
Bij de meeste BMW’s zit elk wiel vast met vijf bouten, wat betekent dat je per velgenwissel twintig bouten los moet draaien en weer vast moet draaien. En dan moet je ook nog de velg met één hand omhooghouden, omdat Duitse merken vertikken wielmoeren te gebruiken. Wil je het leven makkelijker maken (en lastiger voor boeven), dan kun je deze centrale wielmoeren halen.
Velgen met centrale wielmoeren zijn de nieuwste accessoire van BMW M Performance Parts. De centrelock-velgen zijn ontwikkeld in de racerij om tijd te besparen bij pitstops, maar ze zien er vooral heel cool uit. Je hebt dus niet meer vijf losse bouten per wiel, maar één dikke wielmoer. De nieuwe velgen zijn ontwikkeld voor de BMW M2, M3 en de M4. Ze zitten ook op de BMW 3.0 CSL, trouwens.
Je kunt niet zomaar de nieuwe centrelock-velgen monteren. Je moet op elke as de wielnaaf vervangen zodat de centrale moer ook daadwerkelijk past, zo laat BMW weten aan TopGear Nederland. Daarnaast heb je een speciaal stuk gereedschap nodig om de wielen vast te zetten; je kunt niet zomaar een dopje 23 pakken. Deze speciale wielmoersleutel zullen de meeste boefjes niet bij zich hebben.

Je moet de velgen met centrale wielmoer stevig aandraaien
En dan is er nog de kracht die nodig is om het wiel los te maken. Waar de meeste wielbouten van BMW met een kracht van ongeveer 140 Nm vastgezet moeten worden, moet je deze wielen met 930 Nm per wielmoer aandraaien. Zorg maar dat je een aardige hefboom kunt maken. De velgen zijn trouwens 19-inch voor de voorkant en 20-inch voor de achterkant. Wat het setje velgen moet kosten, weten we niet.
Eén reactie op “Deze nieuwe velgen voor de BMW M3 en M2 zijn extra lastig te jatten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Zinloos en onpraktisch.
Maar wel Uber-Cool! 😁