BMW 3-serie Touring: 1e rij-indruk

Als je mag kiezen, heb je dan liever een SUV of een BMW 3-serie Touring? Hint: 'een SUV' is níet het goede antwoord

BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019
BMW 3-serie Touring 2019

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 3-serie Touring. In de komende editie van het magazine lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights

Testobject: BMW 3-serie Touring
Uitvoering: 330d
Locatie: München en omgeving
Weersomstandigheden: Zonnig en warm

Ah, de BMW 3-serie Touring. Altijd goed, toch?

Precies. Dit is nou typisch zo’n auto die al 32 jaar exact hetzelfde doet en daar in uitblinkt. Een BMW 3-serie Touring is altijd elegant en praktisch, en koppelt dat aan het rijplezier dat je van een 3-serie gewend  bent.

En dat is bij de nieuwe niet anders?

Nee joh, tuurlijk niet. Never change a winning team, toch? En dus is ook de nieuwe BMW 3-serie Touring een fraai ogende verschijning. Gelukkig maar, want van wat we de laatste tijd bij de Duitsers vandaan zien komen, worden we niet altijd even vrolijk. De 3-serie onttrekt zich daar voorlopig nog aan, en dat is maar goed ook. Hij is in alle richtingen iets gegroeid (paar centimeter) en dat resulteert in meer ruimte voor de inzittenden en meer bagageruimte.

Hoeveel meer?

Qua bagage: 32 liter meer, waarmee het totaal op 500 liter komt. De achterbank is standaard in drie delen (40-20-40) neer te klappen, eventueel kan dat zelfs elektrisch. Met alles plat kan er 1.510 liter in – moet genoeg zijn.

Hebben ze nog leuke nieuwigheidjes bedacht?

Een paar. Een (optionele) noviteit zijn de anti-sliprails in de bodem, die als je de achterklep gesloten hebt omhoog komen, waardoor je bagage ook mooi klem ligt. Slim! Ook is het bijzonder praktisch dat het rolgordijn om je bagage af te dekken en dat onhandige kreng waar ie in vast zit, allebei in de ruimte onder de vloer passen. Die hoef je dus niet meer in de garage te laten of ergens onderweg te vergeten. Dingen achterin mikken is sowieso simpeler geworden: de opening is 12 centimeter breder geworden. Ook de apart te openen achterruit (nog altijd redelijk uniek voor BMW en handig voor ‘even snel’) is ook breder dan voorheen.

Motoren?

Het uitrustings- en motorengamma is gelijk aan dat van de sedan. Er is dus keuze uit drie benzines (320i/184 pk, 330i/258 pk en 340i/374 pk) en drie diesels (318d/150 pk, 320d/190 pk en 330d/265 pk), waarvan de sterkste alleen, en de op één na sterkste ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar zijn. Ook de 292 pk sterke 330e plug-in hybride komt er nog aan.

En hoe rijdt die BMW 3-serie Touring?

Wij reden de 330d, de sterkste diesel dus. Wat een zaligheid van een motor blijft dat toch. Het is jammer, om niet te zeggen doodzonde dat die brandstof zo in het verdomhoekje zit. Deze 330d stoot minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzineversie, is zuiniger (en daarmee schoner), doet meer kilometers op één tank dan welke elektrische auto ooit zal doen, en heeft een hoeveelheid power die je nooit naar meer zal doen verlangen. En hij klinkt zelfs beter dan zo’n afgeknepen benzine-viercilindertje. Zo langzamerhand wordt een prachtkind weggespoeld omdat het badwater een beetje troebel is geworden.

Laat me raden: hij zal wel weer niet goedkoop zijn..?

Nee, dat zijn ze ook nooit geweest. Het begint bij € 50.742 voor de 320iA, al is er tijdelijk voor exact hetzelfde geld een 330iA Introduction verkrijgbaar. Die gratis extra 74 pk zouden we ons niet laten afpakken. Onze test-330dA xDrive komt trouwens op 70 mille, zonder opties. Maar hé: dit is wel zo’n auto die je nieuw koopt en dan tot je dood kunt rijden zonder ooit iets anders te willen of nodig te hebben. En dan maakt het niet eens uit hoe oud je bent als je ‘m koopt. Dat is toch ook heel duurzaam..?

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws