Hoe is het toch mogelijk, de exacte emissienorm bekend onder de naam Euro5 (per 1 september 2009) is nog niet eens vastgesteld, komt BMW met een auto die volgens eigen zeggen al aan Euro6 voldoet, een nog strengere norm die voor 2014 in Europa staat gepland.
 
Het gaat om de met de facelift mee vernieuwde BMW 330d waarvan de volledig nieuw ontwikkelde motor met 245 pk en 520 Nm beter presteert dan zijn voorganger. Volop aandacht is er gegaan naar de inspuit- en turbotechniek en de auto wordt voorzien van een oxidatiekatalysator, effectief roetfilter en een regeneratieve NOx-opslagkatalysator. Dat is een hele mond vol voor ‘vasthouden als de motor een hoge uitstoot heeft en verbranden als ie op temperatuur is. En daarmee worden verbruik en uitstoot al flink verminderd.
 
Maar de uitvoering die aan de Euro6 norm voldoet is de 330d BluePerformance waarbij de stikstofoxides nog verder worden teruggedrongen en dat levert een resultaat op waarbij het aandeel roetdeeltjes in de uitlaatgassen ongeveer gelijk is aan de concentratie in de lucht.
 

Reacties

Meer van TopGear