Laten we bij het begin beginnen. Letterlijk. De neus – want daar heeft ie nogal veel van. De neusgaten van de nieuwe BMW 4-serie domineerden alle gesprekken over de auto sinds het merk een studiemodel liet zien in september vorig jaar. We moeten toegeven, op de foto’s van BMW ziet het er minder onsmakelijk uit dan op de eerder gelekte platen, maar het blijft een joekel van een grille. Essentieel zijn de twee bevertanden niet, want een groot deel van grille is dicht.
En dan nog even over de nummerplaat. Wat is het punt van de enorme grilles op de BMW 4-serie als je er direct een nummerplaat op plakt? Hebben we niets geleerd van Alfa Romeo? Aan de andere kant breekt het de nieren wel, en daarmee is de 4-serie een van de weinige auto’s die er juist beter uitziet met een nummerplaat. Het is alsof je een tattoo neemt op je voorhoofd, maar wel een flinke pony laat staan om hem te verbergen.
De BMW 4-serie is lager dan de 3
De eerste 4-serie was grotendeels een 3-serie met een andere naam en zonder b-stijlen. De nieuwste onderscheidt zich meer van de sedan. De coupé is 60 millimeter lager, 27 millimeter breder en de wielen staan verder naar de hoeken. Het zwaartepunt is 21 millimeter lager dan dat van de sedan, voor meer grip. De essentie van de 8-serie is terug te vinden in de 4-serie, maar dan met een simpeler lijnenspel.
Hij is lichter en sterker
Hij ziet er niet alleen anders uit, de 4-serie is ook gemaakt van ander spul. De voorschermen, de motorkap en de deuren zijn van aluminium om gewicht te besparen en de verdeling van het gewicht meer naar de achterwielen te verplaatsen. Op diverse plaatsen is de BMW 4-serie verstevigd voor meer stijfheid van de carrosserie. Het doel is scherper stuurgedrag. Om dezelfde reden is de ophanging herzien en zou het geheel steviger moeten zijn.
Genoeg power voor de BMW 4-serie
Tot de BMW M4 verschijnt, is de BMW M440i xDrive de krachtigste. Hij is zelfs krachtiger dan de M340i xDrive. De zes-in-lijn produceert 374 pk en een 48-volt elektromotor tilt de power nar 385 pk. Het beetje extra elektrokoppel zou het turbogat moeten wegpoetsen. Daarnaast komt ie als 420i en 430i met 184 en 258 pk. Dieselaars stappen in de 420d met 190 pk of de twee topmotoriseringen, de 430d en 440d, waarvan het definitieve vermogen nog bekendgemaakt moet worden.
i- en M-versies volgen, net als de cabriolet en Gran Coupé
Boven aan de voedselketen van de 4-serie staat de nieuwe BMW M4, die nog niet onthuld is. Deze krijgt de zes-in-lijn uit de BMW X3 M, goed voor meer dan 500 pk. Naar verluidt komen er handgeschakelde versies, automaten, verschillende vermogens en vier- of achterwielaandrijving. Voor ieder wat wils.
In 2021 komt de BMW 4-serie cabriolet met een softtop. De Gran Coupé zal deze zonneaanbidder vergezellen. De twee auto’s zullen tevens de M4-badge dragen. Een elektrische versie, die i4 zal heten, zal grotendeels de carrosserie van de 4-serie gebruiken. Wel krijgt hij andere velgen, aerodynamische toevoegingen en zijn eigen kleuren. BMW denkt dat verbrandingsmotoren nog decennia relevant blijven, vandaar dit veelzijdige platform. Ze willen alles kunnen aanbieden.
De prijzen van de nieuwe BMW 4-serie volgen later.
Reacties