
Lag je nachtenlang wakker van het feit dat BMW in dat ene nichesegment, de luxe coupésedandinges, Mercedes en Audi nog niet van tegenwind voorzag? Dan kun je nu rustig slapen, want tada: dit is de 6-serie Gran Coupé.
Een echte verrassing is het niet meer, aangezien het merk anderhalf jaar geleden al een nagenoeg identieke conceptversie van deze auto toonde. Toen werd er nog gespeculeerd of hij misschien 8-serie zou gaan heten, maar na het verschijnen van de nieuwe 6-serie coupé met precies dezelfde neus en kont, was het al snel duidelijk dat dit een uitbreiding van dat model zou worden.
De 6-serie Gran Coupé heeft een lekker lange wielbasis (2,97 meter, 11 centimeter langer dan de coupé) en wordt door BMW omschreven als een echte ‘4+1′. Oftewel, je kunt eventueel een vijfde persoon in het midden op de achterbank proppen, maar dan zit ie wel met de ventilatieopeningen van de airco in z’n kruis. BMW belooft ook aardig wat hoofdruimte; da’s vaak een hekel punt bij dit soort auto’s, met die aflopende daklijn. Doe daar een riante kofferbak bij, en je hebt in theorie een ontzettend fijne reisauto te pakken. Behalve voor die vijfde persoon dan.
Uiteraard is de auto enkel met schone en lieve turbomotoren te bestellen: kies uit verschillende zescilinders (640i en 640d) of het topmodel 650i met benzine-V8. Die laatste levert 450 pk, maar stoot via allerlei hekserij slechts 199 g/km aan CO2 uit. Veeg ons maar op. Overigens is de 650i als enige ook met xDrive-vierwielaandrijving te bestellen. Alle uitvoeringen kun je zoals gebruikelijk helemaal volhangen met het nieuwste elektronica-gedoe, zoals automatisch remmen bij een aanrijding (bleh), een head-up display, parkeerhulp en een uitgebreide boordcomputer met allerlei apps en Google en zo.
En om jullie brandende vraag lekker vaag te beantwoorden: op termijn kunnen we ongetwijfeld een M-versie verwachten. Voor nu zullen jullie het moeten doen met een M Sport-pakket (zie de laatste foto). We verwachten de 6-serie Gran Coupé vanaf de zomer van 2012 op de markt.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand
