
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de uitgesproken neus van de 4-serie verkiezen boven de conventionele nieren van de 3-serie. Voor deze mensen was het wellicht een teleurstelling dat de grote grilles alleen leverbaar waren op de tweedeurs 4-serie, de elektrische i4 of de prijzige BMW M3. Wie grote nieren, een verstandige verbrandingsmotor en vier deuren wilde, had pech. Tot nu, want hier is de BMW 4-serie Gran Coupé.
De BMW 4-serie Gran Coupé is qua design vrijwel gelijk aan de recentelijk onthulde BMW i4, maar dan met wat benzine-elementen zoals een uitlaatsysteem. Om het wat ingewikkelder te maken is het de vierdeursversie van de tweedeursversie, die op zijn beurt weer gebaseerd is op een vierdeursversie. Snap je het nog? Zie het vooral als een wat sportiever gelijnde 3-serie. De Gran Coupé meet 4,78 meter in de lengte en biedt 470 liter bagageruimte.
Specificaties BMW 4-serie Gran Coupé
De vierdeurs komt naar Nederland met keuze uit vier motoren. De instapper is de 420i met 184 pk, dit is een viercilinder. De 430i gebruikt dezelfde 2,0-liter benzinemotor, maar dan met een output van 245 pk. De dikste benzineversie is vooralsnog de M440i xDrive. Deze vierwielaandrijver haalt 374 pk uit een zes-in-lijn voor een 0-100-tijd van 4,7 seconden.
Dan is er nog een viercilinderdiesel. De 420d produceert altijd 190 pk, maar je kunt nog kiezen of je achter- of vierwielaandrijving wilt. Alle benzine- en dieselversies verlaten standaard de dealer met een automaat – een handbak staat niet op de optielijst. De prijzen lopen uiteen van 55.587 euro voor de 420i tot 86.807 euro voor de dikke M440i.
Wegligging
BMW belooft dat de wegligging van de BMW 4-serie Gran Coupé prima op orde is. Het gewicht is 50/50 verdeeld over beide assen en een M-onderstel is standaard. Grotere remmen en een elektronisch differentieel zijn optioneel voor de instappers en standaard op de M440i. Het enige wat ontbreekt is het nieuwe iDrive-systeem, dat wel al op de i4 zit. Hij komt in november van 2021 naar de dealers.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

‘Auto van de zaak wordt verplicht elektrisch, huurauto’s ook’

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
