Ze bezemen nog wel even na bij de Euro NCAP, maar we kunnen wel vrij zeker zeggen dat ze deze maand niet veel meer tegen de muur gaan zetten. Op de valreep presenteren de baldadige wetenschappers (ze noteren immers hun bevindingen) de twee onveiligste auto’s van 2021. Beide modellen komen van hetzelfde moederbedrijf. Eentje werd zelfs slechter na z’n meest recente facelift en scoorde daarom nul sterren in de crashtest.

De onveiligste auto’s van 2021 zijn de Renault Zoe en de Dacia Spring

We deden niet echt ons best om het verhullen, maar het zijn de elektrische Renault Zoe en de elektrische Dacia Spring die de twijfelachtige eer claimen. Wij hadden ons geld gezet op de Dacia Spring als de minst veilige, maar het is de Zoe die met nul sterren naar huis gaat. De Spring krijgt tenminste nog één ster van de vijf.

Wat is er mis met de Renault Zoe?

De Renault Zoe werd vorig jaar gefacelift en ontving daarbij verschillende verbeteringen aan de batterij. Maar volgens de Euro NCAP werd er niet naar de veiligheid gekeken. ‘Integendeel, de in de stoel gemonteerde zij-airbag, die voorheen het hoofd en de borstkas beschermde, is vervangen door een minder effectieve airbag voor alleen de borstkas’, meldt de Euro NCAP.

De instantie houdt zich niet in: ‘De nieuwe Zoe biedt in het algemeen slechte bescherming bij ongevallen, slechte bescherming van kwetsbare weggebruikers en mist zinvolle technologie voor het vermijden van aanrijdingen, waardoor hij wordt gediskwalificeerd voor alle sterren.’ Het persbericht van de Euro NCAP kopt zelfs: ‘De nalatenschap van de Renault Laguna is geruïneerd door de Zoe en Spring’. De Laguna was in 2001 de eerste auto die vijf sterren behaalde.

Wat gaat er fout bij de Dacia Spring?

Over de Dacia Spring is de Euro NCAP net zo vernietigend als over de Zoe. ‘Zijn prestaties bij crashtests zijn ronduit problematisch, met een hoog risico op levensbedreigende verwondingen voor de borstkas van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagier bij frontale crashtests en marginale borstbescherming bij een zijdelingse botsing. De matige crashprestaties en slechte crashvermijdingstechnologie resulteren in een beoordeling van één ster voor de Dacia Spring.’

Andere Dacia’s behoren ook tot de onveiligste auto’s van 2021

Alle auto’s die dit jaar getest werden, scoorden vier of vijf sterren, op vier na. De andere twee waren de Dacia Logan en de Dacia Sandero Stepway. We sluiten af met het laatste verwijt aan de deur van de Renault Groep: ‘Het is cynisch om de consument een betaalbare groene auto aan te bieden als dit gepaard gaat met een hoger letselrisico bij een ongeval. Andere auto’s, zoals de Fiat 500e, onlangs bekroond met vijf sterren in Green NCAP, tonen aan dat veiligheid niet hoeft te worden opgeofferd voor milieuvriendelijkheid.’

Advertentie

Reacties

  • Ed says at 11 december 2021:

    Ach, veiligheid, kreukelzones, milieu, etc.. Allemaal betrekkelijk. Zulke auto zijn als boodschappenkarretje op de markt gezet. Moet je ook niet veel van verwachten. Voldoen toch waar ze aan moeten voldoen. Goedkoop rijden zonder al te veel de overheid te spekken.

    Reply
  • Nofear says at 10 december 2021:

    Nog liever met de fiets dan met een Dacia

    • Ed says at 11 december 2021:

      Ja, die hebben ook een goede kreukelzone…

      Reply
    Reply
  • Roger says at 9 december 2021:

    Een 2cv is kreukelzone van voor-tot achterbumper.

    Reply
  • Kaipo says at 9 december 2021:

    In de 80s niks van dit en ik leef nog

    Reply
  • Jays says at 9 december 2021:

    Ja je schrikt je dood als je ze ziet rijden en laat staan als je er zelf in rijd😂😂😂. In elk opzicht een rijdende doodskist

    Reply
  • Mr. Mister says at 9 december 2021:

    Elke Dacia is een rijdende doodskist.

    • G.H. says at 14 december 2021:

      Elke auto boven de 80 km frontaal tegen boom of muur, is dodelijk.

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie