Bij BMW is het al bijna een heel jaar feest. Dit jaar bestaat de M-divisie 50 jaar en als ultieme oprotfrietje (in de positiefste zin van het woord) is hier de BMW 3.0 CSL – een naamplaatje dat toevallig ook zijn vijftigste verjaardag viert dit jaar. Voor de gelegenheid geven ze deze nieuwe Batmobile (zoals de oude ook wel heet) de krachtigste zescilinder van het merk (voor een straatauto) ooit.

De nieuwe BMW 3.0 CSL is een flink omgebouwde BMW M4. De neus krijgt grote, maar subtielere nieren en de voorbumper doet denken aan de Hommage R van een paar jaar geleden (die weer op de CSL van weleer leek). De brede wielkasten áchter schreeuwen Batmobile, net als de achtervleugel. Natuurlijk mogen de M-kleuren niet ontbreken.

Gelukkig voor BMW hebben ze niet een compleet nieuwe motor hoeven te bouwen om aan de naam BMW 3.0 CSL te voldoen. In deze bijzondere auto ligt de bekende 3,0-liter zes-in-lijn, maar in dit geval heeft hij 560 pk en 550 Nm. Volgens BMW heeft hij de nieuwe CSL ‘een sterke connectie met motorsport en de BMW M4 GT3.’ Die GT3-racer heeft 600 pk.

De motor zit vast aan een handbak met zes versnellingen en al het vermogen gaat naar de achterwielen. Een actief differentieel (dat 100 procent op slot kan) zorgt ervoor dat je met de nieuwe 3.0 CSL ‘door bochten kunt manoeuvreren met gecontroleerde drifts’. Oftewel, voet naar beneden, sturen waar je heen wilt en je achterbanden keurig oproken.

Het gewicht van de BMW 3.0 CSL

Waar de oude CSL aluminium en zeer dun plaatwerk gebruikte, gaat BMW bij de nieuwe CSL voor CFRP, ofwel kunststof dat versterkt is met koolstofvezel. Bijna al het plaatwerk is van CFRP gemaakt. Ook is er genoeg naakt koolstofvezel zichtbaar, bijvoorbeeld in de zijkskirts en de diffuser.

Deze koolstofvezel deeltjes worden met de hand gemaakt. Volgens BMW weegt de nieuwe 3.0 CSL ‘2,9 kilo per pk’. Als we dat doorberekenen (560 pk x 2,9 kilo) kom je uit op 1.624 kg, wat ongeveer even zwaar is als de M4 CSL.

De ontwikkeling van deze BMW 3.0 CSL kostte 200 uur in de windtunnel. Aan elk exemplaar sleutelen 30 techneuten maar liefst drie maanden. De productie bestaat uit acht stappen die per stuk tot wel tien dagen kunnen duren.

In totaal gaan ze er een toepasselijke vijftig stuks van bouwen. Op het dashboard kun je zien welke van de vijftig je hebt. Prijzen voor de nieuwe BMW 3.0 CSL zijn nog niet bekend, maar ga uit van een behoorlijk bedrag voor zo’n gelimiteerde BMW.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)