Zoe bagger, maar voor de rest scoren ze juist bovengemiddeld goed.
    Bij VW zit er een enorm verschil tussen de eerste helft van het vorige decennium (slecht) en daarna (goed). Zelfde trend bij Citroen en Volvo.
    De Koreanen zijn niet meer dan gemiddeld en halen het bij lange na niet bij Honda, Mitsubishi en Suzuki.

    Reageer
  • TwannE heeft op 21 november 2022 geschreven:

    trouwens gans die top zijn ouwe peten bakken…

    Reageer
  • TwannE heeft op 21 november 2022 geschreven:

    de mottigste bak aller tijden…. pfff…. inderdaad ouwe peten rijden daarmee… 500 km per jaar! lang leve de statistieken

    Reageer

Laat een antwoord achter aan TwannE Reactie annuleren

(verplicht)