
Veel early adopters en bedrijven met elektrische auto’s wilden graag uitstralen dat ze een stekkerauto reden. En als je EV eruitziet als elke andere BMW (of Nissan, of Toyota), gaat dat niet zo lekker. Dus ontwierpen autofabrikanten iets onderscheidends.
En onderscheidend waren ze – vaak met gemengd resultaat op de oogpijnmeter. Kijk maar naar de BMW i3 en de BMW i8. We hoeven je niet te vertellen welke de schoonheid is van de twee. En zo kunnen we nog wel meer EV’s bedenken waarvan we vrij zeker weten dat ze niet boven je bed hangen.
Goed, elektrische auto’s zijn meer geaccepteerd en bewegen zich weg van een ludieke levensstijlkeuze en naar een volwaardig alternatief voor de brandstofauto. Daarom komen autofabrikanten steeds vaker met EV’s die er gewoontjes uitzien. En simpelweg minder lelijk. Oh, en het liefst in de vorm van een SUV, want dat willen de mensen.
Bewijsstuk A (of D, er zijn inmiddels meer mooie EV’s te bedenken) is de nieuwe BMW Concept iX3. Daar kun je best mee thuiskomen, toch? Het is enkel wat lastig uitleggen waarom ie zulke enorme nieren heeft, als ze toch dichtzitten. Een verstopte neus, zullen we het maar noemen.
Met de BMW Concept iX3 demonstreert het merk ook de flexibiliteit van zijn platformen. In dit geval plaatst BMW haar eDrive-techniek, in alweer de vijfde generatie, op het onderstel van de X3. De elektromotor, transmissie en elektronica zitten in één component waarmee het gemakkelijk is over te zetten naar andere voertuigen.
Specificaties BMW Concept iX3
De enkele elektromotor produceert 270 pk. Volgens de nieuwe WLTP-testmethode kan de BMW Concept iX3 op één lading zo’n 400 kilometer rijden. Via een snellader is hij met een halfuurtje volgeladen. De productieversie komt waarschijnlijk in 2020.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

BMW X3 M Performance heeft veel ///M’s, maar is geen ///M

BMW X3 30L is perfect voor Brinta-vaders en Havermout-moeders

Waarom de nieuwe BMW X3 geen elektrische iX3 krijgt

BMW iX3 facelift komt al na een halfjaar

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
