
Bij de meeste BMW’s zit elk wiel vast met vijf bouten, wat betekent dat je per velgenwissel twintig bouten los moet draaien en weer vast moet draaien. En dan moet je ook nog de velg met één hand omhooghouden, omdat Duitse merken vertikken wielmoeren te gebruiken. Wil je het leven makkelijker maken (en lastiger voor boeven), dan kun je deze centrale wielmoeren halen.
Velgen met centrale wielmoeren zijn de nieuwste accessoire van BMW M Performance Parts. De centrelock-velgen zijn ontwikkeld in de racerij om tijd te besparen bij pitstops, maar ze zien er vooral heel cool uit. Je hebt dus niet meer vijf losse bouten per wiel, maar één dikke wielmoer. De nieuwe velgen zijn ontwikkeld voor de BMW M2, M3 en de M4. Ze zitten ook op de BMW 3.0 CSL, trouwens.
Je kunt niet zomaar de nieuwe centrelock-velgen monteren. Je moet op elke as de wielnaaf vervangen zodat de centrale moer ook daadwerkelijk past, zo laat BMW weten aan TopGear Nederland. Daarnaast heb je een speciaal stuk gereedschap nodig om de wielen vast te zetten; je kunt niet zomaar een dopje 23 pakken. Deze speciale wielmoersleutel zullen de meeste boefjes niet bij zich hebben.

Je moet de velgen met centrale wielmoer stevig aandraaien
En dan is er nog de kracht die nodig is om het wiel los te maken. Waar de meeste wielbouten van BMW met een kracht van ongeveer 140 Nm vastgezet moeten worden, moet je deze wielen met 930 Nm per wielmoer aandraaien. Zorg maar dat je een aardige hefboom kunt maken. De velgen zijn trouwens 19-inch voor de voorkant en 20-inch voor de achterkant. Wat het setje velgen moet kosten, weten we niet.
Eén reactie op “Deze nieuwe velgen voor de BMW M3 en M2 zijn extra lastig te jatten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Zinloos en onpraktisch.
Maar wel Uber-Cool! 😁