Geef autofabrikanten een stukje van je nagel en ze pakken je hele arm. Begin 2023 heeft de EU de emissie-eisen dermate aangescherpt dat het niet meer mogelijk is om vanaf 2035 auto’s met een verbrandingsmotor te verkopen. Aanvankelijk leek dit geen probleem. De EV-technologie ontwikkelde zich in razend tempo en de vraag naar elektrische auto’s nam toe. Toch vindt BMW-baas Oliver Zipse het nodig om bij de EU aan te dringen dat ze de verbrandingsmotor niet volledig moeten verbieden.

Dit is niet de eerste keer dat een autofabrikant bezwaar maakt tegen het uitsluitend produceren van EV’s. Er is alleen telkens een andere reden om toch maar auto’s met de zogenaamde plofmotor te blijven maken. Dit keer wijst Zipse in gesprek met Reuters op China als argument. Ah, China – altijd goed om mensen wat onrustig te maken tegenwoordig. In dit geval gaat het niet om spyware, valse concurrentiepositie of van die weeïge tomatensoep die je moet eten met een porseleinen lepel.

Waarom wil BMW verbrandingsmotoren blijven bouwen?

Nee, het gaat om de accutechnoogie. China is namelijk een zeer grote leverancier van accu’s. De westerse autofabrikanten moeten volgens hem aankloppen bij Chinese acculeveranciers en dat is in tijden van spanningen tussen Europa en China nog best lastig. Daarnaast haalde Zipse overigens ook aan dat de snelle stijging in EV-verkoop in Europa begint af te vlakken. Zowel op nationaal als Europees niveau neemt de enorme vraag niet langer toe zoals eerder verwacht.

BMW M3 Competition productielijn

De BMW-baas stelt dat door het verbod voor de verbrandingsmotor op te schorten, de Europese merken minder afhankelijk zijn van China. Volgens Zipse is een ‘technologisch-agnostisch pad binnen het beleidskader essentieel’. We houden wel van een mooie zinsnede, wellicht doelt hij op de toepassing van verbrandingsmotoren als range-extender. Oliver Zipse is overigens niet de enige autofabrikant die het verbod op verbrandingsmotoren niet ziet zitten. Meerdere Collega’s hebben al hun zorgen geuit dat ze de overstap niet zien zitten.

Lees ook: Schrik niet als je hoort hoe bizar duur een rolletje dubbelzijdig tape bij BMW is

Er speelt natuurlijk nog iets mee en dat is dat auto’s met verbrandingsmotoren veel winst opleveren. De technologie is zo goed als uitontwikkeld. Op een EV wordt nauwelijks winst gemaakt, maar op een auto met een ouderwetse aandrijflijn juist veel winst. Dus het is in dat opzicht ook belangrijk dat ze er aan vast willen houden.

Reacties

  • M3 heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

    Enerzijds snap ik de Duitse auto-industrie niet. Gewoon schijt aan Brussel hebben en gewoon brandstof auto’s blijven produceren en helemaal geen EV’s meer maken (zeker als de winst daarvan tegenvalt). Kijken wie d’r aan het kortste eind gaat trekken. Dacht men echt dat Duitsland Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes, BMW enz failliet zouden laten gaan of torenhoge boetes gaan geven? Wat denken ze nou zelf. Deze fabrieken hebben de macht. En China? laten zij nou gewoon EV’s blijven maken en goedkoop aan Europa leveren, is goed voor ons als burger en kunnen we gewoon kiezen. En ach, die Chinese EV’s blijken nog goed te zijn ook. Naar mijn mening een win win situatie.

    • Vreemd heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

      Ergens anders kwam je ook al met die onzin over zogenaamd goede Chinese EVs. Waarom? Die barrel zijn verre van goed. Het verbruik is hoog, de wegligging beroerd, software nog slechter en de bouwkwaliteit ver ondermaats. Dan laten we de spyware nog buiten beschouwing.

      Hoezo goed?! Waarom kom je steeds met die onzin?

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

    Het wordt de hoogste tijd dat bedrijven Brussel eens gaan confronteren met hun waanzin en dat ook publiekelijk maken. Alleen door de Brusselse mafklappers aan de schandpaal te nagelen en hun te confronteren met hun ondemocratische besluiten, wordt duidelijk met welk gedrocht we in Brussel te maken hebben: afgetapte olie. Zuinig met energie prima, betere leefomgeving prima, maar dat moet wel gebaseerd zijn op haalbare doelen en een haalbare roadmap. De bureaucratische masturbatie van Brussel is simpelweg niet realistisch.

    • ???? heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

      Gaat het goed met je? Wat een wartaal…

      • Ronnie heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

        Met mij is zeker alles goed. Alleen moet jij nog heel veel leren.

        • Dr Freud heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

          Waanzin, mafklappers, schandpaal, ondemocratisch, gedrocht, bureaucratische masturbatie. Een greep uit je woordkeuze. Mensen die dit soort woorden gebruiken, hebben onderliggende diepe problemen. Wil je er over praten? Je bent altijd welkom.

          • Forumgekkies heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

            De lamme en de blinde die elkaar steunen. Forumgekkies united!

          • EC Dubost heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

            Ronnie heeft gelijk en ik wil er nog wel een schepje bovenop doen. Door klimaatpolitiek wordt het Westen kapot gemaakt.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)