Als we de radio aanzetten, hebben we soms het idee dat er geen nieuwe muziek meer gemaakt wordt, maar dat het louter oude muziek is die een extra commercieel laagje krijgt. Zo luistert de jeugd (*schudt vuisten*) tegenwoordig weer naar Safri Duo, maar dan naar een remix van Played-A-Live. Maar ook bij BMW lijken ze ineens terug te grijpen naar het verleden, want in een nieuw patent lijkt het merk een dieseltechniek te willen remixen voor benzinemotoren.

Auto, Motor und Sport trof een patent aan voor een benzinemotor met zogenoemde ‘voorkamerontsteking’. Dit klinkt als een hartaandoening waarvoor je heel snel antibiotica moet slikken, maar het is een techniek die vroeger veel in dieselmotoren zat. Je mag het min of meer zien als de voorloper van directe injectie. Bij directe injectie wordt de brandstof gelijk in de verbrandingskamer gespoten, maar bij een voorkamerontsteking is er nog een kleine wachtruimte voor de brandstof.

Een vingerhoedje in de motor

De voorkamer ziet eruit als een soort vingerhoedje met een paar gaatjes erin. In dit ‘kamertje’ wordt brandstof gespoten en ontstoken. Door de openingen in het vingerhoedje komen vlammen naar buiten die de rest van het mengsel evenredig ontbranden. Zo verbrandt de rest van de brandstof in de hoofdverbrandingskamer sneller en gelijkmatiger. Dit zorgt voor een krachtigere maar ook efficiëntere ontbranding van het geheel.

De techniek hoef je niet te snappen, maar het idee is dat de motor zuiniger loopt, minder uitstoot, meer vermogen heeft en langer mee zou gaan. Allemaal zaken die nodig zijn om de verbrandingsmotor langer in leven te houden. Overigens is BMW niet de enige die momenteel kijkt naar de voorkamerontsteking. Maserati gebruikt het nu in de Nettuno-V6 en merken als Subaru zijn ook aan het kijken of ze met deze techniek de benzinemotor een langer leven kunnen gunnen.

Wanneer komt de benzinemotor met dieseltechniek?

Het gaat momenteel alleen nog maar om een patent. Automerken dienen wel vaker patenten in om hun investeringen te beschermen, maar dit betekent niet automatisch dat ze de techniek ook in productie nemen. De techniek is wel ingewikkelder dan conventionele injectie en duurder om te bouwen. Maar wie weet: je leest het hier als het spul in productie gaat.

Reacties

  • Rudolf heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Voorkamer ottomotoren is niks nieuws die bestaan al jaren vooral bij extreem mager lopende gasmotoren voorkamer otto motoren met eengroot gebruiksgebied zijn lastig te regelen.
    Wat ik zie heeft niks met fieseltechniek te maken er zit gewoon een bougie is die mengsel ontsteekt, een diesel heeft dit niet en ontbrand door de injectie van brandstof in hete lucht.

    • Salute heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

      Los van de mogelijke commerciele bruikbaarheid van dit systeem, vraag ik me af of starre EU politici wel in staat zijn nieuwe type benzine motoren een serieuze kans te geven. Voor omdat nu de EV auto s door de EU landen is heiligverklaring.

      Reageer
    Reageer
  • Jurgen heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Dit principe word nu al in de huidige F1 motoren gebruikt.

    • Luuk heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

      BV Mazda gebruikt deze techniek al een aantal jaar in de z.g. Sky-active X motoren

      • Lime heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

        Beste, mijn eerste golf II diesel 1,6 was een diesel op basis ve benzinemotor. Niks nieuws!
        5,5 l/100km met constant planken.
        Neefje met turbodiesel 4,5l nog beter.
        Oersimpele motortjes zonder ingewikkeld motormanagement.
        Zeg me nu niet dat ze de ford-cossworth, de saab 2.3l of de volvo 5 cyl terug uitgevonden hebben….

        Reageer
      • René heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

        Dat is toch iets dat ze bij TopGear horen te weten? Een beetje triest van deze goed betaalde artiesten.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear