
Bij de meeste BMW’s zit elk wiel vast met vijf bouten, wat betekent dat je per velgenwissel twintig bouten los moet draaien en weer vast moet draaien. En dan moet je ook nog de velg met één hand omhooghouden, omdat Duitse merken vertikken wielmoeren te gebruiken. Wil je het leven makkelijker maken (en lastiger voor boeven), dan kun je deze centrale wielmoeren halen.
Velgen met centrale wielmoeren zijn de nieuwste accessoire van BMW M Performance Parts. De centrelock-velgen zijn ontwikkeld in de racerij om tijd te besparen bij pitstops, maar ze zien er vooral heel cool uit. Je hebt dus niet meer vijf losse bouten per wiel, maar één dikke wielmoer. De nieuwe velgen zijn ontwikkeld voor de BMW M2, M3 en de M4. Ze zitten ook op de BMW 3.0 CSL, trouwens.
Je kunt niet zomaar de nieuwe centrelock-velgen monteren. Je moet op elke as de wielnaaf vervangen zodat de centrale moer ook daadwerkelijk past, zo laat BMW weten aan TopGear Nederland. Daarnaast heb je een speciaal stuk gereedschap nodig om de wielen vast te zetten; je kunt niet zomaar een dopje 23 pakken. Deze speciale wielmoersleutel zullen de meeste boefjes niet bij zich hebben.

Je moet de velgen met centrale wielmoer stevig aandraaien
En dan is er nog de kracht die nodig is om het wiel los te maken. Waar de meeste wielbouten van BMW met een kracht van ongeveer 140 Nm vastgezet moeten worden, moet je deze wielen met 930 Nm per wielmoer aandraaien. Zorg maar dat je een aardige hefboom kunt maken. De velgen zijn trouwens 19-inch voor de voorkant en 20-inch voor de achterkant. Wat het setje velgen moet kosten, weten we niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze nieuwe velgen voor de BMW M3 en M2 zijn extra lastig te jatten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Zinloos en onpraktisch.
Maar wel Uber-Cool! 😁