
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de uitgesproken neus van de 4-serie verkiezen boven de conventionele nieren van de 3-serie. Voor deze mensen was het wellicht een teleurstelling dat de grote grilles alleen leverbaar waren op de tweedeurs 4-serie, de elektrische i4 of de prijzige BMW M3. Wie grote nieren, een verstandige verbrandingsmotor en vier deuren wilde, had pech. Tot nu, want hier is de BMW 4-serie Gran Coupé.
De BMW 4-serie Gran Coupé is qua design vrijwel gelijk aan de recentelijk onthulde BMW i4, maar dan met wat benzine-elementen zoals een uitlaatsysteem. Om het wat ingewikkelder te maken is het de vierdeursversie van de tweedeursversie, die op zijn beurt weer gebaseerd is op een vierdeursversie. Snap je het nog? Zie het vooral als een wat sportiever gelijnde 3-serie. De Gran Coupé meet 4,78 meter in de lengte en biedt 470 liter bagageruimte.
Specificaties BMW 4-serie Gran Coupé
De vierdeurs komt naar Nederland met keuze uit vier motoren. De instapper is de 420i met 184 pk, dit is een viercilinder. De 430i gebruikt dezelfde 2,0-liter benzinemotor, maar dan met een output van 245 pk. De dikste benzineversie is vooralsnog de M440i xDrive. Deze vierwielaandrijver haalt 374 pk uit een zes-in-lijn voor een 0-100-tijd van 4,7 seconden.
Dan is er nog een viercilinderdiesel. De 420d produceert altijd 190 pk, maar je kunt nog kiezen of je achter- of vierwielaandrijving wilt. Alle benzine- en dieselversies verlaten standaard de dealer met een automaat – een handbak staat niet op de optielijst. De prijzen lopen uiteen van 55.587 euro voor de 420i tot 86.807 euro voor de dikke M440i.
Wegligging
BMW belooft dat de wegligging van de BMW 4-serie Gran Coupé prima op orde is. Het gewicht is 50/50 verdeeld over beide assen en een M-onderstel is standaard. Grotere remmen en een elektronisch differentieel zijn optioneel voor de instappers en standaard op de M440i. Het enige wat ontbreekt is het nieuwe iDrive-systeem, dat wel al op de i4 zit. Hij komt in november van 2021 naar de dealers.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
