BMW 2 Active Tourer: verwarring alom

Dit hier is de nieuwe BMW 2 Active Tourer, een auto die er alleen lijkt te zijn om alles wat je dacht te weten over BMW in één klap naar de ratsmodee te helpen. Zullen we je even langs de belangrijkste verwarringen helpen? Nee, wees niet bang: we zijn bij je.

1) BMW’s hebben achterwielaandrijving
Niet dus. Niet meer. Want deze BMW 2 Active Tourer is de eerste BMW met voorwielaandrijving. Dat komt omdat hij onderhuids helemaal geen BMW is, maar een Mini.

2) BMW’s hebben dikke motoren
Nope. Al een tijdje niet meer, trouwens, sinds Efficient Dynamics zijn intrede deed. Maar ook de motoren van de Active Tourer zijn precies degene die je kent van Mini, wat onder andere inhoudt dat de basismotorisering, de 218i een driecilindertje heeft. Wat overigens alleen een psychologische barrière inhoudt: we hebben laatst met dat 1,5 liter grote motortje kunnen rijden in de nieuwe Mini en dat beviel prima. Verder komen er trouwens een 225i (tweeliter turbo, 231 pk, 0-100 km/u in 6,8 seconden, top 235 km/u) en een 218d (150 pk, 8,9 seconden, 206 km/u).

3) BMW’s zijn mooi
Nou… In de regel wel, al heeft BMW inmiddels een paar legendarische lelijkerds (X6, 5 GT) op de weg gezet. Deze 2 Active Tourer kun je op de elftalfoto ook niet echt gebruiken. Veel meer dan een Mercedes B-klasse (ook al zo’n auto die in postervorm boven helemaal niemands bed hangt) met een Hofmeister-knik kunnen we er niet in zien. Maar dat  is misschien ook omdat het steeds niet lukt om heel erg lang naar ‘m te kijken.

4) BMW-namen zijn makkelijk
Dat leek zo hè? De even nummers (2, 4 en 6) zijn voor coupés en cabrio’s, de oneven (1, 3, 5 en 7) voor hatchbacks, sedans en stations. En dan heb je de X voor SUV-achtigen, de M voor sportievelingen en de i voor elektrische dingen. Klaar! Not. De 2-serie Active Tourer dendert overal keihard doorheen. Waarom hebben ze er dan geen 1-serie van gemaakt (zoals velen vooraf vermoedden)? ‘Kan niet,’ zegt BMW, ‘want de 2-serie is groter en duurder dan de 1.’ Waarom dan niet een hele nieuwe letter voor dit soort auto’s? ‘Hebben we naar gezocht,’ aldus BMW. ‘Maar alle combinaties van één letter en één cijfer waren al geclaimd door andere merken. Nou ja, op één na: de Y. Maar om je auto nou Y1 of Y2 te gaan noemen…’ Spreek het op z’n Engels uit en je weet waarom dat qua duidelijkheid ook niet echt een optie was. Trouwens: als dat ‘2-serie’ al niet stom genoeg was: degene die dat bedacht heeft, is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor dat ‘Active Tourer’. Wat een ongelooflijke ‘best agers met een actieve levenstijl’-marketing flutnaam is dat, zeg.

5) BMW’s rijden fenomenaal
Nou, da’s het enige punt dat blijft – misschien. Als gezegd, de nieuwe Mini reed fijn, maar de BMW 2 Active Tourer is een stuk hoger en zwaarder, dus dat laat tot we hem gereden hebben nog enige ruimte voor twijfel. En mochten we met elke BMW graag de achterkant even een zijstapje laten maken; dat is met deze 2 sowieso verleden tijd.

Verder nog iets? Nee, eigenlijk. Behalve dat we het zo langzamerhand tijd vinden worden voor een borrel. Een dubbele.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken