
Bij de meeste BMW’s zit elk wiel vast met vijf bouten, wat betekent dat je per velgenwissel twintig bouten los moet draaien en weer vast moet draaien. En dan moet je ook nog de velg met één hand omhooghouden, omdat Duitse merken vertikken wielmoeren te gebruiken. Wil je het leven makkelijker maken (en lastiger voor boeven), dan kun je deze centrale wielmoeren halen.
Velgen met centrale wielmoeren zijn de nieuwste accessoire van BMW M Performance Parts. De centrelock-velgen zijn ontwikkeld in de racerij om tijd te besparen bij pitstops, maar ze zien er vooral heel cool uit. Je hebt dus niet meer vijf losse bouten per wiel, maar één dikke wielmoer. De nieuwe velgen zijn ontwikkeld voor de BMW M2, M3 en de M4. Ze zitten ook op de BMW 3.0 CSL, trouwens.
Je kunt niet zomaar de nieuwe centrelock-velgen monteren. Je moet op elke as de wielnaaf vervangen zodat de centrale moer ook daadwerkelijk past, zo laat BMW weten aan TopGear Nederland. Daarnaast heb je een speciaal stuk gereedschap nodig om de wielen vast te zetten; je kunt niet zomaar een dopje 23 pakken. Deze speciale wielmoersleutel zullen de meeste boefjes niet bij zich hebben.

Je moet de velgen met centrale wielmoer stevig aandraaien
En dan is er nog de kracht die nodig is om het wiel los te maken. Waar de meeste wielbouten van BMW met een kracht van ongeveer 140 Nm vastgezet moeten worden, moet je deze wielen met 930 Nm per wielmoer aandraaien. Zorg maar dat je een aardige hefboom kunt maken. De velgen zijn trouwens 19-inch voor de voorkant en 20-inch voor de achterkant. Wat het setje velgen moet kosten, weten we niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze nieuwe velgen voor de BMW M3 en M2 zijn extra lastig te jatten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zinloos en onpraktisch.
Maar wel Uber-Cool! 😁